Vurderer kjøp av mx5
Moderator: Styremedlemmer
Helt klart en 1,8 fan. Selv med mine 140 gamper ønsker jeg mer under panseret. MX-5 er en sportsbil, og en sportsbil skal ikke bli frakjørt av en familiebil. Det blir bare helt feil. Derfor fortjener den største motor. Og så mye prisforskjell på bruktbilene er det ikke.
10th anniversary editon, kommer med endel fine ut av boksen egenskaper. Bl.a. 6 trinskasse, Bilstein dempere, delskinn-seter (skinn/alkantara, så det er skinn begge deler, bare to forskjellige), og nummerert utgave av bilen. Kommer selvsagt med 1,8 liter motor.
Et opplagt problem på setene er selvsagt slitasjen på sidestøtten etter inn og ut gåing fra bilen. Ellers har jeg til gode å finne noe feil på min. Har ikke passert 75 000 enda, så er vel kanskje derfor.
MX-5 er uansett en veldig bra bil. Bruktbilrapporter viser bare 3 % feil på 9 år gamle MX'er. Det er jo ganske holdent for en sportsbil.
10th anniversary editon, kommer med endel fine ut av boksen egenskaper. Bl.a. 6 trinskasse, Bilstein dempere, delskinn-seter (skinn/alkantara, så det er skinn begge deler, bare to forskjellige), og nummerert utgave av bilen. Kommer selvsagt med 1,8 liter motor.
Et opplagt problem på setene er selvsagt slitasjen på sidestøtten etter inn og ut gåing fra bilen. Ellers har jeg til gode å finne noe feil på min. Har ikke passert 75 000 enda, så er vel kanskje derfor.
MX-5 er uansett en veldig bra bil. Bruktbilrapporter viser bare 3 % feil på 9 år gamle MX'er. Det er jo ganske holdent for en sportsbil.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Enig.........
Gå for en 1.8.
Hadde en 91 mod. med 1.6 motor, 116 hk.
Senket og skikkelig artig bil, men følte at det hele tida manglet det lille ekstra for at det skulle bli moro.
Nå skal det jo også sies at jeg kom direkte i fra en Porsche 911 også.
Men kjente det med en gang da jeg henta 95-donor med 1.8 at det ble de ekstra hk` ene jeg hele tida følte manglet på 1.6 `n.
Da har du 140 originale hester.
Ser også ut som det er veldig lite problemer med disse bilene.
Forholdsvis enkle å skru på for en hobbymekaniker, og et understell som Mazda har gjort seg veldig flid med.
Og all den "goodiesen" du kan handle til de også da.
Er selv en ihuga Porsche-elsker, men har veldig sansen for Miata/MX5.
Så mitt råd uten å trampe på noen, gå for en 1.8.
Kan du også bruke mer penger på oppgraderinger under, før du trenger mer i motorrom.
anser
Gå for en 1.8.
Hadde en 91 mod. med 1.6 motor, 116 hk.
Senket og skikkelig artig bil, men følte at det hele tida manglet det lille ekstra for at det skulle bli moro.
Nå skal det jo også sies at jeg kom direkte i fra en Porsche 911 også.
Men kjente det med en gang da jeg henta 95-donor med 1.8 at det ble de ekstra hk` ene jeg hele tida følte manglet på 1.6 `n.
Da har du 140 originale hester.
Ser også ut som det er veldig lite problemer med disse bilene.
Forholdsvis enkle å skru på for en hobbymekaniker, og et understell som Mazda har gjort seg veldig flid med.
Og all den "goodiesen" du kan handle til de også da.
Er selv en ihuga Porsche-elsker, men har veldig sansen for Miata/MX5.
Så mitt råd uten å trampe på noen, gå for en 1.8.
Kan du også bruke mer penger på oppgraderinger under, før du trenger mer i motorrom.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Har hatt 2001 1.8 sport, og har 90 1.6 nå. Min erfaring er at 1.6 literen ikke er noe dårlig alternativ, tvert imot! Turtallsmaskiner begge to, fliser det meste av biler utenfor E18 og andre rette motorveier!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Når kom 1.8 i mx5en?
Er ikke helt sikker på hva jeg går for enda, får se hva som er på markedet da jeg kjøper...
Kjøper ikke det første og beste da jeg har brennt meg på det tidligere
Men ser det er mange fine på finn og autodb,
Er det spes utgaver med diff, kontra ikke diffbrems?
Støtter brukeren som skrev tidligere i tråden her , at det skull vært en tråd om hva som er og ikke er i de forskjellige utgavene
Takker for all info hittes...
Er ikke helt sikker på hva jeg går for enda, får se hva som er på markedet da jeg kjøper...
Kjøper ikke det første og beste da jeg har brennt meg på det tidligere

Men ser det er mange fine på finn og autodb,
Er det spes utgaver med diff, kontra ikke diffbrems?
Støtter brukeren som skrev tidligere i tråden her , at det skull vært en tråd om hva som er og ikke er i de forskjellige utgavene

Takker for all info hittes...

- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... hlight=faq
Der står det litt informasjon om de forskjellige modellene.
Er vel litt vanskelig å spikre ei liste om hva som er i de forskjellige modellene da en del av de hadde "options" om f. eks diff og understell.. Det er et program som man kan skrive inn rammenummer på europeiske mx5`r og få opp hva den ble satt opp med fra fabrikk.
Felles for de alle er at de er driftsikre, enkle å skru på hvis behov, enkelt å få tak i deler, man kan ha den orginal og ha det moro, eller bruke litt mer tid og penger for å så sitte igjen med en styggrask bil..
Jeg brukte vel et par-tre måneder første gangen jeg skulle kjøpe mx5 før jeg fant den jeg ville ha. Etter en god stund solgte jeg den igjen, og uka etter ble abstinensene tydelige, og leitinga startet igjen!
Der står det litt informasjon om de forskjellige modellene.
Er vel litt vanskelig å spikre ei liste om hva som er i de forskjellige modellene da en del av de hadde "options" om f. eks diff og understell.. Det er et program som man kan skrive inn rammenummer på europeiske mx5`r og få opp hva den ble satt opp med fra fabrikk.
Felles for de alle er at de er driftsikre, enkle å skru på hvis behov, enkelt å få tak i deler, man kan ha den orginal og ha det moro, eller bruke litt mer tid og penger for å så sitte igjen med en styggrask bil..
Jeg brukte vel et par-tre måneder første gangen jeg skulle kjøpe mx5 før jeg fant den jeg ville ha. Etter en god stund solgte jeg den igjen, og uka etter ble abstinensene tydelige, og leitinga startet igjen!

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
1994.Predator wrote:Når kom 1.8 i mx5en?
NA (1. gen 89-97):
Den eneste motoren man fikk fra 89 frem til 94 var en 1,6 116 hk. I 94 ble 1,8 130 hk introdusert. I USA (dvs. alle Miataer) var dette det eneste motoralternativet, mens i Europa hadde vi også en 1,6 90 hk fra 94 til 97.
NB (2.gen 98-05):
To options: En 1,6 110 hk og en 1,8 140 hk (senere 146 hk). Samme her, Kun 1,8 140 hk borti USA.
Ett av aberene med 1,6 (fra 94 og ut) er vel at ettermarkedsdeler (motormessig) ikke er å oppdrive fra USA - og USA er jo et av de største markedene for slike deler.
Jeg hadde en Citroën C2 1,6 VTR før jeg kjøpte mx'en, og den hadde 110 gamper i en 1075 kg innpakning. Kjøre egenskapene var heller ikke noe å være flau over, men jeg hadde likevel bestemt meg for at jeg ønsket noen flere folablakker under panseret.
Det kommer selvsagt an på hva man ønsker ut av bilen. Ønsker man bare en veldig bra kabriolet som er utrolig deilig å kjøre på kurvete veier, da trenger man sikkert ikke en 1,8 motor. Derimot om man er som meg som elsker akselerasjon, så er 1,8 det eneste motoralternativ.
Det kommer selvsagt an på hva man ønsker ut av bilen. Ønsker man bare en veldig bra kabriolet som er utrolig deilig å kjøre på kurvete veier, da trenger man sikkert ikke en 1,8 motor. Derimot om man er som meg som elsker akselerasjon, så er 1,8 det eneste motoralternativ.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
-
- 2000 RPM
- Posts: 340
- Joined: 05 Feb 2006, 01:00
- Location: en holme ut om ålesund
- Status: Offline
om mann velger 1,6 eller 1.8 av NA en er akkurat de samme,
omtrent like spreke/sløve begge alternativa.
de vigtigeste er og finne seg en bil som er i bra stand,
mye rusk til salgs der ute nå.
omtrent like spreke/sløve begge alternativa.
de vigtigeste er og finne seg en bil som er i bra stand,
mye rusk til salgs der ute nå.
Last edited by I-J-b on 22 Sep 2008, 10:16, edited 1 time in total.
-
- Status: Offline
går ikke mye bedre nei, men 1.8 bilen har mye fordeler utenom selve motorn. andre har jo alt nevnt det her.. mindre feil med 1.8 motorn, diff som tåler org effekt, bedre bremser osv osv.. lett valg. verdt prisforskjellen i mine øyne.I-J-b wrote:om mann velger 1,6 eller 1.8 av NA en er akkurat de samme,
omtrent like spreke/sløve begge alternativa.
de vigtigeste er og finne seg en bil som er i bra stand,
mye rusk til salgs der ute nå.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ja, forskjellen på 0-100 mellom 1,6 116hk og 1,8 130 hk er marginal; 4-5 tiendeler? 1,8 la på seg litt vekt (50-100 kg, alt etter utstyrsvariant?), som nevnt større bremser og diff, endel mere stag for avstivning av karosseri (under foran og bak, samt det staget bak setene). Litt mer dreiemoment på lavere turtall - for de som ligger og daffer i rushen. bla bla.
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg startet med en 1.6 liters utgave, men fant forhåldsvis fort ut at 1.8 egentlig er veien å gå, men noen forbehold. Skal du ha bilen original og til helt vanlig bruk er det hipp som happ hva du kjøper. Men er du ute etter et utgangspunkt til videre trimming osv. er det bare å gå 1.8 med en gang.
Last edited by inglar on 22 Sep 2008, 14:25, edited 1 time in total.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Nei, altså, 1,8 er bedre å daffe i rushen med. Derfor jeg har den!!1 Tror vi snakker om vannvittige ~160 Nm som river i asfalten. Du skal vite hva du driver med for å ratte noe slikt.indahla wrote:Er det derfor jeg har 1.6 ...Hauk wrote:...for de som ligger og daffer i rushen...
Eller mente du at du har 1,6 fordi du ikke daffer i rushen... begynner å bli sent på dagen her.