For mye uforbrente gasser

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

For mye uforbrente gasser

Post by Fred »

Verdien på uforbrente gasser (er vel stort sett bare bensin) var veldig høy på eu og ønsker å få den ned.

Slik jeg forsto det på han som hadde kontrollen kunne dette ofte være at en måler var ødelagt. Konklusjonen jeg og noen andre på forumet kom frem til var at det måtte vare idle speed control sensor.

QOUTE "Det er faktisk en ventil som styrer kun tomgangslufta, og en som regulerer både på tomgang og over hele turtallsregisteret (denne sitter fremst på innsuget). Fin artikkel her: http://www.miata.net/garage/isc.html"

Men hvordan kan denne gjøre at det kommer mer bensin enn den forbrenner??? og er det ikke bare på kald motor at denne slipper igjennom luft?

Kan tenningsgraden forårsake for mye uavbrent bensin? sto på 7 grader. står nå på 13-14.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Ville tro at det er lambdasonden som er kaputt.

Hvilket turtall måler de CO på EU kontroll? Er det ikke rundt 2-3 tusen?

Da er ECU inne i "closed loop" og regulerer bensinmengden basert på måling fra lambdasonden.

Tomgansskruen (foran på sjeldhuset)skal justeres sammen med tenninga, slik at du har 850 RPM når du har fortenninga der du ønsker. NB: dette skal gjøres med en ledning mellom GND og TEN i diagnosekontakten. Den evt ekstra lufta som går gjennom her blir målt av luftmengdemåleren.

Det er en bypass-skrue på luftmengdemåleren (gjemt bak et deksel) også. Denne vil sørge for at ECU får beskjed om at det kommer mer/mindre luft inn enn det egentlig gjør, dvs at du ved å åpne på denne får magrere blanding når ECU er i open-loop (ved høy belastning og/eller turtall over 4000). Men ECU skulle ikke la seg lure av dette i closed-loop... Du kan jo prøve å åpne opp noen tørn på denne og måle avgassene. Noen trafikkstasjoner har eksosmåler som du kan bruke selv...
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Lamdasonden hadde normal verdi. Jeg tenkte denne med en gang da jeg hadde olje i eksosen for overhalingen. tenkte den var full av olje. Men de sier den er bra.

Måles på tomgang. Første gang sto tomgangen på 1100. 2 gang på 850. Vi prøvde også å ha den på 2000 for å se. ingen forskjell.
Har nå stilt tenninga (med GND og ten) og tomgangen. Dette kan ha hjulpet noe. Har ikke sjekka etter det.

Kan se om jeg finner bypass skruen. Har ikke sett denne før.

De har sagt jeg bare kan komme opp å teste uten å betale. Men vil vite at jeg har gjort det jeg kan før jeg måler.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

btw: vil grenrør ha noe som helst å si på verdiene på testen?
Kunne ha byttet lambda bare for å ha ha prøvd, men den sitter så hardt at jeg ønsker å bytte øverste del av eksos i samme slengen.
Er isåfall grenrør fra JR som havner i bilen.

skal så klart bare ha bedre flyt, men? og er det noe prob med grenrør på eu kontroll? Er vel bare bedre erstatning for orignal eksos antar jeg så det ikke har noe å si på avgass verdiene og eu.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

bump siste innlegg
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Kjøpte du Lambdasonde fra MX5 parts ?
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

arildh wrote:Kjøpte du Lambdasonde fra MX5 parts ?
miatamania. er uansett ikke den jeg kjøpte som står på nå. det er den gamle. Har den nye fortsatt i esken.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

BaktusBror wrote: Det er en bypass-skrue på luftmengdemåleren (gjemt bak et deksel) også. Denne vil sørge for at ECU får beskjed om at det kommer mer/mindre luft inn enn det egentlig gjør, dvs at du ved å åpne på denne får magrere blanding når ECU er i open-loop (ved høy belastning og/eller turtall over 4000). Men ECU skulle ikke la seg lure av dette i closed-loop... Du kan jo prøve å åpne opp noen tørn på denne og måle avgassene. Noen trafikkstasjoner har eksosmåler som du kan bruke selv...
hvor sitter denne bypass skruen? har du noe mer forklaring eller bilde?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Noen som har noen flere tips her. ikke kommet noe lenger.

tror dere at alt for mye uforbrent bensin i eksosen vil gi utslag med hvit røyk når bilen har stått en stund? (går fort over). Eller er det fortsatt oljedritt som kommer ut av motoren min? :shock:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Katalysator er jo også en ting som kan ryke.
Tennplugger kan også være kurrant å sjekke.

På Mx3`n min så fjerna jeg HKS filteret og gikk gjennom avgass.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

BaktusBror wrote:Ville tro at det er lambdasonden som er kaputt.

Hvilket turtall måler de CO på EU kontroll? Er det ikke rundt 2-3 tusen?

Da er ECU inne i "closed loop" og regulerer bensinmengden basert på måling fra lambdasonden.

Tomgansskruen (foran på sjeldhuset)skal justeres sammen med tenninga, slik at du har 850 RPM når du har fortenninga der du ønsker. NB: dette skal gjøres med en ledning mellom GND og TEN i diagnosekontakten. Den evt ekstra lufta som går gjennom her blir målt av luftmengdemåleren.

Det er en bypass-skrue på luftmengdemåleren (gjemt bak et deksel) også. Denne vil sørge for at ECU får beskjed om at det kommer mer/mindre luft inn enn det egentlig gjør, dvs at du ved å åpne på denne får magrere blanding når ECU er i open-loop (ved høy belastning og/eller turtall over 4000). Men ECU skulle ikke la seg lure av dette i closed-loop... Du kan jo prøve å åpne opp noen tørn på denne og måle avgassene. Noen trafikkstasjoner har eksosmåler som du kan bruke selv...

Avgass måling på Eu kontroll måles ved tomgang på bensin biler og 3x mask turtall på diesel.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

nope-mx3 wrote:Katalysator er jo også en ting som kan ryke.
Tennplugger kan også være kurrant å sjekke.

På Mx3`n min så fjerna jeg HKS filteret og gikk gjennom avgass.

-n
Bytta ut åpent kn filter med nytt orginalt i orginal filterboks.
skal bytte plugger. den fyrer feil innimellom når den står på tomgang.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Kan uavbrente gasser, dårlig katalysator resultere i hvit røyk når bilen har stått litt eller er det kun olje???
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Fred, hvit røyk er normalt på biler nå som det begynner å bli lit kjølig ute. Så lenge den ikke er tykk/unormal hvit så er det vanlig.

Men er det unormalt mye/tykk:
Hvit røyk = stort sett kjølevæske
Blå røyk = Olje

Jeg ville fikset den feiltenningen du har.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

hvit røyk.. MASSE i starten.. skal filme imorra tidlig om det er kaldt og jeg rekker jeg :-)

plugger blir kjøpt ja. (iallefall sjekke tilstanden)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply