Vurderer kjøp av mx5
Moderator: Styremedlemmer
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Vurderer kjøp av mx5
Vurderer og kjøpe meg en Mx5 i nermeste framtid.
Har alltid likt Toyota mr2en bedre, men tenkte jeg skulle gi mx5en en sjangse nå. Da jeg har mere lyst på en cabriolet enn targa.
Er det noen "standard" feil jeg skal kikke etter når jeg skal prøvekjøre den? typiske rustplasser? gir/motor problemer?
Tenkte på den første modellen, går ikke den til 99?
Får mere og mere sansen for mx5 altså... rå bil...
Har alltid likt Toyota mr2en bedre, men tenkte jeg skulle gi mx5en en sjangse nå. Da jeg har mere lyst på en cabriolet enn targa.
Er det noen "standard" feil jeg skal kikke etter når jeg skal prøvekjøre den? typiske rustplasser? gir/motor problemer?
Tenkte på den første modellen, går ikke den til 99?
Får mere og mere sansen for mx5 altså... rå bil...
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Bra å høre at du er i ferd med å komme til fornuft
MX-5 er en knall bil med et enormt ettermarked av deler og mods
Første modellen også kalt na (den med vippelykter) går fra 89 til 97. Fra 94 kom denne også med 1,8l motor ville prøvd å funnet en av disse om jeg var deg. Styr for all del unna 1,6l fra 95 og utover, da de bare hadde 90HK, mens 1,6l fra 89-94 har 116HK. Vær også obs på at på 89 til tidlig 91 modell kan veiva være et potensielt problemområde..
Se etter rust ved utløpet av dreneringskanalen fra softtopen (under bilen, bakkant av dørene). Ellers er det ikke noen spesielle ting, utover å se på bilens generelle tilstand
Lykke til i jakten på MX5


Første modellen også kalt na (den med vippelykter) går fra 89 til 97. Fra 94 kom denne også med 1,8l motor ville prøvd å funnet en av disse om jeg var deg. Styr for all del unna 1,6l fra 95 og utover, da de bare hadde 90HK, mens 1,6l fra 89-94 har 116HK. Vær også obs på at på 89 til tidlig 91 modell kan veiva være et potensielt problemområde..
Se etter rust ved utløpet av dreneringskanalen fra softtopen (under bilen, bakkant av dørene). Ellers er det ikke noen spesielle ting, utover å se på bilens generelle tilstand
Lykke til i jakten på MX5
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Ett lite tips er å åpne dørene og se om det er rust mellom dør og ramme. Noen Mx5'er har tendenser til å få lakkrust der.
Videre bør du sjekke status på cab'en. Se om det er store rift i cab'en rett over vinduet. Cab'er som ikke er vedlikeholdt har en tendens til å sprekke der, og da lekker det inn i bilen.
Ellers er det lite feil på bilene. De er utrolig enkle å skru på, og det er flust av deler å skaffe.
Brodern hadde nylig en 91 Mr2, og jeg må si det at der er mere guffe i Mr2'en, men Mx5'en er overlegen i kjøreegenskaper. Mx5'en er meget enkel og morsom å kjøre. Med litt ekstra pustehjelp så skal det ikke mye til får å matche Mr2'en.
Gjør som AJF sier og se etter en 94+ mod 1.8L eller en 90-93 mod 1.6l. Disse har størst forbedringspotensiale. Videre vil jeg anbefale deg å se etter biler som har ABS, diff sperre og el. vinduer og skinn.
Lykke til med biljakten, og håper du finner en duganes mx5
Videre bør du sjekke status på cab'en. Se om det er store rift i cab'en rett over vinduet. Cab'er som ikke er vedlikeholdt har en tendens til å sprekke der, og da lekker det inn i bilen.
Ellers er det lite feil på bilene. De er utrolig enkle å skru på, og det er flust av deler å skaffe.
Brodern hadde nylig en 91 Mr2, og jeg må si det at der er mere guffe i Mr2'en, men Mx5'en er overlegen i kjøreegenskaper. Mx5'en er meget enkel og morsom å kjøre. Med litt ekstra pustehjelp så skal det ikke mye til får å matche Mr2'en.
