Noen som skjønner hintet?!
Hva må man gjøre for å fikse så at bilen går greit på E85.
Simpel sak med FM-link eller???
Bioetanol E85 og FM-link
Moderator: Styremedlemmer
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Bioetanol E85 og FM-link
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
Det er ikke påvist at E85 tørker ut bensinlanger, spiser opp fuelrail eller ødelegger dysene på nyere biler. Mye hysteri rundt dette. Bensin i seg selv er heller ikke så snill med gummi og pakninger så det er en del marginer å gå på.
Det som dog kan være smart er å kjøpe et par nye bensinfilter og skifte hyppig i starten da E85 kan ta med seg litt dritt fra tanken på en eldre bil som man ikke vil ha i dysene.
For å finne ut om du trenger nye dyser må du sjekke duty cycle på dysene dine på max load slik du kjører nå. Om de er på 95% nå så er det ikke noe å gå på om man skal kjøre på samme trykk med E85. Er de på 70% er det håp. Man kan evnt presse ut litt mer av dysene ved å øke bensintrykket men det er ikke anbefalt å øke mer enn 10-15%.
Hvis du har bredbåndslambda kan du sette A/F targets i linken til det som er anbefalt for E85. Det ligger vel på rundt 9.x i boosted rows for E85.
I tilleg bør man justere hele mappet til å bli fetere. Det er en egen justering for dette som jeg ikke husker navnet på.
Jeg har planer om å gå samme vei snart men med Hydra.
Det som dog kan være smart er å kjøpe et par nye bensinfilter og skifte hyppig i starten da E85 kan ta med seg litt dritt fra tanken på en eldre bil som man ikke vil ha i dysene.
For å finne ut om du trenger nye dyser må du sjekke duty cycle på dysene dine på max load slik du kjører nå. Om de er på 95% nå så er det ikke noe å gå på om man skal kjøre på samme trykk med E85. Er de på 70% er det håp. Man kan evnt presse ut litt mer av dysene ved å øke bensintrykket men det er ikke anbefalt å øke mer enn 10-15%.
Hvis du har bredbåndslambda kan du sette A/F targets i linken til det som er anbefalt for E85. Det ligger vel på rundt 9.x i boosted rows for E85.
I tilleg bør man justere hele mappet til å bli fetere. Det er en egen justering for dette som jeg ikke husker navnet på.
Jeg har planer om å gå samme vei snart men med Hydra.
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hard ngk 7 hmmmm husker ikke resten. D er kalde plugger fra mx5 parts hvertfall.. Kan ikke kjøre med orginale på dataprut, turbo og varme plugger vettu, tar seg bare ikke ut d 

93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX