Autoslalom for Mx-5/Miata klubben. 18. Oktober.

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

BaktusBror wrote:
DrHolm wrote: TurboLag satt en veldig bra tid, er vel en av de raskeste NA'ne uten pusteproblemer, eller hjelp om du vil :P
er vel noen NB'r som er litt raskere. ;)
..var ikke meningen å desavuere noen med NB, som var der, men var forhindret fra å kjøre :wink:
hehe. skjønte det. :)
1:12.XX er ingen dum tid å sette som mål det. hang rundt der en god stund sjøl.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

BAE wrote:Hvordan funker denne launch controllen, Arild? Vet at det er en funksjon på Hydra'en, men du har jo ikke noen anti-spinn sensorer. Er det forskjellig ladetrykk på forskjellige gear?
Jeg mistenker at man setter den på et bestemt turtall i hydra`en, og den vil da retarde timing el.no og gjøre det som skal for å holde den på turtallet.
Trenger så vidt jeg vet ikke noe sensorer for anti-spinn etc til det.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

BAE wrote:Hvordan funker denne launch controllen, Arild? Vet at det er en funksjon på Hydra'en, men du har jo ikke noen anti-spinn sensorer. Er det forskjellig ladetrykk på forskjellige gear?
Launc control fungerer ved at ECU holder turtall på en konfigurert limit når clutcpedalen er inne og bilen ikke rører seg.
Stilles ved å sette settings>ignition>launch rpm soft til ca. 4000.
Tenningen blir samtidig skrudd ned slik at forbrenningen skjer senere og gir mer varme til turbinen. Standard verdiene i FM mappet er veldig safe så man får bygget ca. 0.1 bar i det man slipper clutchen.
Målet er å få det tunet slik at man kjører ut 1. gir med 10-15% hjulspinn slik at motoren hverken kveles eller ligger spinner vilt på sperra.
Funket veldig bra av og til. Men hadde noen starter hvor det enten ble bare spinning eller den dro rpm for langt ned. Tror egentlig ikke jeg vant så mye på å bruke det. Er andre plasser på banen som stjeler mer tid.

Film hvor det er satt opp mye mindre fortenning enn hva jeg bruker:

Tråd på mazda-speed forumet:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... 525.0.html
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Kult! Jeg nøyer meg med launch kontrollen jeg har innebygget i høyrefoten :wink:

På tørt holder konstant ca. 4 krpm og går jevnt på med pedalen til fra jeg dropper clutchen til 1. giret er tømt. På 2. og 3. er det "pedal to the metal". På AS i Stavanger har vi en rett startstrekke på ca. 150 m med mellomtid i enden så du får målt start tida de. Har lært litt av det. På vått føre er det værre. Da begynner den å danse på 3. hvis jeg ikke er forsiktig. :lol:
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Post Reply