ABS-trøbbel

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

ABS-trøbbel

Post by arkilex »

Siste turen for i år - og den gule varsellampen for motorstyringen begynte å lyse. Bilen går helt flott. Stoppet og åpnet panseret, og merket at ABS-pumpen surrer og går konstant, også med avslått tenning. ABS-en virker ikke lenger, men bilen bremser som den skal (uten ABS-lugging) . Å slå motoren av og på hjelper ikke. Nå er batteriet frakoblet for å skåne systemet til jeg finner ut av dette. Kan noen hjelpe meg her? Kan det bare være en føler på ett av hjulene? Har hatt lignende trøbbel med familiebilen da det havnet møkk i sensorsystemet på ett av hjulene. Kan det være ABS'en, ECU'en eller? Nå er jeg skikkelig stresset.

Hvor bør jeg henvende meg for å få dette sjekket? Bor i Asker. Bilen er en -91 NA gått 155 000 km
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Du kan sjekke ABS releet ditt i motor rommet, ligger i den sorte sikringsboksen på høyre siden. Om releet er kortsluttet kan det være det som er feilen.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
arkilex
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 02 Aug 2006, 02:00
Location: Asker
Status: Offline

Post by arkilex »

Takk for tips om feilsøking, det reddet lørdagskvelden å få et svar jeg kunne jobbe videre med. Men: Jeg antar at jeg har funnet feilen. Jeg fant en sprekk/hull i gummien som ligger rundt kontakten inn mot den svarte boksen på ABS-en. Gummien er ganske morken. Sprayet med WD-40. Etter utlufting over natten og rugging på ledningen fungerer alt igjen. Har antagelig kommet fukt inn i selve kontakten som nå er ute. KLarer ikke å fremkalle feilen ved rugging på ledningen så jeg tror dette var feilen. Uansett er dette mye bedre enn å tenke seg å bytte hele den massive ABS-klumpen slik jeg så for meg i går....Har tettet med tape, skal bestille og montere ny gummi og samtidig inspisere skilkkelig så det ikke er noen periodisk feil her fremover. :D
Post Reply