Banekjøring og div. spørsmål
Moderator: Styremedlemmer
Banekjøring og div. spørsmål
Hei!!
Til tirsdag har jeg tengt meg på banekjøring med bilen min.
Dette er på rudskogen på kvelden og arrangeres av Toyotas opplæringskontor. Noen andre som skal dit med/uten mx5/miata for å se eller kjøre?
Jeg har i den forbindelse noen spørsmål ang banekjøringen:
-Bilen min er så og si original og jeg kjører på dekk med dim: 195/50 R15, Merket er Ventus og de blir produsert av Hankook. Felgene har inpress slik at bilen blir 1 cm bredere på hver side. Jeg lurer på hva slags lufttrykk jeg burde bruke til banekjøring for å få bilen til å sitte sågodt som mulig? Jeg kjører på 30 psi til vanelig (2,1 bar). Fint om dere oppgir anbefalt lufttrykk v/banekjøring på vått føre og på tørt føre (usikkert vær)
-Er det på disse arrangementene lov å kjøre med taket nede (jeg har ikke veltebøyle) i kombinasjon med hjelm?
-Noen andre tips i henhold til banekjøring med mx5/miata?
Hilsen DEN GLADE EIER AV EN MIATA
Til tirsdag har jeg tengt meg på banekjøring med bilen min.
Dette er på rudskogen på kvelden og arrangeres av Toyotas opplæringskontor. Noen andre som skal dit med/uten mx5/miata for å se eller kjøre?
Jeg har i den forbindelse noen spørsmål ang banekjøringen:
-Bilen min er så og si original og jeg kjører på dekk med dim: 195/50 R15, Merket er Ventus og de blir produsert av Hankook. Felgene har inpress slik at bilen blir 1 cm bredere på hver side. Jeg lurer på hva slags lufttrykk jeg burde bruke til banekjøring for å få bilen til å sitte sågodt som mulig? Jeg kjører på 30 psi til vanelig (2,1 bar). Fint om dere oppgir anbefalt lufttrykk v/banekjøring på vått føre og på tørt føre (usikkert vær)
-Er det på disse arrangementene lov å kjøre med taket nede (jeg har ikke veltebøyle) i kombinasjon med hjelm?
-Noen andre tips i henhold til banekjøring med mx5/miata?
Hilsen DEN GLADE EIER AV EN MIATA
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
Jeg har samme dim som du på dekk/felger og kjører med 35psi. Har egentlig ikke prøvd med noe annet da jeg hørte at det var en bra start å kjøre på org trykk + 5 psi på bane.
Du får ikke kjøre med taket nede på dette treffet. Det kan derfor være kjekt å sjekke om du får presset hjelmen på deg under caben. Det ble for trangt for meg så nå har jeg fjernet litt skumgummi i setet for å komme lenger nede.
Husk å spenne beltet skikkelig fast før du kjører. Sett stolen 2 hakk tilbake, spenn beltet som f*** og lås beltet ved å rykke i det, kjør stolen 2 hakk frem igjen. Da sitter man som støpt og savner ikke den manglende støtten som setet ikke har, nesten...
Vær forsiktig i svingen på enden av sletta. Hvis du blir forbikjørt av en sur volvo på enden av sletta kan du banne på at han ikke har mye kontroll i svingen og er truende til å ryke rett ut i siden på deg. Det samme gjelder i depotsvingen. Det var en sist gang som var farlig nære på å treffe bilen forran seg.
Hvis jeg får ordnet oljeslangen til turboen på Mandag så kommer jeg også.
Du får ikke kjøre med taket nede på dette treffet. Det kan derfor være kjekt å sjekke om du får presset hjelmen på deg under caben. Det ble for trangt for meg så nå har jeg fjernet litt skumgummi i setet for å komme lenger nede.
Husk å spenne beltet skikkelig fast før du kjører. Sett stolen 2 hakk tilbake, spenn beltet som f*** og lås beltet ved å rykke i det, kjør stolen 2 hakk frem igjen. Da sitter man som støpt og savner ikke den manglende støtten som setet ikke har, nesten...
Vær forsiktig i svingen på enden av sletta. Hvis du blir forbikjørt av en sur volvo på enden av sletta kan du banne på at han ikke har mye kontroll i svingen og er truende til å ryke rett ut i siden på deg. Det samme gjelder i depotsvingen. Det var en sist gang som var farlig nære på å treffe bilen forran seg.
Hvis jeg får ordnet oljeslangen til turboen på Mandag så kommer jeg også.
-
- Status: Offline
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Jeg venter på ferdiggress til hagen min, om det ikke kommer i morgen satser jeg på og komme meg til Rudskogen for å kjøre litt.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-
- Status: Offline
-
- Status: Offline
jeg var nedom og hilste på noen mx5 eiere på rudskogen i dag, så ut som de fleste hadde det morro. og vi fikk sett at selv orginale mx5er er morsomme å kjøre på bane (om enn ikke raskest ned raka)

noen flere bilder http://www.nope.no/modules.php?set_albu ... _album.php

noen flere bilder http://www.nope.no/modules.php?set_albu ... _album.php
Last edited by HF-mx5T on 22 Jun 2004, 23:35, edited 2 times in total.
Vart no morro ja
ett sprellt nytt sett med redstuff ble borte og tok til jernet, så jeg måtte avbryte kjøringen, men sånn bortsett fra det (og at styringa var f**ked en liten periode) så var det kjempegøy

Hjertlig takk for lån av jekk og litt verktyg
(var vel deg jeg lånte jekk av vel Daniel? )
Får prøve yellowstuff på nsk treffet da. .satse på noen flere runder der

ett sprellt nytt sett med redstuff ble borte og tok til jernet, så jeg måtte avbryte kjøringen, men sånn bortsett fra det (og at styringa var f**ked en liten periode) så var det kjempegøy


Hjertlig takk for lån av jekk og litt verktyg

Får prøve yellowstuff på nsk treffet da. .satse på noen flere runder der

-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Ja, var en super kveld på Rudskogen i går. Jeg kjørte vel en 50 runder med min tilnærmede orginale mx-5 og storkoste meg. Det gikk etterhvert hardt ut over mine orginalebremser også (de var riktignok slitt før jeg begynte), men på vei hjemover dukket den fæle metall mot metall lyden opp.
Takk for nyttige kjøretips HF-mx5T. Gøy
og henge på mye dyrerer og raskere biler igjennom kurvene he he...
Takk for nyttige kjøretips HF-mx5T. Gøy

-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
gøy!!!
Ja dette var virkelig gøy!!!
Det gikk hardt utover dekka mine, men pytt, pytt....de holder ut sesongen!
Ja det stemer silverboy,det var meg du lånte jekken av, håper den kom til nytte da!
Fint bilde du hadde lagt ut av bilen min, HF-mx5T
Også takk til kjøretipsene du (HF-mx5T) kom med når du satt på med meg, det var til stor nytte!!!
TIL DEG ARILDH:
Du skrev følgende , når jeg spurte om dekktrykk og banekjøring:
Jeg har samme dim som du på dekk/felger og kjører med 35psi. Har egentlig ikke prøvd med noe annet da jeg hørte at det var en bra start å kjøre på org trykk + 5 psi på bane.
og jeg lurer da på:
Mener du at du bruker 35 psi til vanelig og 40 psi til banekjøring, eller 35psi på banekjøring og 30 psi til vanelig????
Takk for tips fra deg også arildh!
Dette skal i alle fall gjentas for min del!
Det gikk hardt utover dekka mine, men pytt, pytt....de holder ut sesongen!
Ja det stemer silverboy,det var meg du lånte jekken av, håper den kom til nytte da!
Fint bilde du hadde lagt ut av bilen min, HF-mx5T

Også takk til kjøretipsene du (HF-mx5T) kom med når du satt på med meg, det var til stor nytte!!!
TIL DEG ARILDH:
Du skrev følgende , når jeg spurte om dekktrykk og banekjøring:
Jeg har samme dim som du på dekk/felger og kjører med 35psi. Har egentlig ikke prøvd med noe annet da jeg hørte at det var en bra start å kjøre på org trykk + 5 psi på bane.
og jeg lurer da på:
Mener du at du bruker 35 psi til vanelig og 40 psi til banekjøring, eller 35psi på banekjøring og 30 psi til vanelig????
Takk for tips fra deg også arildh!
Dette skal i alle fall gjentas for min del!
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391