Problemer med brekket på den ene siden. LØST

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Problemer med brekket på den ene siden. LØST

Post by Fred »

Trenger noen gode forslag før jeg eventuelt bestiller ny håndbrekkwire og fjærer....

Venstre side tar mer enn 50% mer enn høyre
Ved kjøring på grus låser venstrehjul seg, men høyre ikke i det hele tatt.

Jeg prøvde først å stramme så mye jeg kunne på høyre, men det holdt ikke. Så løsnet jeg så mye jeg kunne på venstre og strammet opp ved brekket. Holdt ikke det helller...

Eneste jeg vet jeg nå kan gjøre er åbytte ut wire'ene (tar med fjærene til overføringen mellom de to også)

Har noen andre tips?

Skal forresten prøve å gå over strammeskruen til caliperen igjen selv om jeg har gjort det før. Tror håndbrekk wire'en var tilkoblet når jeg gjorde det sist. Syntes det ikke er så lett å vite hvor stram denne kan være.
Last edited by Fred on 17 Aug 2008, 23:33, edited 1 time in total.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

du må justere skruen så du låser hjulet og så ta den en halv tilbake. må og passe på at wiren ikke har trekk på mekanismen men er stram.
da skal det funke. vist ikke den funker bra da så tror eg du må bytte caliper.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

glaibilenmin wrote:du må justere skruen så du låser hjulet og så ta den en halv tilbake. må og passe på at wiren ikke har trekk på mekanismen men er stram.
da skal det funke. vist ikke den funker bra da så tror eg du må bytte caliper.
Men skal den låse hjulet helt når jeg bruker håndkraft? Jeg mener da at om jeg tar den en halv runde tilbake så subber bremsen inntil, men det skal kanskje virke slik? at det går bra allikevel.

Vanskelig å se om wiren er stram men ikke trekk på mekanismen.
lettest er kanskje å justere dette uten wire'en på?

Caliper, skive og klosser er helt nye bak.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

ja skal lage litt lyd ja.
kan vær greit å gjør dette uten wiren tilkoblet ja. har ivertfall lest en elleranna plass at om der står trekk på mekanismen heile tia så blir den fort ødelakt.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

glaibilenmin wrote:ja skal lage litt lyd ja.
kan vær greit å gjør dette uten wiren tilkoblet ja. har ivertfall lest en elleranna plass at om der står trekk på mekanismen heile tia så blir den fort ødelakt.
Har stilt caliberen to-tre ganger allerede. men oppdaget at høyre side ikke var helt inne. Trodde det, men jeg skrudde litt også sa det klikk, klikk også kunne jeg skru litt til. og DA stoppet den helt.. og låste hjulet..

SÅ NÅ LÅSER BEGGE HJULENE SEG :lol: og fått naturlignok mye bedre bremser også. jippi! da var problemet løst og jeg er klar for eu godkjenning
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

er det normalt å etterstramme disse skruene av og til? verdt og sjekke på fremre bremser også?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Fred93LE wrote:er det normalt å etterstramme disse skruene av og til? verdt og sjekke på fremre bremser også?
Er bare bak disse justeringene, eg pleier å justere de bak rett før eu, slik at eg alltid får litt skryt av hvor gode bremsene er,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

noen andre tips enn dette og lufting for å få kortere vandring på pedalen før det tar?
har lufta og det hjalp med å justere caliperen.

andre ting? Mulig å justere selve pedalen? vil at den skal ta litt tidligere bare.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kan vera slark i hovedbremsesylindern, men dette er vel skjelden, eg har ikkje opplevd det på mx ennå, er vel justering på bremsepedal..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply