For mye uforbrente gasser
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
For mye uforbrente gasser
Verdien på uforbrente gasser (er vel stort sett bare bensin) var veldig høy på eu og ønsker å få den ned.
Slik jeg forsto det på han som hadde kontrollen kunne dette ofte være at en måler var ødelagt. Konklusjonen jeg og noen andre på forumet kom frem til var at det måtte vare idle speed control sensor.
QOUTE "Det er faktisk en ventil som styrer kun tomgangslufta, og en som regulerer både på tomgang og over hele turtallsregisteret (denne sitter fremst på innsuget). Fin artikkel her: http://www.miata.net/garage/isc.html"
Men hvordan kan denne gjøre at det kommer mer bensin enn den forbrenner??? og er det ikke bare på kald motor at denne slipper igjennom luft?
Kan tenningsgraden forårsake for mye uavbrent bensin? sto på 7 grader. står nå på 13-14.
Slik jeg forsto det på han som hadde kontrollen kunne dette ofte være at en måler var ødelagt. Konklusjonen jeg og noen andre på forumet kom frem til var at det måtte vare idle speed control sensor.
QOUTE "Det er faktisk en ventil som styrer kun tomgangslufta, og en som regulerer både på tomgang og over hele turtallsregisteret (denne sitter fremst på innsuget). Fin artikkel her: http://www.miata.net/garage/isc.html"
Men hvordan kan denne gjøre at det kommer mer bensin enn den forbrenner??? og er det ikke bare på kald motor at denne slipper igjennom luft?
Kan tenningsgraden forårsake for mye uavbrent bensin? sto på 7 grader. står nå på 13-14.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Ville tro at det er lambdasonden som er kaputt.
Hvilket turtall måler de CO på EU kontroll? Er det ikke rundt 2-3 tusen?
Da er ECU inne i "closed loop" og regulerer bensinmengden basert på måling fra lambdasonden.
Tomgansskruen (foran på sjeldhuset)skal justeres sammen med tenninga, slik at du har 850 RPM når du har fortenninga der du ønsker. NB: dette skal gjøres med en ledning mellom GND og TEN i diagnosekontakten. Den evt ekstra lufta som går gjennom her blir målt av luftmengdemåleren.
Det er en bypass-skrue på luftmengdemåleren (gjemt bak et deksel) også. Denne vil sørge for at ECU får beskjed om at det kommer mer/mindre luft inn enn det egentlig gjør, dvs at du ved å åpne på denne får magrere blanding når ECU er i open-loop (ved høy belastning og/eller turtall over 4000). Men ECU skulle ikke la seg lure av dette i closed-loop... Du kan jo prøve å åpne opp noen tørn på denne og måle avgassene. Noen trafikkstasjoner har eksosmåler som du kan bruke selv...
Hvilket turtall måler de CO på EU kontroll? Er det ikke rundt 2-3 tusen?
Da er ECU inne i "closed loop" og regulerer bensinmengden basert på måling fra lambdasonden.
Tomgansskruen (foran på sjeldhuset)skal justeres sammen med tenninga, slik at du har 850 RPM når du har fortenninga der du ønsker. NB: dette skal gjøres med en ledning mellom GND og TEN i diagnosekontakten. Den evt ekstra lufta som går gjennom her blir målt av luftmengdemåleren.
Det er en bypass-skrue på luftmengdemåleren (gjemt bak et deksel) også. Denne vil sørge for at ECU får beskjed om at det kommer mer/mindre luft inn enn det egentlig gjør, dvs at du ved å åpne på denne får magrere blanding når ECU er i open-loop (ved høy belastning og/eller turtall over 4000). Men ECU skulle ikke la seg lure av dette i closed-loop... Du kan jo prøve å åpne opp noen tørn på denne og måle avgassene. Noen trafikkstasjoner har eksosmåler som du kan bruke selv...
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Lamdasonden hadde normal verdi. Jeg tenkte denne med en gang da jeg hadde olje i eksosen for overhalingen. tenkte den var full av olje. Men de sier den er bra.
Måles på tomgang. Første gang sto tomgangen på 1100. 2 gang på 850. Vi prøvde også å ha den på 2000 for å se. ingen forskjell.
Har nå stilt tenninga (med GND og ten) og tomgangen. Dette kan ha hjulpet noe. Har ikke sjekka etter det.
Kan se om jeg finner bypass skruen. Har ikke sett denne før.
De har sagt jeg bare kan komme opp å teste uten å betale. Men vil vite at jeg har gjort det jeg kan før jeg måler.
Måles på tomgang. Første gang sto tomgangen på 1100. 2 gang på 850. Vi prøvde også å ha den på 2000 for å se. ingen forskjell.
Har nå stilt tenninga (med GND og ten) og tomgangen. Dette kan ha hjulpet noe. Har ikke sjekka etter det.
Kan se om jeg finner bypass skruen. Har ikke sett denne før.
De har sagt jeg bare kan komme opp å teste uten å betale. Men vil vite at jeg har gjort det jeg kan før jeg måler.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
btw: vil grenrør ha noe som helst å si på verdiene på testen?
Kunne ha byttet lambda bare for å ha ha prøvd, men den sitter så hardt at jeg ønsker å bytte øverste del av eksos i samme slengen.
Er isåfall grenrør fra JR som havner i bilen.
skal så klart bare ha bedre flyt, men? og er det noe prob med grenrør på eu kontroll? Er vel bare bedre erstatning for orignal eksos antar jeg så det ikke har noe å si på avgass verdiene og eu.
Kunne ha byttet lambda bare for å ha ha prøvd, men den sitter så hardt at jeg ønsker å bytte øverste del av eksos i samme slengen.
Er isåfall grenrør fra JR som havner i bilen.
skal så klart bare ha bedre flyt, men? og er det noe prob med grenrør på eu kontroll? Er vel bare bedre erstatning for orignal eksos antar jeg så det ikke har noe å si på avgass verdiene og eu.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
hvor sitter denne bypass skruen? har du noe mer forklaring eller bilde?BaktusBror wrote: Det er en bypass-skrue på luftmengdemåleren (gjemt bak et deksel) også. Denne vil sørge for at ECU får beskjed om at det kommer mer/mindre luft inn enn det egentlig gjør, dvs at du ved å åpne på denne får magrere blanding når ECU er i open-loop (ved høy belastning og/eller turtall over 4000). Men ECU skulle ikke la seg lure av dette i closed-loop... Du kan jo prøve å åpne opp noen tørn på denne og måle avgassene. Noen trafikkstasjoner har eksosmåler som du kan bruke selv...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Noen som har noen flere tips her. ikke kommet noe lenger.
tror dere at alt for mye uforbrent bensin i eksosen vil gi utslag med hvit røyk når bilen har stått en stund? (går fort over). Eller er det fortsatt oljedritt som kommer ut av motoren min?
tror dere at alt for mye uforbrent bensin i eksosen vil gi utslag med hvit røyk når bilen har stått en stund? (går fort over). Eller er det fortsatt oljedritt som kommer ut av motoren min?

x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
BaktusBror wrote:Ville tro at det er lambdasonden som er kaputt.
Hvilket turtall måler de CO på EU kontroll? Er det ikke rundt 2-3 tusen?
Da er ECU inne i "closed loop" og regulerer bensinmengden basert på måling fra lambdasonden.
Tomgansskruen (foran på sjeldhuset)skal justeres sammen med tenninga, slik at du har 850 RPM når du har fortenninga der du ønsker. NB: dette skal gjøres med en ledning mellom GND og TEN i diagnosekontakten. Den evt ekstra lufta som går gjennom her blir målt av luftmengdemåleren.
Det er en bypass-skrue på luftmengdemåleren (gjemt bak et deksel) også. Denne vil sørge for at ECU får beskjed om at det kommer mer/mindre luft inn enn det egentlig gjør, dvs at du ved å åpne på denne får magrere blanding når ECU er i open-loop (ved høy belastning og/eller turtall over 4000). Men ECU skulle ikke la seg lure av dette i closed-loop... Du kan jo prøve å åpne opp noen tørn på denne og måle avgassene. Noen trafikkstasjoner har eksosmåler som du kan bruke selv...
Avgass måling på Eu kontroll måles ved tomgang på bensin biler og 3x mask turtall på diesel.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Bytta ut åpent kn filter med nytt orginalt i orginal filterboks.nope-mx3 wrote:Katalysator er jo også en ting som kan ryke.
Tennplugger kan også være kurrant å sjekke.
På Mx3`n min så fjerna jeg HKS filteret og gikk gjennom avgass.
-n
skal bytte plugger. den fyrer feil innimellom når den står på tomgang.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Fred, hvit røyk er normalt på biler nå som det begynner å bli lit kjølig ute. Så lenge den ikke er tykk/unormal hvit så er det vanlig.
Men er det unormalt mye/tykk:
Hvit røyk = stort sett kjølevæske
Blå røyk = Olje
Jeg ville fikset den feiltenningen du har.
Men er det unormalt mye/tykk:
Hvit røyk = stort sett kjølevæske
Blå røyk = Olje
Jeg ville fikset den feiltenningen du har.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine