sliter med eu godkjenning.. noen som kan hjelpe?
Moderator: Styremedlemmer
sliter med eu godkjenning.. noen som kan hjelpe?
har hatt min mx5 i ca et år, den har stått uten skilter i veldig lang tid nå, så begynner å bli en smule lei. uansett hva jeg gjør er utslipps verdiene alt for høye. noen som har hatt det samme problemet?
evt om noen vet om et verksted som kan godkjenne for noen kroner ekstra?
kjedelig å kun benytte seg av konebilen til mor(nissan micra!!) hehe
på forhånd takk:)
evt om noen vet om et verksted som kan godkjenne for noen kroner ekstra?
kjedelig å kun benytte seg av konebilen til mor(nissan micra!!) hehe
på forhånd takk:)
mx5 1998
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
- Status: Offline
hehe.. har prøvd og bytte eksos et par ganger, men med det samme resultatet. støy nivå og utslipp er for høyt. brukte svensen eksos i drammen, og de mente jeg måtte bytte motor osv. dette var egentlig et vinter prosjekt, men nå ser det ut som dette kanskje er den eneste løsningen.. hadde vært fint med noen magiske ord:) som f.eks:
"jeg kan godkjenne bilen din for noen tusenlapper ekstra":)
"jeg kan godkjenne bilen din for noen tusenlapper ekstra":)
mx5 1998
jeg er null teknisk annlagt. så jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om. men jeg prøver fordet:)
skiftet fra en eller annen sports eksos?? uten kat? til et orginalt, men brukt mx5 annlegg, da det ikke ble bra bestilte jeg noe fra svensen, men den gikk selvfølgelig ikke igjennom da heller. navn eller merke aner jeg ikke. har ingen tall på utslippet, men støy nivået målte 120 db, noe som visnok var alt for høyt.
skiftet fra en eller annen sports eksos?? uten kat? til et orginalt, men brukt mx5 annlegg, da det ikke ble bra bestilte jeg noe fra svensen, men den gikk selvfølgelig ikke igjennom da heller. navn eller merke aner jeg ikke. har ingen tall på utslippet, men støy nivået målte 120 db, noe som visnok var alt for høyt.
mx5 1998
- Miatapowers
- 7200 RPM
fortell mer om denne bilen, gjerne noen bilder,,da trenger du bare ett originalt eksos, nå er du så heldig at det faktisk er en annonse der en selger ett slikt, sveis heller på en cool crommet tut,, og har du ett bilde av eksosen du har nå, så kanskje eg er interesert i å kjøpe det, må ha ett effektanlegg på en kjerre her,, siden avgass er høy og er en 98mod, så kan eg begynne å lurer på om det er min gamle,
Last edited by Miatapowers on 22 Oct 2008, 17:56, edited 1 time in total.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
Min brukte en del olje og kom ikke gjennom EU første gangen, men da fortalte verkstedet at de hadde startet opp bilen og latt den stå på tomgang i ca 5 min før de målte avgass. Dette er vistnok feil måte å måle på, og jeg ble enig med verkstedet om at han kjørte bilen varm før han målte avgass. Da gikk bilen gjennom EU test. Jeg regner med at det kan være der det ligger.
Jeg mener å huske at avgass skal måles på varm bil som er KJØRT varm. Ikke stått på tomgang som mange mange gjør. Hvis bilen din bruker en del olje så havner nok den i eksosen. Ved tomgangskjøring havner den i eksosen, og når man måler så blir det avvik utenfor det som er tillatt. Dette vil ikke skje hvis bilen din kjøres varm.
Vedrørende oljelekkasjen din så regner jeg med at det kan være ventiltetningene som er gåen. Hvis du får blårøyk ved gasspådrag eller etter at du har brukt girene til å bremse i nedoverbakke. Jeg anbefaler deg å fikse dette ASAP! Hvis ikke er overhaling neste. Jeg renger egentlig med at du må overhale uansett desverre. Det vil nok være verdt det i det lange løp uansett om kostnaden ved det er stor her og nå.
Jeg mener å huske at avgass skal måles på varm bil som er KJØRT varm. Ikke stått på tomgang som mange mange gjør. Hvis bilen din bruker en del olje så havner nok den i eksosen. Ved tomgangskjøring havner den i eksosen, og når man måler så blir det avvik utenfor det som er tillatt. Dette vil ikke skje hvis bilen din kjøres varm.
Vedrørende oljelekkasjen din så regner jeg med at det kan være ventiltetningene som er gåen. Hvis du får blårøyk ved gasspådrag eller etter at du har brukt girene til å bremse i nedoverbakke. Jeg anbefaler deg å fikse dette ASAP! Hvis ikke er overhaling neste. Jeg renger egentlig med at du må overhale uansett desverre. Det vil nok være verdt det i det lange løp uansett om kostnaden ved det er stor her og nå.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Har hatt en 626 hvor kontakt til lambda-sonden var eiret. Dette gjorde at ECU ikke fikk signal og kjørte på nødprogram, dvs pøste på med bensin. Faktisk så mye at all bensin ikke ble forbrent. Dersom du lukter bensin i eksosrøret (endestussen) så kan det være indikasjon på dårlig kontakt eller gåen lambdasonde.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
- Vegard
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 0
Det hørtes jo ganske underlig ut...lars_h89 wrote:jeg er null teknisk annlagt. så jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg snakker om. men jeg prøver fordet:)
Jeg har grenrør, RB eksos og org. kat. og hadde støy på 93db ved 4800.
Mine avgasser med en brukt kat. var nesten ikke målbare 0.03 tror jeg.
han på svendsen trodde det hadde en sammenheng med at det var tatt mye ut av motoren, han mente det ville være så å si umulig å få den godkjent med den motoren, nettop fordi støynivået var for høyt..
selv når jeg hadde byttet eksosanlegg og fått satt på katalysator var den langt i fra å gå igjennom noen kontroll
motoren er det forsåvidt rådebank i, så den må også ha en overhaling, tror dere at det har noe å si på støynivået?
alt dette er helt gresk for meg, så dere kan godt le så mye dere vil
men jeg prøver så godt jeg kan 
selv når jeg hadde byttet eksosanlegg og fått satt på katalysator var den langt i fra å gå igjennom noen kontroll

motoren er det forsåvidt rådebank i, så den må også ha en overhaling, tror dere at det har noe å si på støynivået?
alt dette er helt gresk for meg, så dere kan godt le så mye dere vil

mx5 1998
- Miatapowers
- 7200 RPM
Etter avatar bilde ditt å dømme, så er det min gamle, denne er småtrimmet og catta tok eg av, men fikk den lett igjennom siste euen eg tok rett før salg for ett par år siden, så om du har skrudd på catta igjen så synest eg dette er meget rart, da må det vera dårlig cat, og er det rådebank i denne så må forrige eiger slurvet jævligt, pga eg byttet olje hver 4-5000km på denne, og rådebank får man ikke på mazda før man kjøre de tom for olje eller kjører en 200000km så samme oljen,lars_h89 wrote:han på svendsen trodde det hadde en sammenheng med at det var tatt mye ut av motoren, han mente det ville være så å si umulig å få den godkjent med den motoren, nettop fordi støynivået var for høyt..
selv når jeg hadde byttet eksosanlegg og fått satt på katalysator var den langt i fra å gå igjennom noen kontroll![]()
alt dette er helt gresk for meg, så dere kan godt le så mye dere vilmen jeg prøver så godt jeg kan
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH