Hva er den letteste måten å skifte dempere på?
Må man bruke fjerklemmer for å få dem av?
Skal ta de fremste først!
Tips til skifte av dempere!
Moderator: Styremedlemmer
Tips til skifte av dempere!
Medlems nr: 565
X - MX5 1.8 Sport 01 Sølv
X - MX5 1,6 SE 1991, British Racing Green..
X - MX5 1.8 Sport 01 Sølv
X - MX5 1,6 SE 1991, British Racing Green..
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Ja du må nok bruke fjørklemme til å ta av originale fjøren. men ved montering av senkefjører klarer du og montere de vis du er 2stk uten å bruke klemmer..Men fremme må du nok av med bærebruene også. eg klarte det uten men ikkje anbefalt.
brukte en og en halv time på å bytte alle fjørene på min..

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Hei
Jeg og en kamerat hadde bilen min på hydrauliskbukk (ideel arbeisdshøyde) og brukte ca 4 timer når jeg hadde av dempere/fjærer på bilen min første gang- så ikke gi opp - etter at du har fått av den første foran går det greiere, da har du tekniken inne.
Speielt foran kan det være litt knotet og lirke demperen av. Selv brukte jeg beskrivelsen fra Miata. net når jeg gjorde dette og syntes den fungeret greit.
http://www.miata.net/garage/shocks.html
Lykke til
Jeg og en kamerat hadde bilen min på hydrauliskbukk (ideel arbeisdshøyde) og brukte ca 4 timer når jeg hadde av dempere/fjærer på bilen min første gang- så ikke gi opp - etter at du har fått av den første foran går det greiere, da har du tekniken inne.
Speielt foran kan det være litt knotet og lirke demperen av. Selv brukte jeg beskrivelsen fra Miata. net når jeg gjorde dette og syntes den fungeret greit.
http://www.miata.net/garage/shocks.html
Lykke til
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Slik gjorde jeg da jeg bytta i fjor:
Dette trenger du:


Husk å skru av på begge sider.
(vipp opp, vri ut mot høyre)


Pass på å sett et merke slik at du får den på plass på samme sted når du monterer igjen.


1: Vipp opp av sporet og ut mot høyre
2: Trykk ned, vri mot klokka og ta den ut.

Dette skal normalt ta ca 4 timer tilsammen om du er alene og har bare en jekk og ingen av skruene sitter for godt.
Dette eksempelet er gjort på venstre side foran. LYKKE TIL
Dette trenger du:


Husk å skru av på begge sider.
(vipp opp, vri ut mot høyre)


Pass på å sett et merke slik at du får den på plass på samme sted når du monterer igjen.


1: Vipp opp av sporet og ut mot høyre
2: Trykk ned, vri mot klokka og ta den ut.

Dette skal normalt ta ca 4 timer tilsammen om du er alene og har bare en jekk og ingen av skruene sitter for godt.
Dette eksempelet er gjort på venstre side foran. LYKKE TIL

- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
fire timer ikkje rart at dette er så sinnsykt dyrt å gjøre på verksted, nei det er for lang tid. men eg har gjort dette endel ganger då.. men aldri på mx5...slet litt fremme ja... 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Jeg har gjort dette flere ganger på MX5/Miata, og brukt Miata.net beskrivelsen som AJF refererer til.
Som flere har sagt her går tidsbruken betraktelig ned når en først har fått erfaringen med det. Bak er det enkelt. Problemet eller det som kan være tidskrevende er foran. Jeg benytter meg som sagt av metoden fra Miata.net hvor en IKKE trenger å løse noe av styrestag/bærebru ect. Hele ideen er at det faktisk er plass til å "svinge" demperen ut av skjermen bare ved å løse den oppe, og nede, og ved å forsiktig presse ned hele nedre A-arm med en fot, eller at en medhjelper gjør dette. (Er beskrevet nøye i punkt 15 i front-avsnittet på Miata.net).
Jeg har også spart mye tid ved å sette en jekk under opphenget, og jekke opp A-armen før jeg løser dempern. Så monterer jeg inn fjærklemmene mens de er under spenn. (NB. Vær forsiktig ! ! !). Deretter når jeg senker jekken, og løser demperen, er allerede fjæren komprimert.
Som flere har sagt her går tidsbruken betraktelig ned når en først har fått erfaringen med det. Bak er det enkelt. Problemet eller det som kan være tidskrevende er foran. Jeg benytter meg som sagt av metoden fra Miata.net hvor en IKKE trenger å løse noe av styrestag/bærebru ect. Hele ideen er at det faktisk er plass til å "svinge" demperen ut av skjermen bare ved å løse den oppe, og nede, og ved å forsiktig presse ned hele nedre A-arm med en fot, eller at en medhjelper gjør dette. (Er beskrevet nøye i punkt 15 i front-avsnittet på Miata.net).
Jeg har også spart mye tid ved å sette en jekk under opphenget, og jekke opp A-armen før jeg løser dempern. Så monterer jeg inn fjærklemmene mens de er under spenn. (NB. Vær forsiktig ! ! !). Deretter når jeg senker jekken, og løser demperen, er allerede fjæren komprimert.
Last edited by HansT on 22 Jun 2004, 14:50, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
HansT wrote: Jeg har gjort dette flere ganger på MX5/Miata, og brukt Miata.net beskrivelsen som AJF refererer til.
Som flere har sagt her går tidsbruken betraktelig ned når en først har fått erfaringen med det. Bak er det enkelt. Problemet eller det som kan være tidskrevende er foran. Jeg benytter meg som sagt av metoden fra Miata.net hvor en IKKE trenger å løse noe av styrestag/bærebru ect.
Jeg og har fått til å bytte dempere uten å løsne disse, men har finne ut at jeg sparer tid ved å skru de av. Blir for mye lirking og banning ved ikke å gjøre det. Tar max 5 min å skru de av
