Hvilke dekk passer best til MX-5?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Status: Offline

Post by Kjakan »

På forrige bilen hadde jeg 205/40/17-kumho-dekk, og de var ikke spesielt gode, sikkert endel pga felgdimensjonen. Mye rullemotstand, risting, sporing fra helvete mm...
Nå har jeg 185/60/14-toyo helårsdekk, og de er faktisk en drøm å kjøre med. Sitter kjempebra på tørt, komfortable og ser faktisk bra ut.
På vått føre er de livsfarlige dog, men er nok pga alder og vinterdekk-mønster i gummien...Trodde aldri jeg skulle elske 14" på sommerdekk/føre, men det er overraskende bra.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

MX-5 Halden wrote:Takker for tips og vil bare tillegge at for meg handler det ikke om banekjøring :D
Kun vanlig bykjøring og litt på E6 her igården :lol:
Det er jo ikke banedekk dette,
men siden folk kjører på bane i tillegg til på vei er disse dekkene mye brukt

på dekkonline koster de rundt 1000,- pr dekk så da har man ferdig omlagt for rundt 4600,-

blir ikke såå mye pr km for oss som ikke spinner smultringer osv ;)

Og da har man sikre og gode dekk den dagen man trenger å gjøre en unnamanøver
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

Kjakan wrote:Nå har jeg 185/60/14-toyo helårsdekk
Helårsdekk??

Finnes ikke det... Det er piggfrie VINTERDEKK.. Mulig noen markedsfører slikt som helårsdekk, men som du selv sier så er det vinterdekkmønster osv osv..
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

helårsdekk = dårlige hele året.. :)
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Helårsdekk burde knapt vært lov å selge. Enig med HF-mx5T :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Piggfrie vinterdekk (helårsdekk) er for min del mye bedre enn piggdekk,
meget sjelden jeg føler piggdekk er bedre

så blir litt rart å si at de er uansett dårligere enn piggdekk, når det er forholdene som avgjør..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

EspenSort92 wrote:Piggfrie vinterdekk (helårsdekk) er for min del mye bedre enn piggdekk,
meget sjelden jeg føler piggdekk er bedre

så blir litt rart å si at de er uansett dårligere enn piggdekk, når det er forholdene som avgjør..
Dette er iallfall jeg enig i.. Bruker selv piggfritt på bilen jeg kjører på vinteren, og er fornøyd med det. Eneste piggdekk vel beviselig er mye bedre på, er blant is.

Det jeg sier, er at helårsdekk ikke eksisterer. Det er ingenting som er helårsdekk. Det er kun piggfri vinterdekk, og er altså først og fremst laget for bruk på vinteren. At det er mulig, og lov å kjøre med disse på sommeren, er vel kun en slags "bonus" til de som ikke giddr å legge om. Jeg vil ikke si at det er trygt. Er jo flere tester som viser at det er særdeles dårlige dekk på våt vei, noe kjakan jo også sier...
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Jeg ordla meg egentlig litt feil. Jeg er for piggfrie dekk, jeg er ikke for at man kaller det helårsdekk. Absolutt ikke behov for pigger her i Stavanger om man ikke har hytte, og jeg hadde kjørt best på sommerdekk 95% av dagene i forhold til piggfrie/piggdekk om vinteren. Men så er det de 5% man garderer seg for.

Er dog mange som ikke vet bedre og tror helårs betyr at de er gode hele året, mens de fleste er helt ræva på vått føre.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Halvor
500 RPM
500 RPM
Medlemsnummer: 359

Post by Halvor »

Har lyst til å nevne Michelin Pilot Exalto i sammenhengen. Har kjørt med 195/50/15 i et år, og liker egenskapene til dette dekket godt. Det er helt i topp på våt asfalt, både friksjon og mot vannplaning.
Ser at Motor har gitt det toppkarakter når det gjelder å bevare egneskaper ved lengre tids bruk. Det er ikke uvanlig at dekk er bra som nye, men mister fort egenskapene ved slitasje.
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

Jepp, jeg har også hatt Michelin Pilot Exalto på min 10th AE. De funka godt til all slags bruk, og på alle typer ( sommer ) føre.
Nå kjører jeg på Yokohama S-Drive. De er jeg også godt fornøyd med, unntatt på våt asfalt. Der slipper de mye lettere med hekken enn Michelin dekka.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

Var klar over at det kun er sommerdekk og vinterdekk, men kaller det helårsdekk da det er litt lettere enn piggfrie vinterdekk, sparer jo noen få bokstaver i uttalelsen der :roll: ...
Dekk er viktig, men det er mye rart man kan kjøre greit med. Vet om flere som har kjørt sommerdekk hele året, og det funker. Men er livsfarlig for både deg og alle andre dog.
Og som sagt, mine vinterdekk er glimrende på tørr asfalt. Fliser sikkert alle andre her med 1.6 og 16" :lol:
Men vått føre er helt på tur, igår spant jeg meg løs ut av kryss på andre gir i 20km/t og null dreiemoment - er som å kjøre gammal sierra på snø.
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

Kjakan wrote:Og som sagt, mine vinterdekk er glimrende på tørr asfalt. Fliser sikkert alle andre her med 1.6 og 16" :lol:
er tydelig nok av folk her som aldri har prøvd dekk som virkelig henger på tørt :)
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

HF-mx5T wrote:
Kjakan wrote:Og som sagt, mine vinterdekk er glimrende på tørr asfalt. Fliser sikkert alle andre her med 1.6 og 16" :lol:
er tydelig nok av folk her som aldri har prøvd dekk som virkelig henger på tørt :)
Bilen min står nå ihvertfall ikke på bukker hele året. Jeg bruker den mye, som den er lagd for. Gidder ikke bruke tusenvis av kroner på toyo-gateslicks når jeg kjører mye, også på regnvåte veier.
Er mange dekksfrik på dette forumet, men til syvende og sist kommer det ann på sjåføren. Utrolig hva jeg har kjørt fra med nedslitte 165/13-dekk fra kina...
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

uvesentlig om min står på bukker store deler av året. bilen kjøres 10-14k km på vanlig vei hver sesong den er på veien, i sol,regn, osv..
Er heller ikke snakk om tusenvis av kroner forskjell fra "vanlige" dekk..

er klart det er litt hysteri på dekk.. men du drar den jo ekstremt andre veien da.. enhver person som påstår at piggfrie vinterdekk funker bra på tørt sommerføre.. bør sette ned flaska, eller stumpe røyken :) sånne dekk er jo regelrett farlige på sommerføre, og utsetter andre bilister for fare(enormt dårlige bremseegenskaper)
selv på tørt føre..

men føler vel egentlig at det å diskutere dekk med folk som har utgangspunktet at vinterdekk er fett .. er litt poengløst ;)

*skaffe seg masse nye uvenner.. *
MX-5 Halden
500 RPM
500 RPM

Post by MX-5 Halden »

Har en følelse av at jeg har bomma litt vedr. et håp om å få et godt svar på mitt spørsmål :roll:
Det ble mye rart etterhvert...........
Post Reply