Gjør som AJF sier og se etter en 94+ mod 1.8L eller en 90-93 mod 1.6l. Disse har størst forbedringspotensiale. Videre vil jeg anbefale deg å se etter biler som har ABS, diff sperre og el. vinduer og skinn.
Lykke til med biljakten, og håper du finner en duganes mx5
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
-
- 500 RPM
- Posts: 96
- Joined: 27 May 2008, 21:40
- Status: Offline
-
- Status: Offline
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Persjonlig synes jeg jo den uten vippelykter er finest, men den er jo også selvfølgelig dyrest.AJF wrote:Bra å høre at du er i ferd med å komme til fornuftMX-5 er en knall bil med et enormt ettermarked av deler og mods
![]()
Første modellen også kalt na (den med vippelykter) går fra 89 til 97. Fra 94 kom denne også med 1,8l motor ville prøvd å funnet en av disse om jeg var deg. Styr for all del unna 1,6l fra 95 og utover, da de bare hadde 90HK, mens 1,6l fra 89-94 har 116HK. Vær også obs på at på 89 til tidlig 91 modell kan veiva være et potensielt problemområde..
Se etter rust ved utløpet av dreneringskanalen fra softtopen (under bilen, bakkant av dørene). Ellers er det ikke noen spesielle ting, utover å se på bilens generelle tilstand
Lykke til i jakten på MX5
Men har drevet og søkt litt etter nye fronter og slikt til den første versjonen, og har funne mye tøfft ja. Så for min del, tror jeg det blir en 1,6 fra sen 91-94.
Helst svart eller rød

- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Hva mener du med mellom døren og rammen? mener du dørstokk? kanalen?m1chael wrote:Ett lite tips er å åpne dørene og se om det er rust mellom dør og ramme. Noen Mx5'er har tendenser til å få lakkrust der.
Videre bør du sjekke status på cab'en. Se om det er store rift i cab'en rett over vinduet. Cab'er som ikke er vedlikeholdt har en tendens til å sprekke der, og da lekker det inn i bilen.
Ellers er det lite feil på bilene. De er utrolig enkle å skru på, og det er flust av deler å skaffe.
Brodern hadde nylig en 91 Mr2, og jeg må si det at der er mere guffe i Mr2'en, men Mx5'en er overlegen i kjøreegenskaper. Mx5'en er meget enkel og morsom å kjøre. Med litt ekstra pustehjelp så skal det ikke mye til får å matche Mr2'en.
Gjør som AJF sier og se etter en 94+ mod 1.8L eller en 90-93 mod 1.6l. Disse har størst forbedringspotensiale. Videre vil jeg anbefale deg å se etter biler som har ABS, diff sperre og el. vinduer og skinn.
Lykke til med biljakten, og håper du finner en duganes mx5
Har aldri eid en cab tildigere, men hvordan vedlikeholder man en cab? er det noe man skal smøre den inn med?
Har hatt 5 mr2er tidligere. 1 mk1 og 4 mk2, liker utsenet på de meget godt. Men har til gode og prøve turboen enda faktisk.. Har kun eid Gti utgavene.
Men som sagt tidligere, har jeg lyst og prøve noe nytt, noe som jeg ikke har skrudd på tidligere. Og da ble velget lett...hehe
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Er de levert med diffbrems på 1,6. 89-94?nope-mx5 wrote:1.8 og diff er i mine øyne obligatorisk.
Om du vil ha en nyere modelle Mx5, så kan jeg anbefale en 2001 sport.
Veldig fornøyd med min foreløpig
-n
Last edited by Tonny_B on 21 Sep 2008, 11:57, edited 1 time in total.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Kan bygge om fronten ja, men ikke enkelt, må bygge om alt selv, men hvorfor, na er best med vipper, og nb best uten, bremsene er større på 1,8 kontra 1,6, men alt av bremser er lett å flytte overPredator wrote:Hvordan er det med fronten på de? Kan man bygge om fra vippelykter til nyere front ved noen enkle inngrep? eller er det mye pes?
