Litt trøbbel etter montering av cold air intake

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114
Status: Offline

Litt trøbbel etter montering av cold air intake

Post by EspenAndre »

Har nå montert JR CAI... det var tilfredsstillende på flere måter :
ser bra ut, høres bra, og det går bedre.. (merkbart)

Men, når jeg starter bruker den litt tid på å stabilisere tomgangen, og når jeg setter den i gir synker den og blir ustabil... dauer gjerne også !

Noen som har noe idè eller erfaring selv?
(Bare å stille tomgangen ?)

Vet at AJF hadde samme problem, men fikk han ordnet det?

kan det OLE skrev den gang fikse dette?
link[/url]
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin

Post by Ole BRG 91 »

Nå husker jeg ikke hva jeg skrev "den" gangen... Men det fikses lett ved og sitte koble TEN til GND i diag boksen og skru tomgangen til 850 med skruen på luft manifoilen.
(Kan ta turen nedom og hjelpe deg viss du vil (bor jo forsåvidt bare tre min unna :) ))
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Kanon

Post by EspenAndre »

Det høres jo ekstremt enkelt ut, men jeg skal holde på med bilen idag også... så du må jo bare ta en tur :) (Mob: 48096704)

Min onkel kommer med sin også :D

Det blir jo et lite treff da .. kanskje flere som vil ? hehe
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Re: Litt trøbbel etter montering av cold air intake

Post by AJF »

EspenSort92 wrote:Har nå montert JR CAI... det var tilfredsstillende på flere måter :
ser bra ut, høres bra, og det går bedre.. (merkbart)

Men, når jeg starter bruker den litt tid på å stabilisere tomgangen, og når jeg setter den i gir synker den og blir ustabil... dauer gjerne også !

Noen som har noe idè eller erfaring selv?
(Bare å stille tomgangen ?)

Vet at AJF hadde samme problem, men fikk han ordnet det?

kan det OLE skrev den gang fikse dette?
link[/url]
Jeg hadde som du nevner akkurat samme problemet etter at jeg monteret JR CAI kitet på min bil i fjor høst. Fikk endel gode tips her men ingen førte frem (prøvde ikke å justere tomgangen, da jeg ikke forstod hvorfor dette skulle være nødvendig (da bilen gikk jevnt med orginalt luftfilter sett før jeg monterte JR CAI kitet)).

Hadde rett før jeg monteret settet hatt bilen min på service hos mazda i forbindelse med regreim skift, så jeg dro dit og beklaget min nød over den pendlende tomgangen. De fant ikke noen klare tegn på hva det kunne være, så jeg ble enige med de om at jeg skulle prøve og skifte til orginalt luftsett igjen og se om den pendlende tomgangen fortsatt var der. Jeg gjorde så og problemet med pendlende tomgang forsvant. Så slik kjørte jeg vinteren ut, mens jeg hadde mistanker om at slangen som skal sitte etter luftmengdemåleren på CAI kitet, ikke var helt tett (kjøpte settet mitt brukt). Så i april i år bestemte jeg meg for at CAI-kitet skulle på bilen igjen, begynte med å rense luftfilteret til kitet grundig, før jeg monterte det, var forberedt på at jeg skulle bytte den slitte slangen om det ikke fungerte denne gangen, men av en eller annen uforklarlig grunn fugerte det helt greit uten noen form for pendlende tomgang. Jeg har nå kjørt med det på bilen i 3måneder uten noen form for problemer :lol: .

Forstå det, den som kan :?:

Du ble vel neppe noe kloker på hvorfor du har fått variabel tomgang, Eneste forklaringen jeg kan ha er at luftfiltret kan være noe tett og kankje trenger en skikkelig rens.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Post Reply