Nye sider - design
Moderator: Styremedlemmer
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
- Status: Offline
Størrelsen på siden blir låst, og ideelt sett også forumet, men det kan hver bruker eventuelt forandre selv i forum innstillinger.arildh wrote:Hei. Blir størrelsen på siden låst ?
Jeg hadde helst sett at man hadde en bakgrunn men at den sizet seg som en passelig ramme uavhengig av oppløsning. Er ikke fan av hverken appliksjoner eller websider som ikke kan utnytte hele skjermen.
Hva folk foretrekker er veldig individuelt men min mening er at vi skal strebe for at innholdet ser mest mulig likt ut for forskjellige folk, da er strekking av innhold utelukka fordi på min 1680x1050 oppløsning så vil en tekstboks være 1000 pixler bred, mens på en annen sin 1024x768 er den 5-600 pixler bred. Ser helt fjernt ut og er håpløst å jobbe med. Alle design vi lager i jobb også er faste, og vil også være det i fremtiden, det er først og fremst med tanke på innhold og hva folk takler best (enten de vet det selv eller ikke).
For å ta teorien så er det så enkelt som at innholdet egentlig bør følge størrelsen til området det har, hvis det da for noen blir 1000 pixler stort og andre 600 pixler stort så burde teknisk sett fonten være større når det er 1000 pixler område osv. Det fungerer aldri skikkelig. Derfor blir det som det blir, så får folk skru opp fonten i nettleser om de vil selv. As usual.
Hvis dere skal teste bildene akkurat slik siden blir hos dere må dere slå av skalering av bilde og rulle bildet slik at midten av nettsiden kommer på midten av deres skjerm. Da får dere inntrykket som det blir. Det ville selvsagt bli større bilde enn det er nå for å dekke større oppløsninger.
(jeg støtter i en viss grad strukket design for forum eller portaler, men aldri sånt som dette, som egentlig har nok plass med 500 pixler bredde.)
Jeg kan anbefale bruk av CMSMS (CMS Made simple), kontra det å lage noe helt fra bunnen av selv.
Meget enkel å sette opp, mulighet for nedlasting av ferdige designs, og også veldig kurrant å lage sitt eget custom design på siden.
Veldig mye muligheter med den løsningen, og det å legge ut nyheter etc. blir utrolig trivielt for de som holder på med det.
-n
Meget enkel å sette opp, mulighet for nedlasting av ferdige designs, og også veldig kurrant å lage sitt eget custom design på siden.
Veldig mye muligheter med den løsningen, og det å legge ut nyheter etc. blir utrolig trivielt for de som holder på med det.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- biXen
- 7200 RPM
Det er jo helt noldus å lage noe selv når det gjelder publiseringsløsning, det sier seg selv. Men sånne "ferdige designs" ser 99% ræva ut, og man ser lang vei at det er sånn snekra til å være generiske og passe til "alt".nope-mx3 wrote:Jeg kan anbefale bruk av CMSMS (CMS Made simple), kontra det å lage noe helt fra bunnen av selv.
-n
Har ikke 100% bestemt CMS løsning enda, er noe jeg jobber med daglig, så man blir litt kresen på løsninger.
Da bør du definitivt sjekke ut CMSMSbiXen wrote:Det er jo helt noldus å lage noe selv når det gjelder publiseringsløsning, det sier seg selv. Men sånne "ferdige designs" ser 99% ræva ut, og man ser lang vei at det er sånn snekra til å være generiske og passe til "alt".nope-mx3 wrote:Jeg kan anbefale bruk av CMSMS (CMS Made simple), kontra det å lage noe helt fra bunnen av selv.
-n
Har ikke 100% bestemt CMS løsning enda, er noe jeg jobber med daglig, så man blir litt kresen på løsninger.

Jeg har testa ut mye forskjellig...
Drupal, Joomla!, EZ Publish, e107, mambo, phpnuke, typo3, og en haug andre

CMSMS var definitivt enklest å sette opp, og utrolig triviell å få til et kurrant design på.
(Verste var uten tvil EZ Publish....).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- biXen
- 7200 RPM
Har vært gjennom mye av den røkla jeg også ja. Min preferanse er å legge CMSet inni designet, istedetfor motsattnope-mx3 wrote: Da bør du definitivt sjekke ut CMSMS
CMSMS var definitivt enklest å sette opp, og utrolig triviell å få til et kurrant design på.
-n

- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
Hmm, det er jeg litt usikker på.biXen wrote:Har vært gjennom mye av den røkla jeg også ja. Min preferanse er å legge CMSet inni designet, istedetfor motsattnope-mx3 wrote: Da bør du definitivt sjekke ut CMSMS
-nHvordan er CMSMS på det?
Hiv opp vmware server el. workstation og test litt

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Tommen
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 984
Med bakgrunn 
siden ble bra den selv med 1440x900
synes også at grafikken var stilig

siden ble bra den selv med 1440x900
synes også at grafikken var stilig
MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
Du kan jo gjøre en kul vri dabiXen wrote:Det er såpass jevnt at jeg føler det blir mest opp til meg selv nå, hehe.

Lag 2 themes, 1 med og 1 uten bakgrunnsbilde, og la brukerne logge inn med forumbrukernavn (bruke samme base som forumet f.eks), og la oss velge mellom de 2 designa

Da kan det jo faktisk bli lagt til design senere, og man kunne hatt design konkurranse etc

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- biXen
- 7200 RPM
Det er jo mulig det da, men jeg synes nå uansett en slik side bør ha litt identitet, er ikke slik at brukerne skal velge ting som på McDonaldsnope-mx3 wrote: Du kan jo gjøre en kul vri da
Lag 2 themes, 1 med og 1 uten bakgrunnsbilde, og la brukerne logge inn med forumbrukernavn (bruke samme base som forumet f.eks), og la oss velge mellom de 2 designa
Da kan det jo faktisk bli lagt til design senere, og man kunne hatt design konkurranse etc
-n