Historien er slik:
For ca 2 år siden begynte det komme hvit røyk ut av eksosen. Så det først ved start på morgenen når det var kaldt i været.
Tok denne vinteren en total overhaling av motor. Skifta toppakning, slipte ventilene. Bytta ventiltetteringer, strekkbolter og alt som kunne skiftes.
Neste vinter kommer og samme problem, men da lekker det en del olje også. Satser på at det har blitt noe problemer med toppakningen og angrer på at jeg ikke planet toppen. Så ny vinter (og vår..og sommer) hvor jeg tok ut toppen..
Denne gangen planet jeg toppen fordi jeg ville være sikker på at alt var ok. Slipte ikke ventilene en gang til, men sjekket 40 ganger over hver tetningsring og ventil og så ingen feil. Prøvde lommelykt i et mørkt rom og så ingen lys komme igjennom ventilene. (eneste jeg kom på)
Satt sammen alt igjen og kulda kommer (forrige uke) akkurat samme problem. Fosser ut hvit røyk. Enda ikke merket oljetap. men er nok kjølevæske. Har enda ikke trengt å fylle på så ikke mye, men rett og slett flaut å starte opp på morgenen. Ingen problem for meg å fylle på. Men eneste problemet er nesten at det er flaut rett og slett

Så...
Er eneste muligheten enten toppakning eller ventil/ventiltetteringer?
Ingen andre muligheter?
Noen mulighet å utelukke enten ventiler eller toppakning?
Noen muligheten for å finne ut hvilken ventil som gjør det eventuelt.
Orker ikke bytte alle ventilene og finne ut at det ikke var det.
Noen som har orket å lese dette og har tips. Har begynt å bli dyrt det er.
(Ikke kommenter starten. Kun vært slik denne ene gangen. Røyken ser litt mørkere ut på videoen enn den faktisk er)
En dam etter at den har stått og gått litt.