Veltebøyle, for og i mot?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
HansBRG98
Status: Offline

Veltebøyle, for og i mot?

Post by HansBRG98 »

Vurderer veltebøyle på bilen, noen som har erfaring med det. Er veldig usikker fordi all ekstra vekt er ikke bra i hvertfall, kanskje 50+ kg. Pris, montering, leverandører.. Men det gir et bra inntrykk. Noen meninger om dette godfolk? :?: Takker for svar!! :mrgreen:
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det står på ønskelista mi også men med samlet pris på eks. Hard dog (moms/frakt osv) er det jo nesten samme prisnivå som en Hardtop (som jeg heller ikke har).
Hva er det rallygutta betaler for bur til bilene sine i nasjonal og andre "lowcost" grener av motorsport ? En veltebøyle med støtter og stivere på de rette plassene er vel mindre komplekst enn et komplett bur til en volvo eller.no
Det skulle ikke forundre meg om at en custom løsning laget i sverige kan bli billigere enn å bestille fra utlandet. Mulig man får FIA eller annen godkjenning på kjøpet også.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Leste noe om en fyr som hadde fått et svensk selskap til å kopiere Hard Dog'en sin, og de kunne lage fler om det var stor nok interesse. Husker ikke hvor jeg leste det, men jeg tror det var et sted i forumet til Miata.se.

Jeg har Hard Dog Deuce, og jeg synes at bilen kler den veldig godt. Ser ganske så bra ut om jeg får si det selv! :D
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Spørs om det er så nøye 8) :

Image
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

arildh wrote:Spørs om det er så nøye 8) :

Image
Dårlig gjort å vise slikt rett før "høysesong"!
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Ved første øyekast så det ut som den der var styla sånn...
det er nok ikke en dum investering, så lange man ikke kjøper style-bar..

Jeg liker ikke for mye crom... men nå har jeg litt fra før også da..
vet ikke om jeg ville likt en svart bøyle..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

skulle jeg hatt veltebøyle, så skulle det hvert en sånn oppned u på hver side i chrom synd du knekker nakken av de stylebarene..... de er jo finest
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Når jeg besøkte fabrikken til Falk (Alumex) viste han meg et sett med "stylebar" som jeg kjøpte fra han (level2 med forsterkning fremover) som han hadde fått tilsendt fra USA på en bil som hadde rulla skikkelig. Han hadde fått tilsendt disse presis fordi han ville måle hvor mye de hadde bøyd seg. Utrolig nok hadde de kun beveget seg bakover så mye at de var ca. 2 cm lavere enn det de var på det høyeste punktet før rulling. Grunnen var at forsterkningen fremover stopper "U"'ene fra å legge seg flat både fremover og bakover.

Løsningen er selvsagt ikke så god som mange andre skikkelige veltebøyler og bur, men likevel langt bedre enn de vanlige stylebar'ene. Han har forsåvidt også utviklet et level 3 installert på hans private MX5, som ligner mye på den Hard Dog Deuce som Magnus nettopp har installert, og som det er bilder av her:

http://www.mx5.no/modules.php?name=Foru ... pic&t=1091

Til sammenligning ser Alumex sin level 3 slik ut:

http://www.alumex.de/MXX/MXX.html

Min level 2 ser slik ut:

http://www.alumex.de/Miata/Miataup/miata_upgrade.htm

Frakten er også veldig mye billigere fra Tyskland, enn fra USA, og det jo også mye enklere å kombinere en ferietur (som jeg gjorde) med eit besøk hos Falk. Hyggelig og ryddig kar som jeg tryggt kan anbefale å gjøre forretning med. Level 3 bar'en hans bør derfor være et MEGET godt alternativ til Hard Dog Deuce'en.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hmmm de var pene.... sånne kunne jeg hatt, men hva skjer med vindskjermen min da?? valgets kvaler er det ikke det det heter?
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

edw wrote:hmmm de var pene.... sånne kunne jeg hatt, men hva skjer med vindskjermen min da?? valgets kvaler er det ikke det det heter?
Jeg hadde ORIS windstopper når jeg kjøpte stylebar'en min, og solgte den. Jeg hadde derfor planer om å lage meg en vindskjerm i gjennomsiktig plast mellom "U"'ene slik Audi TT bl.a. har. Når jeg diskuterte dette med Falk, fant han frem en prototype der han nettopp hadde laget dette på. Denne fikk jeg kjøpe til en sterkt fordelaktig pris :D . Men den var da også "one-of-a-kind".

Det finnes imidlertid andre pene windstop løsninger som Mazda også selger for bl.a. spesial utgaven Phoenix. Her er et bilde av den:

http://www.mx5-germany.de/p3.jpg

og her:

http://www.mx5-germany.de/p6.JPG
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply