Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Har problemer overoppheting ved kjøring i høy fart (+100km/t) over lengre tid. Temp nålen går langt fobi "midten" og går ikke ned før jeg slakker av og samtid kjører varmeapparate på maks og gjerne også vipper opp panseret så det blir en glippe der.
Har skilt montert i "haikjeften" men har også dobbelt sett med vifter (som virker!), og problemet oppstod litt plutselig en dag på motorveien: Jeg (tror) jeg følte er lite "rykk" i bilern, og etterpå var det litt oljelukt og bilen ble styggvarm. Da jeg stoppet så det ut som det var oljesprut/lekkasje på varmeskjoldet på eksosen. Hvor dette kommer fra aner jeg ikke, men det så ut til å være i bakkant av motor, øverst og venstre side. Det er er kanskje her cam-sensor (m/ O-ring) sitter, men er det slik at oljelekkasje kan medføre varm motor?? Jeg sjekker ofte oljenivået og har aldri vært på under "min" på målepinnen - så motorer får nok olje/smøring.
Radiator vifte (pluss ekstra vifte som er montert) virker som sagt, og jeg byttet både radiator lokk og termostrat for et år siden. Topp slangen på radiator blir varm, så dette betyr vel at termostaten virker også.
Spm er vel om oljelekkasje kan medføre varm motor eller om det er noe annet muff som er galt ??
Jeg har alltid sett på minimum som akkurat det-- minimum-.
Selv om jeg skifter olje på bilen ca hvert halvår sjekker jeg og etterfyller (om nødvendig) slik at det er mer enn halvfullt på peilepinnen. Med min kjørestil bruker den nesten ikke olje. Det var bare en vår som sønnenmin brukte bilen litt at jeg har kommet under halvmerket.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover