ok...men hvis jeg kjøper et sånt kit til 1.6 NB, er det noen i Norge som får tilpasset kit slik at den passer 100% på bilen ?
takk for så mange svar...
trur jeg vil gå for turbo enn kompressor...
bygger bilen min opp som en Gatebil:)
mvh Bryan
turbokit 1.6 NB
Moderator: Styremedlemmer
Kompressor kit'et i min bil var et Jackson Racing 99-up 1.8 liter kit som var slengt i en 2000 1.6NB. Han måtte da kun kjøpe AFPR, og kit'et gikk helt greit inn. Det kan m.a.o ikke være de helt store forskjellene. Jeg tror forskjellene med 90 HK (1994-1997) er større enn de er med 110HK (1998- ) i forhold til 1.8.
Jeg måtte bygge mye mer om for å ha kit'et i min bil (originalt 1991 1.6 116HK). Det var flere forskjeller bl.a. med gasshus-spjeld (måtte ha ny dummy throttlebody, og måtte også slipe, kutte og borre på det originale for at det skulle passe på kompressoren), vinkel på crossover tube (måtte ha ny), overgang til Luftmengdemåler både inlet og outlet (kjøpte bl.a. luftfilter). Fordelen var at jeg fikk et mindre hjul på kompressoren (originalt på 1.8 kit'et) som montert på 1.6'en spinner kompressoren enda litt raskere, og dermed får jeg mer trykk og effekt.
.
Likevel som flere har nevnt her, går du Turbo veien kan nok helt sikkert FM gi det svar på dette. Går du kompressor veien vil jeg (og helt sikkert Frode også?) anbefale deg å ta kontakt med BRPerformance. Jeg har hele tiden mottatt super service fra de, og som nevnt, 1.8 kit'et 99-up jeg har passet ihvertfall på en 2000 1.6l m/110HK.
Jeg måtte bygge mye mer om for å ha kit'et i min bil (originalt 1991 1.6 116HK). Det var flere forskjeller bl.a. med gasshus-spjeld (måtte ha ny dummy throttlebody, og måtte også slipe, kutte og borre på det originale for at det skulle passe på kompressoren), vinkel på crossover tube (måtte ha ny), overgang til Luftmengdemåler både inlet og outlet (kjøpte bl.a. luftfilter). Fordelen var at jeg fikk et mindre hjul på kompressoren (originalt på 1.8 kit'et) som montert på 1.6'en spinner kompressoren enda litt raskere, og dermed får jeg mer trykk og effekt.

Likevel som flere har nevnt her, går du Turbo veien kan nok helt sikkert FM gi det svar på dette. Går du kompressor veien vil jeg (og helt sikkert Frode også?) anbefale deg å ta kontakt med BRPerformance. Jeg har hele tiden mottatt super service fra de, og som nevnt, 1.8 kit'et 99-up jeg har passet ihvertfall på en 2000 1.6l m/110HK.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
tusen takk for all hjelpen jeg har fått. tenkte jeg skal finne en som kan mye om mazda mx5 og spørre om hvor stor forskjellene er mellom 1.6 og 1.8 NB. for jeg vet de bruker samme luftfilteret og motorene ser helt like ut.
vet noen om et bra verksted der de klarer å få FM2 turbokitet 1.8 til å passe på min 1.6??
trur nok ikke det blir store ombyggingen.
mvh
Bryan
vet noen om et bra verksted der de klarer å få FM2 turbokitet 1.8 til å passe på min 1.6??
trur nok ikke det blir store ombyggingen.
mvh
Bryan
Jeg kan vel med en gang si at det er turbo manifoil som blir det største problemet å tilpasse. Hvis du går for FMII for NB vil det også kunne bli issues med Link ECU. Ikke sikkert da det er piggyback på NB men den må vel omprogrammeres for en 1.6 liter.
Jeg vet at det er en Øystein som vanket litt på forumet her før min tid som har tilpasset et kit for 1.6 NB. Sender deg nummer på PM i fall du vil snakke med han.
Du kunne jo evt solgt bilen din og kjøpt en NA eller en 1.8 NB
Jeg vet at det er en Øystein som vanket litt på forumet her før min tid som har tilpasset et kit for 1.6 NB. Sender deg nummer på PM i fall du vil snakke med han.
Du kunne jo evt solgt bilen din og kjøpt en NA eller en 1.8 NB