Turbokit til 1,8
Moderator: Styremedlemmer
Turbokit til 1,8
Hei.
Kjøpte i mai. min MX-5 10th aniversary edition. Er meget fornøyd med bilen, men må vel sies å være en turbo tilhenger. Jeg har søkt litt rundt her inne for å se om noen har delt noen erfaringer med konvetering av 1,8L, uten å finne helt det jeg ser etter.
Jeg er ikke ute etter showbil, og heller ikke ute etter banebil. Jeg bruker bilen til daglig, og ønsker bare å ha mer å stille opp med på normale veier. Jeg er derfor ikke interessert i tuning til 70 000 kr.
Jeg har forstått det slik at tuning kjøpt i norge er svært overpriset, og at slikt bør bestilles fra utlandet og importeres inn selv. Jeg lurer derfor på om noen har noen anbefalinger til min bil. Jeg føler det er et meget bra utgangspunkt for en habil turbobil.
Om jeg bestiller et turbokit fra USA og monterer dette selv. Bør gå rimelig greit. Da ser jeg likevel for meg at det er mer som skal til. Jeg fant endel kit på ebay. JDM kit med T25/T28 turbo, intercooler og manifolder plus endel småknask. Og i følge underteksten skulle det kunne gi 275 HK på en 1,8. Jeg synes det høres litt mye ut, uten å skifte noe i motoren.
Hva bør jeg satse på. Er ikke interessert i kompressor, selv om det gir andre fordeler, så er jeg ute etter turbo av ulike grunner.
JDM har kit som koster fra $600 og opp til $1700 som igrunn er grisbillig. I de minste kit'ene var det ikke med maniforlder. Så de er uaktuelle. De inneholdt også en T4 turbo. Noen som er kjent med JDM kit? Noen invendinger mot det?
Jeg er i utgangspunktet mest interessert i å kunne passere 200HK, og regner med at det burde gå greit. Har som kjent LSD og 6 trins kasse på bilen.
Setter pris på alle innspill.
Kjøpte i mai. min MX-5 10th aniversary edition. Er meget fornøyd med bilen, men må vel sies å være en turbo tilhenger. Jeg har søkt litt rundt her inne for å se om noen har delt noen erfaringer med konvetering av 1,8L, uten å finne helt det jeg ser etter.
Jeg er ikke ute etter showbil, og heller ikke ute etter banebil. Jeg bruker bilen til daglig, og ønsker bare å ha mer å stille opp med på normale veier. Jeg er derfor ikke interessert i tuning til 70 000 kr.
Jeg har forstått det slik at tuning kjøpt i norge er svært overpriset, og at slikt bør bestilles fra utlandet og importeres inn selv. Jeg lurer derfor på om noen har noen anbefalinger til min bil. Jeg føler det er et meget bra utgangspunkt for en habil turbobil.
Om jeg bestiller et turbokit fra USA og monterer dette selv. Bør gå rimelig greit. Da ser jeg likevel for meg at det er mer som skal til. Jeg fant endel kit på ebay. JDM kit med T25/T28 turbo, intercooler og manifolder plus endel småknask. Og i følge underteksten skulle det kunne gi 275 HK på en 1,8. Jeg synes det høres litt mye ut, uten å skifte noe i motoren.
Hva bør jeg satse på. Er ikke interessert i kompressor, selv om det gir andre fordeler, så er jeg ute etter turbo av ulike grunner.
JDM har kit som koster fra $600 og opp til $1700 som igrunn er grisbillig. I de minste kit'ene var det ikke med maniforlder. Så de er uaktuelle. De inneholdt også en T4 turbo. Noen som er kjent med JDM kit? Noen invendinger mot det?
Jeg er i utgangspunktet mest interessert i å kunne passere 200HK, og regner med at det burde gå greit. Har som kjent LSD og 6 trins kasse på bilen.
Setter pris på alle innspill.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Prøv disse sidene du, der finner du helt sikkert det du leter etter:)
http://www.bellengineering.net/index.php?cPath=5_11_49
http://flyinmiata.com/index.php?dept=34
-Roger
http://www.bellengineering.net/index.php?cPath=5_11_49
http://flyinmiata.com/index.php?dept=34
-Roger
Medlem nr. 722
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort
1995 Golf TDK (bruksbil)
2008 Mazda3 1,6D (bruksbil)
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort
1995 Golf TDK (bruksbil)
2008 Mazda3 1,6D (bruksbil)
Jeg vil anbefale et av de her, bare lest å hørt positivt om alt FM selger.
Skikkelige kit med ALT du trenger.
Vil selvfølgelig anbefale en mere heftig clutch fra flyin miata og.
http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=34
Skikkelige kit med ALT du trenger.
Vil selvfølgelig anbefale en mere heftig clutch fra flyin miata og.
http://www.flyinmiata.com/index.php?dept=34
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Å ha som mål så under 70000 bør du ikke, man kan få kit til 1000 dollar, men de er ikke komplette med ecu og det som skal styre trykket, og de er ofte så dårlige at man angre senere. kjøper du ett kvalitets kit, så er det like holdbart som originalt. men med turbokitta så følger det med andre ting du må oppgradere, ofte så er ikke clutchen god nok, og den må byttes, osv osv, vet du ikke vil ha supercharger, men ofte det letteste med tanke på ettertid, eu kontroller osv, pluss lettere å montere, en liten ettermiddag så har du doblet hk antallet, turbokit bør du sette vekk en liten helg eller uke,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Så et kit som dette er ikke noe å satse på?