Hvordan er motorfestene 1,6 kontra 1,8? er det de samme? er det forskjell på bremsene (dim)?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Brodern hadde turbo utgave, gikk rimelig greit den.Predator wrote:Hva mener du med mellom døren og rammen? mener du dørstokk? kanalen?
Har aldri eid en cab tildigere, men hvordan vedlikeholder man en cab? er det noe man skal smøre den inn med?
Har hatt 5 mr2er tidligere. 1 mk1 og 4 mk2, liker utsenet på de meget godt. Men har til gode og prøve turboen enda faktisk.. Har kun eid Gti utgavene.
Men som sagt tidligere, har jeg lyst og prøve noe nytt, noe som jeg ikke har skrudd på tidligere. Og da ble velget lett...hehe
Vedrørende lakkrusten er jeg usikker på fagbenevnelsen, men øverst ved enden av skjermen der hvor skjerm og dør møter hverandre. På selve rammen der..Litt keitete forklart, men sånn går det når jeg ikke er bereist i fagteknisk ordbok

En cab smøres inn med inmpregnerende stoff 1 -2 ganger i året, samt at mange her bruker Kiwi eller armorall på cab'en for å få tilbake, eller opprettholde sortfagern. Cab'er av stoff er jeg usikker på hvordan behandles, da jeg ikke har vært borti det selv. Orig. Mx5 cab er i vinyl forresten, ganske så vedlikeholdsfri med andre ord
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Greit at 1.6en ikke er noen versting, men hvis man ikke er evneveik bak rattet kan man kjøre grisefort med denne og. Har vært ute i hele dag og kost meg på gudsforlatte landeveier, og forbikjøringer er intet problem.
Eneste stedet jeg merker at jeg mangler kraft er når jeg kappkjører på motorveien, er ikke så mye å gi etter 180km/t.
Det geniale med effektuttaket er at det er driftsikkert som fy, og bilen kan brukes istedenfor å stå på bukker med oljelekkasjer, toppakningsbrudd etc. Som andre har sagt, selvom MR2en er raskere rett fram har den mye svakere kjøreegenskaper i svinger.
Eneste stedet jeg merker at jeg mangler kraft er når jeg kappkjører på motorveien, er ikke så mye å gi etter 180km/t.
Det geniale med effektuttaket er at det er driftsikkert som fy, og bilen kan brukes istedenfor å stå på bukker med oljelekkasjer, toppakningsbrudd etc. Som andre har sagt, selvom MR2en er raskere rett fram har den mye svakere kjøreegenskaper i svinger.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- Status: Offline
kjøp en 92 modell ihvertfall.. folk på forumet vil si at greia med veiva IKKE er no tema, men det dukker stadig opp noen med problemer. kjøp en 92, og slipp tull lenger ut... lettere å selge igjen og om de som kjøper bilen av deg faktisk sjekker hva som er vanlige feil. selvsagt forutsatt at resten av stand er lik..
mx5en er en vanvittig lettkjørt bil ja, gjør akurat som forventet, og man kan "herje" mer med den enn med mr2 uten at den biter huet av deg i retur..
mx5en er en vanvittig lettkjørt bil ja, gjør akurat som forventet, og man kan "herje" mer med den enn med mr2 uten at den biter huet av deg i retur..
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Nå kan man vel også telle på hånden antall km i Norge hvor det er i nærheten av forsvarlig å kjøre 180km/tKjakan wrote: Eneste stedet jeg merker at jeg mangler kraft er når jeg kappkjører på motorveien, er ikke så mye å gi etter 180km/t.

Jeg hadde selv en 1,6l og for meg så ble det litt for seigt, men som nevnt kjører man bilen til det ytterste så er det gøy uansett.
Når det gjelder bruktbilkjøp så synes jeg forøvrig noen burde lage en guide, modellspesifikk, trengs til sidene synes jeg.