Hei!
Jeg har en 91 mod miata 1.6 om ble tatt inn fra usa til norge i år 2000. Den har nå gått 108000 (ca 175' km) miles totalt og meget få km har den rulet i norge.
For 10.000 km siden byttet sist eier clutch på central-garagen i drammen (MAZDA VERKSTED). Jeg har kanskje i de siste 2-3 månedene merket at clutchen "smårykker" og er "nærvøs". Dette kommer kun når bilen er kald og har stått kanskje en liten stund (5 timer). Det merkes spesiellt ved igangsetting i førstegir. Ellers virker clutchen helt i orden, etter hva jeg er vant med. Det er ikke snakk om heftig rykking, men det føles ikke helt riktig. Clutch og girkasse er ikke ting man skal tulle for mye med, dermed håper jeg dere kan hjelpe meg med dette "problemet". Jeg er redd det kan utvikle seg til å bli mer rykking, selv om jeg ikke har merket noen økning av rykkingen. Kan det være at mekanikerne som skiftet clutchen har gjort en eller annen feil?? Noen som kan hjelpe??
"Nervøs" clutch
Moderator: Styremedlemmer
"Nervøs" clutch
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
hmmmm takk!
HEI!
takk for endelig respons på innlegget mitt.
OK, hvis vi gårut fra at det er en liten oljelekk, er dette farlig/skadelig for clutchen eller andre komponenter på bilen hvis jeg lar det være slik?
(SELVfølgelig må jeg da følge med på oljenivået til motoren så den ikke går med lite/ingen olje da)
Jeg har testet videre og etter 1-2 clutchbruk var clutchen helt ok!
Er det vanskelig/dyrt å skifte simring (som du omtalte at det unne være) på 91 mod. 1.6 mx5?
Tidsforbruk?
Kan dette være en mulig reklamasjon til verkstedet som utførte clutchbytte for 10.000 km siden?
HJELP.....
takk for endelig respons på innlegget mitt.
OK, hvis vi gårut fra at det er en liten oljelekk, er dette farlig/skadelig for clutchen eller andre komponenter på bilen hvis jeg lar det være slik?
(SELVfølgelig må jeg da følge med på oljenivået til motoren så den ikke går med lite/ingen olje da)
Jeg har testet videre og etter 1-2 clutchbruk var clutchen helt ok!
Er det vanskelig/dyrt å skifte simring (som du omtalte at det unne være) på 91 mod. 1.6 mx5?
Tidsforbruk?
Kan dette være en mulig reklamasjon til verkstedet som utførte clutchbytte for 10.000 km siden?
HJELP.....
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Status: Offline
min clutch kan også minne meg om nervøs, men dette kjenner eg igjen fra min gamle 323 noe som ikkje var noe gale, Kanskje dette var en litt billigere type, kanskje svinghjulet er litt slitt og ikkje tar heilt jevnt...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
hva koster denne simringen, og hva koster det å bytte den ??
KnutH wrote:Det kan være at simmerringen som tetter inn mot girkassa har fått seg en smell ved clutchbyttet slik at du har en liten oljelekkasje. Olja legger seg da på clutchplata, og du kan få slik rykking som du beskriver.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Til deg Vidar: Simringen koster 300 tror jeg, og selve byttet kommer fort på 5000-6000 kr på Ullern Bil i Oslo.
Til deg Glaibilenmin: Ingen ulyder kan høres når den er nærvøs
Har pratet med div verksteder og det kan være:
-oljelekk fra simringen i bakkant mellom motor og clutch (mest sannsynlig)
-Treghet i clutchpedalpumpa (hydraulisk på mx5/miata)
-At clutchen har gått varm en gang og fått ujevnheter.
Men det som er er jo at det forsvinner etter får clutchbruk,derfor er det nok en av de 2 øverste anternativene.
Har avtalt en sjekk/prøvekjøring av bilen hos mazda i drammen, kanskje dette dekkes av de i og med at det kun er under 10000 km siden de bytta simringen som er omtalt her.
Til deg Glaibilenmin: Ingen ulyder kan høres når den er nærvøs
Har pratet med div verksteder og det kan være:
-oljelekk fra simringen i bakkant mellom motor og clutch (mest sannsynlig)
-Treghet i clutchpedalpumpa (hydraulisk på mx5/miata)
-At clutchen har gått varm en gang og fått ujevnheter.
Men det som er er jo at det forsvinner etter får clutchbruk,derfor er det nok en av de 2 øverste anternativene.
Har avtalt en sjekk/prøvekjøring av bilen hos mazda i drammen, kanskje dette dekkes av de i og med at det kun er under 10000 km siden de bytta simringen som er omtalt her.