MSM HYDRA 550cc spridare

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Nille
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 27 Jun 2008, 21:38
Status: Offline

MSM HYDRA 550cc spridare

Post by Nille »

Ni som har MSM med Big Enchilada har ni Dyno testat era bilar?
Jag funderar på att köpa en Hydra och 550cc spridare så jag undrar om ni får ut ca 220-225hk på drivhjulen?
Och hur mycket bättre/jämnare går bilen med Hydran?
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Har ikke benket bilen enda men den funkgerer veldi bra med 550 dyser og hydra.
Flyin har benket flere msm med big E. til 240 hjulhester
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Nille
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 27 Jun 2008, 21:38
Status: Offline

Post by Nille »

Ja FM har med sin Rototest-dyno kommit upp i 240hk på drivhjulen med 1 eller 2 bilar men jag tror inte någon annan har varit i närheten av det. Runt 220 har jag bara sett.

Vem mappar era bilar? Kör ni med FMs grundmappning eller ställer ni in era Hydra själv?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg tror 220 rwhp er et mere realistisk tall for en MSM med Enchilada. En på mazda-speed forumet har gjort det meste + nytt og større kompressorhjul og den bremset 240 med oktanbooster. FM snakket om 270 for den samme oppgraderingen noe jeg tror er utopi.
Jeg gjør all mapping selv men vil vurdere å mappe på rulle når jeg går over til E85. Det er en del å hente på å stille tenning med 98+ bensin som vi har i Norge. En annen ting er det ikke går å kontrollere wastegaten med hverken MBC eller den latterlige boostcontrollen i Hydra.
På min Greddy Profec E-01 med RPM offset går det å få presset ut en del mer trykk på toppen uten å peake fra 4-5K. Jeg kan nå holde 1 bar nesten til redline og man mister ikke litt av over 6K slik som med MBC.
Nille
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 27 Jun 2008, 21:38
Status: Offline

Post by Nille »

Är det mprhead5 du tänker på? Han har FMs gamla Bloush turbouppgradering.Den är sämre än Deadbolts som alla lämnar den till nu för uppgradering.

Det finns en som har Xede+440cc spridare och Deadbolt uppgraderad turbo och han han har dynotestat den till 254 hk på drivhjulen!

Kör ni på 98 oktan? Har ni Shell V-Power 99 oktan?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

mprheadr5 jeg tenkte på ja.

Jeg vil tro at det går å få ut over 250 med org turbo uten å bytte kompressorhjul
- 3" eksos uten katalysator
- Fjerne VTC
- Fjerne restriksjon i IC røret før IC
- 1 bar, med bra boost control over 6K.
- 98+ oktan eller E85
- Og selvsagt Hydra eller annet sprut med minimum 550

Jeg bruker 98 oktan. Tunet en tank på 99 V-power og der fikk jeg tenningsbank hvor 98 oktan var helt fin. Er av den grunn veldig kritisk til det faktiske oktantallet vil V-power 99. Det kan jo være at jeg fikk en dårlig batch.

Jeg ser at folk bruker mange tusen på å preppe orginalturboen. Bortkastet penger spør du meg. Man vil få mer effekt av et større kompressorhjul men eksos turbinen er like trang og øker EGT. Porting av WG har lite for seg. Det er slaget eller hvor høyt åpningen av WG-lokket som er problemet på MSM turboen. Jeg portet min til max uten å merke noe.
Shimsing av actuatoren er tingen. Evt skikkelig boost control.
Det eneste riktige om man ikke er fornøyd med effekten av org turbo er å bytte den ut.
FM2 upgrade eller GT3071. Både FM og Begi har kit for dette og i lengden lønner det seg. Spes når man ødelegger org turboen etter å ha stresset den langt utenfor hva den ble designet for å tåle. Don't polish a turde...
Nille
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 27 Jun 2008, 21:38
Status: Offline

Post by Nille »

Jag har inte heller tänkt att uppgradera min turbo. Hellre ett FMII kit med 2560 turbo med snabb spool-up.

Vad är skillnaden med Hydran? kommer kraften mjukare?
Jag har FM complete intake kit och FM Downpipen+resten av avgassystemet och FM02 clamp (poor mans hydra) och Ebay IC.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hydra er jo et komplett programerbart sprut så man får full kontroll over alle parametre, datalogge, drive større dyser og justere tenning og fuel ut i fra det drivstoffet man kjører på.
Det å kunne flytte turtallsperren til over 6500 er egentlig nesten verdt pengene.
Om du skal kjøpe så sørg for å kjøpe Nenesis 2.6 versjonen. Helt nyt firmware og tuningsoftware.
Nille
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 27 Jun 2008, 21:38
Status: Offline

Post by Nille »

Är det någon dom har uppdaterat sin MSM med ett FMII kit? hur mycket skillnad är det mot orginal turbo?
Kommer turbon in tidigare/senare (spool-up)
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

nei har ikke gjort dette enda men det står meget høyt oppe på ønskelista sammens med fm sin nye 3 toms eksos:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply