merket noe merkelig nå i kveld.
Et par ganger ved tomgang, så synker turtallet. Det skjer utelukkende når jeg f.eks bruker vindusheiserne og ikke slipper knappen når vinduet er igjen. Da dropper turtallet så det virker som motoren kveles, men rykker så opp igjen. To ganger har dette skjedd i dag. Er det batteriet som er i ferd med å ta kvelden eller kanskje dynamoen?
svakt batteri/lading?
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
svakt batteri/lading?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Mål hvilken spenning du har ved tomgang. Bør være 13,5 V til 14,4 V omtrent.
Mål hvilken spenning du har ved tenning av. Bør være 12,6 V ved optimalt batteri.
For meg kan det høres ut som batteriet ditt begynner å bli litt slitent, dårlig kapasitet.
Mål hvilken spenning du har ved tenning av. Bør være 12,6 V ved optimalt batteri.
For meg kan det høres ut som batteriet ditt begynner å bli litt slitent, dårlig kapasitet.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- uggla
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 595
Kanskje du spiller for mye bass?
Hehe. Jeg har montert en slik Blaupunkt jeg og nå. Og du verden som det hjalp for en billig penge.
Håper at den ikke bruker for mye strøm og at den skrur seg av som den skal.
Kjører du mange korte turer?
Da er det mulig at batteriet ikke for lada seg skikkelig opp.

Hehe. Jeg har montert en slik Blaupunkt jeg og nå. Og du verden som det hjalp for en billig penge.
Håper at den ikke bruker for mye strøm og at den skrur seg av som den skal.
Kjører du mange korte turer?
Da er det mulig at batteriet ikke for lada seg skikkelig opp.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Kan jo bare sjekke vannivået på batteriet da. Hvis det ikke har sunket for mye kan du fylle på med til veske. Husker ikke om det er med sterilt vann eller destillert vann. Hvis veskenivået blir for lavt blir batteriet ødelagt. Jeg pleier å sjekke nivået 1 gang i året. Kan ikke huske å ha byttet batteri på noen av mine biler så langt. Vi gjorde det samme på firmabilene på min tidligere arbeidsplass, og det var ekstremt sjeldent at det ble byttet batteri der i gården også.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
-
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
skal sjekke batteriet (det er et par år gammelt og når jeg tenker over det så har jeg aldri kontrollert detHF-mx5T wrote:om ladinga er vettug(mål batteri) kan det være tomgangsregulator.. denne skal åpne litt når motor belastes av mange strømforbrukere, for å stabilisere turtallet.. finnes prosedyrer for hvordan man sjekker dette, men enkleste er å prøve med kontakten nappa ut, og se om det er no forskjell..

Hvor sitter denne tomgangsregulatoren?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
- KnutH
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 163
Jeg håper for din skyld at du ikke har et åpent batteri med vannpåfylling i bagasjerommet ditt. Det damper nemlig av seg syre ved bruk, og det gjør seg ikke noe særlig i et lukket bagasjerom! MX-5'en kommer med et AGM-batteri originalt (http://www.dcbattery.com/agmtech.html), hvis man bytter må man sørge for at batteriet man setter inn er av samme type (og bruke avluftingsslangen), eller så må man sette inn et hermetisk batteri som ikke avgir syredamp, for eksempel et gelbatteri.m1chael wrote:Kan jo bare sjekke vannivået på batteriet da...
mojo-91: Problemet du beskriver er dessverre ganske vanlig på eldre MX-5'er, og kan skyldes flere forhold. Du kan lese masse om saken her: http://www.miata.net/garage/isc.html
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
No problem. Har ikke utført denne opp. på noen av mx5'ene. Kun på firmabiler som har battert framme. Har brukt gel batteri til 5'ern så langt. har ikke hatt noe batteriproblem på mine mx5'er.
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg