MX3 V-6 i MX-5?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

MX3 V-6 i MX-5?

Post by SweetMX5 »

Passer V6eren fra MX3 over i MX5 hvis man snur motorn eller noe lignende som man kan med 323 motorn? eller er det andre problemer i veien.?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

fant tilfeldigvis en tråd på nettet av e som hadde gjort dette, men det var utrolig mye jobb, men for en lyd ^^
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er j**** mye arbeid ja, pga det er vel ikke noen clutch hus som er bolt on, kanskje 929 3.olitern da, men den er j**** stor, men v6 til mazda er ikke de sterkeste motorene, :lol: ellers så er det masse andre motorer som er lettere å montere ja, de fleste rwd motorene til mazda er nesten bolt on,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Ville nå heller dytta inn en japansk KLZE motor da isåfall :)

Mx3 motoren er artig den, men kun 136hk og rundt 160nm.

KLZE (Samme som KLDE fra 626, Mx-6, Ford Probe, bare japansk med andre kammer og litt godsaker), er 2.5l men ikke spesielt mye større fysisk en 1.8l`n i Mx3. Bruker samme clutch, girkasse, motorfester etc etc.

den har derimot 197hk, noe som er mer interessant, i tillegg mer volum.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

nope-mx5 wrote:Ville nå heller dytta inn en japansk KLZE motor da isåfall :)

Mx3 motoren er artig den, men kun 136hk og rundt 160nm.

KLZE (Samme som KLDE fra 626, Mx-6, Ford Probe, bare japansk med andre kammer og litt godsaker), er 2.5l men ikke spesielt mye større fysisk en 1.8l`n i Mx3. Bruker samme clutch, girkasse, motorfester etc etc.

den har derimot 197hk, noe som er mer interessant, i tillegg mer volum.

-n
Er vel basert på samme blokka denne vel, man ser ikke forskjell uten man vet hva det er.. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

så noen klipp fra den, så ut som en sprek liten sak, også kan man jo uten problemer lager en Forced Induction V6 og da ^^
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

SweetMX5 wrote:så noen klipp fra den, så ut som en sprek liten sak, også kan man jo uten problemer lager en Forced Induction V6 og da ^^
Ikke med Mx3 motoren.
Der må man omtrent bytte alt av innmat før man overhodet holder turboen bortil motoren...

Rådene etc. på den er så små og tynne at de knekker omtrent før man har 200hk i motoren...

Bedre valg da, er blokka fra en KLDE og topp og kammer fra en KLZE, da kan man iallefall lade ca. 1 bar før man må bytte ut ting.
Til KLDE/ZE får man også all mulig innmat uten at det må spesialbestilles.

Men ser ikke helt noen grunn, man får glatt ut like mye eller mer effekt fra en standard 1.8 BP motor med litt bytting av innmat.
(Her blir innmaten mye billigere og).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply