Dårlig passform på Cabrioworld soft top

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
fighi
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Dårlig passform på Cabrioworld soft top

Post by fighi »

Flere spørsmål fra en fersk mekaniker :)

Quoter mail-korrespondanse med Cabriowold så slipper jeg å forklare alt en gang til:
Last year I bought a black vinyl top with a pre-attached rain rail and tension cables for my -99 Mazda Miata. (Ref order number 38687). When this was fitted on the car last summer I experienced some problems around the windows. When the doors shut, the windows scrape against the new vinyl top. Due to several reasons , I did not have the chance to troubleshoot this last year before the car was put on winter storage. The car was taken out from storage about a month ago and today I took the top off again to troubleshoot the problem.

I dismounted the entire vinyl cloth and reattached it with new rivets and made sure everything was aligned before mounting it back on the car. I also removed the tension cables to be sure that the problem was not them being too thight. After X hours of work I was very disappointed to find that the problem is still there.. Now I suspect that the cutting/fit of the vinyl cloth is the problem? I’ve attached some pictures for you to see.
Som jeg skriver får jeg ikke toppen til å passe skikkelig i bakkant av dørvindu. I tillegg er det et stort mellomrom mellom toppen av vinduet og taket. Virker ikke som den får brettet seg ned og skjult pakningslistene. Se vedlagte bilder.

Image
Image
Image

Først fikk jeg dette svaret i går:
Thank you for your email. I will check with the factory. It appears the top frame may need to be adjusted to correct the problem. I will let you know the answer soon.
Og så kom dette i dag:
I spoke with the factory. The top needs to be moved back slightly. You can cut a small channel in the rain rail section which will allow you to pull the top back. It does not need to go back much, just a small amount. Normally on the convertibles, the window will drop down a little bit when you open the doors. Is this not happening on your car?
Er det noen som skjønner hva han mener med å kutte en "channel" i rain rail?

Andre som har hatt samme problemer som meg? Enten i bakkant av vindu eller at taket ikke ligger godt ned over vinduet?
-99 1.6 - Twilight Blue Mica
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Da jeg satte på top fra Cabrioworld på min forrige ble det helt perfekt,
men den var orntlig tight, og måtte nesten være to for å stramme den nedtil når den skulle festes i frontruten første gangene..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Larserik
6500 RPM
6500 RPM

Post by Larserik »

Jeg hadde akkurat det samme problemet som du beskriver, når jeg skiftet topp på min NA i høst. Holdt på å bli sprø av problemet. Rullet ned vinduet hver gang jeg skulle ut av bilen, fordi jeg var redd for at toppen skulle bli ødelagt. Vinduet tok akkurat i toppen, som du har markert på bildet.

Vet vel ikke helt hvorfor det nå er bra, men plutselig var den der, så jeg er nå kvitt problemet.

...men det jeg husker jeg gjorde var å skru opp de fleste skruer igjen (ikke i bak kant), men foran og på sidene. Gjorde vel ikke annet en å "strekke" toppen litt her og der, og så skru det fast igjen der jeg mente det skulle være. Når bakre bøyle samtidig kom i riktig posisjon ble det bra.
fighi
0 RPM
0 RPM

Post by fighi »

Larserik wrote:Jeg hadde akkurat det samme problemet som du beskriver, når jeg skiftet topp på min NA i høst. Holdt på å bli sprø av problemet. Rullet ned vinduet hver gang jeg skulle ut av bilen, fordi jeg var redd for at toppen skulle bli ødelagt. Vinduet tok akkurat i toppen, som du har markert på bildet.
Hehe :) Kjenner meg igjen i det ja!
Vet vel ikke helt hvorfor det nå er bra, men plutselig var den der, så jeg er nå kvitt problemet.

...men det jeg husker jeg gjorde var å skru opp de fleste skruer igjen (ikke i bak kant), men foran og på sidene. Gjorde vel ikke annet en å "strekke" toppen litt her og der, og så skru det fast igjen der jeg mente det skulle være. Når bakre bøyle samtidig kom i riktig posisjon ble det bra.
Ligger toppen din "nedover" vinduspakningene, eller hadde du dette problemet også?
Larserik
6500 RPM
6500 RPM

Post by Larserik »

Hei igjen. Jeg hadde ikke det siste problemet du nevner.

Men jeg husker nå at jeg skrudde av tension cablene osv flere ganger, og strakk toppen "litt her og litt der". Sjekket at den lå riktig på sidene. Tenker da oppover ved vinduet. Tror muligens, den ikke lå helt riktig der. Jeg hadde kun problemet på fører siden, så jeg fikk for meg at den måtte være litt skjevt satt på.
Justere også festene litt i forkant, og til slutt ble det bra...
fighi
0 RPM
0 RPM

Post by fighi »

Poster videre mailkorrespondanse med Cabrioworld om noen er interesserte.

Foreløpig siste mail fra Cabrioworld:
When I spoke to the factory they said that the tops needs to be mounted a bit further back to avoid the vinyl hitting the window. It looks good on the one side from your pictures. Can you pull it back a little further and fasten it in the back again to pull the other side away ?
Mitt svar:
Actually the problem applies on both sides when closing the doors, but the right door is the worst. The back of the windows scrapes the vinyl top when closing. After the door is closed it looks somewhat good (ref the pictures).

I have looked at the rain rail to see if it can be pulled back a bit and I really don't think this can be done. I would have to drill new holes for the studs, but If it's lowered the mechanism that keeps the water out around the back will ruined. The rain rail is to be tucked beneath a lip going around the back of the "cockpit" - by lowering it I'm afraid it will be to low for this to be done.

There are some plastic pieces sewed (is that the word?) at the inside of the top near the frame posts behind the doors that the rivets go through. It really seems that these are too big or out of position, pushing the top forward against the windows. I think that no matter how tight the back of the top is stretched, these pieces will keep blocking the windows when closing them.It doesn't seem like they can be repositioned without removing the stitches and sewing them back on. This is not something I wish to try nor have the tools for.
Venter på tilbakemelding på den siste mailen jeg sendte. Begynner vel egentlig å ønske at de sender en ny topp, men siden det er over et år siden den var kjøpt er det kanskje litt sent å reklamere? Jeg kjenner ikke amerikanske forbrukerlover.
fighi
0 RPM
0 RPM

Post by fighi »

Larserik wrote:Hei igjen. Jeg hadde ikke det siste problemet du nevner.

Men jeg husker nå at jeg skrudde av tension cablene osv flere ganger, og strakk toppen "litt her og litt der". Sjekket at den lå riktig på sidene. Tenker da oppover ved vinduet. Tror muligens, den ikke lå helt riktig der. Jeg hadde kun problemet på fører siden, så jeg fikk for meg at den måtte være litt skjevt satt på.
Justere også festene litt i forkant, og til slutt ble det bra...
Har jobbet mer med toppen nå uten at jeg får det bedre. Begynner å mistenke at den kan være litt feilsydd i festet som poppes til B-stolpene. Det virker som det er for mye plast der, og jeg får ikke kuttet bort noe da det er sydd inn i vinylen.
fighi
0 RPM
0 RPM

Post by fighi »

Kan noen ta en titt i taket på sin NB og se om den bakerste bøylen ligger inni eller utenpå innertaket?

Se bildet i linken:

http://forum.miata.net/vb/attachment.ph ... ntid=59316
fighi
0 RPM
0 RPM

Post by fighi »

Anybody som kan sjekke hvordan bakerste bøylen sitter? Det er vel kanskje ingen som har kjørt med tak i det siste? 8)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

var ute i garasjen og dro opp taket nå for din skyld :)

KUN fremste bøylen er inni originalt..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 560

Post by Steinar »

Påmin NB med org. vinyltak ligger den bakerste bøylen "utenpå" innertaket, dvs. at innertaket går ikke så langt tilbake. 1. bøyle er skjult av innertraket, 2. og 3. bøyle er synlig. (Var og sjekket for 1 min siden.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
fighi
0 RPM
0 RPM

Post by fighi »

Tusen takk gutter! May the sun be with you 8)
fighi
0 RPM
0 RPM

Post by fighi »

Cabrio World tok ansvar og har sendt en ny topp. God kundebehandling :)

Nå blir det skruing i helgen..
fighi
0 RPM
0 RPM

Post by fighi »

Denne helgen kom den nye toppen på plass. Den passer!!

Den forrige (som jeg ikke fikk til å passe) ble innkjøpt i fjor sommer. Om noen ønsker å prøve om denne passer bedre på sin NB kan den hentes på Hamar :)

Om den skulle passe blir vi enig om ett eller annet. Kanskje noen har noe morro til MX jeg kan få i bytte?
Post Reply