Jeg skal bremse MSM'en på søndag.
Moderator: Styremedlemmer
Jeg skal bremse MSM'en på søndag.
Etter en "rask" sesong tenkte jeg å måle effekten i kjærra før den settes i garasjen for vinteren. Kjekt med en baseline før vinterens modifikasjoner starter.
Håper på 220+ på bakhjulene.
Ikke nøye egentlig. Dess mindre den bremser jo mer imponerende er det at den fraktet 1250+ kg rundt Rudskogen på 1.08,0...
Den eneste som hadde tid denne uka var Per Gulbrandsen, Autoconsult så det blir langtur til Skotselv på søndag.
Hadde planer om å gjøre det hos Autkvikk men han som styrer med bremsing er sykmeldt.
Litt synd da det hadde vært bedre å blåse motoren 5min hjemmefra i stedet for langt ute i nowhere om uhellet først skulle skje.
Om flere går med planer om å måle effekt går det sikekrt å hive seg med.
Koster 1600, - kroner så det er jo ikke gratis...
Håper på 220+ på bakhjulene.
Ikke nøye egentlig. Dess mindre den bremser jo mer imponerende er det at den fraktet 1250+ kg rundt Rudskogen på 1.08,0...
Den eneste som hadde tid denne uka var Per Gulbrandsen, Autoconsult så det blir langtur til Skotselv på søndag.
Hadde planer om å gjøre det hos Autkvikk men han som styrer med bremsing er sykmeldt.
Litt synd da det hadde vært bedre å blåse motoren 5min hjemmefra i stedet for langt ute i nowhere om uhellet først skulle skje.
Om flere går med planer om å måle effekt går det sikekrt å hive seg med.
Koster 1600, - kroner så det er jo ikke gratis...
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Spennende!
Men uansett, når man var tilskuer sist autoslalom så så man at det gikk unna. Den går veldig bra! På grunn av hvor man stod så la man spesielt merke til det etter siste 180-gradern mot mållinja.
...en helt annen ballpark enn en stock 1,8 NA.
Edit: og den har litt "sleeperlook", både mtp. lyd og bilde. Det liker man. Men jeg likte bilen bedre med 15".
Men uansett, når man var tilskuer sist autoslalom så så man at det gikk unna. Den går veldig bra! På grunn av hvor man stod så la man spesielt merke til det etter siste 180-gradern mot mållinja.
...en helt annen ballpark enn en stock 1,8 NA.
Edit: og den har litt "sleeperlook", både mtp. lyd og bilde. Det liker man. Men jeg likte bilen bedre med 15".

- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
aaah, ikke verre i grunn, men da er dette vurdering man må ta,,Hauk wrote:1600 riksdaler iflg første post (nederst i teksten).StianOppistov wrote:Hva koster en slik brems igrunn, kunne selv tenkt meg å fått testet min 1907ccm høykomp,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Da var det gjort. Egentlig ganske skuffa over selve tallene men nå har jeg det på papiret.
195 rwhp og 300 Nm. 235 i motor med 40 hp i drivverkstap.
Hadde håpet å komme nærmere 220 på hjulene
Kjører jo tross alt med ca. 5 grader mer fortenning enn FM standardmappet med E85 og like under 1 bar ladetrykk.
Skulle likt å testet på en annen rulle. Har ikke noe grunn til å mene at målingen er "streng" eller ikke men de 195 hestene føltes hælvetes hvasse når jeg suste opp mot Liertoppen i x00 på veien tilbake.
Har kjørt med 98 oktan tidligere i år så effekten jeg har hatt på bane har vært enda mindre.
Den dippen på toppen av kurven er hjulene som mister litt grep. Ikke pga. effekten men vibrasjoner. Det hjalp sikkert ikke med -2 i camber heller.
Prøvde å spenne fast bilen men dippen kom på alle 3 pullene. Uten den ville man fått en høyere måling da den skjedde mens kurven vokste. Toppen 5 hk.

Her er dataloggen fra Hydra ECU for siste pull.
Man ser at innsugstempen stiger kraftig mot slutten.
Jeg ser nå at jeg drar ikke så mye fuel i form av DC% som jeg gjør på veien. Det kan tenkes at det det gir litt Ram-air effekt i reell hastighet på veien og en marginal effektøkning.
Peaken i ladetrykket er en bug.
Ser at den går litt fett. Kunne nok ha magret den ned til rundt 11:1 og fått litt effekt ut av det også.

Skulle likt å vist hvor mye det hadde gått å fått ut bare med tuning. Jeg har jo kun autotunet på gata og stilt tenning litt ut i fra knock på 98 oktan.
Tror jeg må investere i en G-tech Pro av noe slag.
195 rwhp og 300 Nm. 235 i motor med 40 hp i drivverkstap.
Hadde håpet å komme nærmere 220 på hjulene
Kjører jo tross alt med ca. 5 grader mer fortenning enn FM standardmappet med E85 og like under 1 bar ladetrykk.
Skulle likt å testet på en annen rulle. Har ikke noe grunn til å mene at målingen er "streng" eller ikke men de 195 hestene føltes hælvetes hvasse når jeg suste opp mot Liertoppen i x00 på veien tilbake.
Har kjørt med 98 oktan tidligere i år så effekten jeg har hatt på bane har vært enda mindre.
Den dippen på toppen av kurven er hjulene som mister litt grep. Ikke pga. effekten men vibrasjoner. Det hjalp sikkert ikke med -2 i camber heller.
Prøvde å spenne fast bilen men dippen kom på alle 3 pullene. Uten den ville man fått en høyere måling da den skjedde mens kurven vokste. Toppen 5 hk.
Her er dataloggen fra Hydra ECU for siste pull.
Man ser at innsugstempen stiger kraftig mot slutten.
Jeg ser nå at jeg drar ikke så mye fuel i form av DC% som jeg gjør på veien. Det kan tenkes at det det gir litt Ram-air effekt i reell hastighet på veien og en marginal effektøkning.
Peaken i ladetrykket er en bug.
Ser at den går litt fett. Kunne nok ha magret den ned til rundt 11:1 og fått litt effekt ut av det også.

Skulle likt å vist hvor mye det hadde gått å fått ut bare med tuning. Jeg har jo kun autotunet på gata og stilt tenning litt ut i fra knock på 98 oktan.
Tror jeg må investere i en G-tech Pro av noe slag.
Hm... det var merkelig lavt. Jeg målte jo 185 rwhp kun med FM innsuget og 10 psi på 98 okt. Enten var rulla veldig gjerrig eller så har du svært mye å hente på å fintune bilen.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Jeg skulle gjerne hatt en ASS dyno sammenligning med din eller en annen trimmet MSM.
Det er vel bare en trimmet MSM i Oslo området for tiden så det blir vel en stund til.
Hvis big E med 3" eksos og E85 på 15 psi kun gir 10 hk ekstra i forhold til FM innsug og 10 psi vil jeg påstå at det er en dårlig investering...
Det er vel bare en trimmet MSM i Oslo området for tiden så det blir vel en stund til.
Hvis big E med 3" eksos og E85 på 15 psi kun gir 10 hk ekstra i forhold til FM innsug og 10 psi vil jeg påstå at det er en dårlig investering...
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Du hadde vel test i stavanger når naf hadde test der, en kompis fikk målt 296hk på sin nesten originale nissan 200 sx14 da, eg er redd den tralla er litt for snill. ellers så er nissan 200 sinnsykt lette å få power i,,BAE wrote:Hm... det var merkelig lavt. Jeg målte jo 185 rwhp kun med FM innsuget og 10 psi på 98 okt. Enten var rulla veldig gjerrig eller så har du svært mye å hente på å fintune bilen.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Nesten 300 gamper på en 200 SX, nesten orginal var noe i overkant ja. De har vel rundt 200 gamper orginalt, så det er jo en usedvanlig grei økning i så fall. Har hørt det er endel tap i eksosanlegget på de, og at man får endel mer effekt bare av å øke dimmensjonen der, men over 90 gamper ekstra er jo sånn man må tukle med turbotrykket, bensinstyring, innsug og eksos for å få til. Og da kan man vel ikke kalle det nesten orginalt lenger heller.
Men en ting jeg stussa litt på. Er MSM 1250+ kg? For det er jo endel mer enn min NB er f.eks. Eller er det inklusivt fører? Er uansett endel mer enn min bil når jeg tenker meg om.
Men en ting jeg stussa litt på. Er MSM 1250+ kg? For det er jo endel mer enn min NB er f.eks. Eller er det inklusivt fører? Er uansett endel mer enn min bil når jeg tenker meg om.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)