JDM@ebay
Tenker ettersom det følger med intercooler og det hele. På det settet fra BEGi til rundt $2000 følger det jo verken ECU oppgradering eller intercooler med. ECU oppgradering regner jeg med at jeg trenger, men det kan jeg sikkert levere bilen inn for å få gjort.
Kan orginal ECU programmeres, eller må den byttes?
JDM@ebay
Tenker ettersom det følger med intercooler og det hele. På det settet fra BEGi til rundt $2000 følger det jo verken ECU oppgradering eller intercooler med. ECU oppgradering regner jeg med at jeg trenger, men det kan jeg sikkert levere bilen inn for å få gjort.
Kan orginal ECU programmeres, eller må den byttes?
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Jeg aner ikke kvaliteten på det kittet.Terondo wrote:Så et kit som dette er ikke noe å satse på?
JDM@ebay
Tenker ettersom det følger med intercooler og det hele. På det settet fra BEGi til rundt $2000 følger det jo verken ECU oppgradering eller intercooler med. ECU oppgradering regner jeg med at jeg trenger, men det kan jeg sikkert levere bilen inn for å få gjort.
Kan orginal ECU programmeres, eller må den byttes?
Ecu må byttes med. Men kittene som jeg linket deg isted har enten ecu eller styring som du kobler på org. ecu. Hydra er en fantastisk ecu.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Det du linker til er vel til 2002 1,8 literen, og correct me if I'm wrong, men det er vel en forskjellig motor med VVT osv.
Dessuten ville jeg vært VELDIG i tvil om passform og kvalitet på et sånt kit som det der. Noname saker er alltid litt shady, spesielt om du ikke har masse mulighet selv til tilpasning osv.
Dessuten ville jeg vært VELDIG i tvil om passform og kvalitet på et sånt kit som det der. Noname saker er alltid litt shady, spesielt om du ikke har masse mulighet selv til tilpasning osv.
-
- Status: Offline
veldig enig med nope her. tror ikke man får mer bang per buck og gjennomførte løsninger, kombinert med stort oppgraderingspotensiale enn begi-s om planen er å begynne med et enkelt budsjettkit..
styr unna alt de selger av kit til mx5 på ebay, man får akurat det man betaler for , crap mao.. spesiellt siden du skal bruke bilen til vanlig, er det vesentlig å kjøpe greier som er vettugt laget, av folk med mange års erfaring med disse bilene.. begi og fm er eneste stedet jeg ville kikket selv.. etter å ha prøvd mye rart innen turbomx5
styr unna alt de selger av kit til mx5 på ebay, man får akurat det man betaler for , crap mao.. spesiellt siden du skal bruke bilen til vanlig, er det vesentlig å kjøpe greier som er vettugt laget, av folk med mange års erfaring med disse bilene.. begi og fm er eneste stedet jeg ville kikket selv.. etter å ha prøvd mye rart innen turbomx5
OK.
Takker for mange bra innspill.
Det ser ut til at det er bare å begynne å spare til et bra kit.
Regner med at de hestekreftberegningene som står på det BEGi kittet er fra en 1,8.
Noen som vet hvor mye en 1,8 leverer originalt på bakhjulene? Sånn at jeg vet hvor mye jeg kan forvente å hente ut ekstra med en Garret ombord.
Takker for mange bra innspill.
Det ser ut til at det er bare å begynne å spare til et bra kit.
Regner med at de hestekreftberegningene som står på det BEGi kittet er fra en 1,8.
Noen som vet hvor mye en 1,8 leverer originalt på bakhjulene? Sånn at jeg vet hvor mye jeg kan forvente å hente ut ekstra med en Garret ombord.
For med BEGi-S så vil jeg få mellom 140 og 160 gamper på bakhjulene.BEGi wrote:Power Levels of 140 to 160 rwhp at 5- 6 psi
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Flott!
Det vil med andre ord si at BEGi-S er god for rundt 200 motorhester om alt er optimalt.
Det er jo en grei økning for 12 000 kr
Tror kansje jeg bør gå for en slik løsning. Spørsmålet er evt. om jeg bør velge GT2560 eller GT2860 fremfor GT2554 som følger med. Ser at GT2554 skal holde til oppsett med inntil 270HK, og det er jo i så fall helt kurant. Og det er vel også mindre turbolag på den turboen enn en GT2860.
Det vil med andre ord si at BEGi-S er god for rundt 200 motorhester om alt er optimalt.
Det er jo en grei økning for 12 000 kr
Tror kansje jeg bør gå for en slik løsning. Spørsmålet er evt. om jeg bør velge GT2560 eller GT2860 fremfor GT2554 som følger med. Ser at GT2554 skal holde til oppsett med inntil 270HK, og det er jo i så fall helt kurant. Og det er vel også mindre turbolag på den turboen enn en GT2860.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
JDM er forresten et begrep, ikke merkenavn
At de bruker det på ebay, er stort sett bare for å få flere treff. Klarte ikke å la være å kommentere 
Fra wikipedia.org:


Fra wikipedia.org:
In automotive culture, JDM refers to a style of modifying automobiles, mainly cars of Japanese origin. The function of components is often preferred over cosmetic appeal. "True" Japanese Domestic Market components are also preferred over Japanese aftermarket parts. An example of one such market is the import of used Japanese engines to North America to be put into Honda, Nissan, Toyota, Mazda, Subaru and Mitsubishi sports and street cars for higher performance outputs.
Toyota MR-S (http://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.p ... 65#p379699)
Mitsubishi Colt 92' GLX
[X] Miata NB 00' 1.8l
[X] Audi 100 88' 2,2l
Mitsubishi Colt 92' GLX
[X] Miata NB 00' 1.8l
[X] Audi 100 88' 2,2l
-
- Status: Offline