Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hei folkens - behøver hjelp til å få koblet opp kjørelys på en skikkelig måte. Skulle gjerne hatt oppsettet (koblingsskjema eller en beskrivelse) på oppkobling av dette. Er en 90 mod NA importert fra Sveits. Skal bruke linselysene i haikjeften til kjørelys.
Lysene skal virke når tenning er på, men slås av når park eller nær/fjærnlys blir tent via lysbryteren.
Samtidig skal baklys, nummerlys og parklyspærer vikre sammens med kjørelysene- selv om lysbryteren står i "0-posisjon".
Håper dere forstår....
Var noe jallagreier på bilen da den ble kjøpt for et par år siden, men lysene i haikjeften var på hele tiden = ikke lovlig. Fjernet alt sammen før EU'en nå i høst.
Lems wrote:Hei folkens - behøver hjelp til å få koblet opp kjørelys på en skikkelig måte. Skulle gjerne hatt oppsettet (koblingsskjema eller en beskrivelse) på oppkobling av dette. Er en 90 mod NA importert fra Sveits. Skal bruke linselysene i haikjeften til kjørelys.
Lysene skal virke når tenning er på, men slås av når park eller nær/fjærnlys blir tent via lysbryteren.
Samtidig skal baklys, nummerlys og parklyspærer vikre sammens med kjørelysene- selv om lysbryteren står i "0-posisjon".
Håper dere forstår....
Var noe jallagreier på bilen da den ble kjøpt for et par år siden, men lysene i haikjeften var på hele tiden = ikke lovlig. Fjernet alt sammen før EU'en nå i høst.
I farten vil jeg foreslå å tukle litt med lysbryterspaken, finn ut hvilke ledere som gir kontakt mellom seg når den står i "park"
koble disse sammen med et relé som styres av tenningen, feks fra stereoen...
(men ikke klipp de, lodde eller knipe innpå, så slipper du å kødde til det originale)
hent strøm direkte fra batteriet til ekstralysene dine i haikjeften,
med sikring nært batteriet, og via relé som styres på samme måte som parklysene...
dette reléet må også da kutte strømmen når hovedlysene kommer på,
eller du kan bruke et annet relé til det.. men kun de originale kjørelysene,
for kanskje du vil ha de på når du kjører med langlys?
edit, nå glemte jeg rene parklys... men bruk et relé med 2 innganger, og klipp da den lederen som gi strøm fra bryteren når det står i park,
koble den til reléet så den kutter ekstralysene når du kobler til park..
har ikke prøvd dette selv, bare tenkt... andre har kanskje andre forslag
Kommentar:
Nye MX5 NB solgt nye i Norge har ikke kjørelysautomatikk, da automatisk kjørelys på kjøretøy ikke var påbudt etter 1998. (EU sak. Dette gjelder også masse andre bilmerker, BMW feks.)
Det at det er påbudt at man skal bruke kjørelys i Norge, også etter 1998 er en helt annen sak.
8-)
Det der var jeg ikke klar over!
Jeg trodde at påbudt kjørelys kom langt tidligere enn 98!
Tidligere hadde jeg en 87 BMW, og den hadde automatisk kjørelys. Med andre ord var dette bare en feature på denne bilen!
Kult!
8-)
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
Steinar wrote:Kommentar:
Nye MX5 NB solgt nye i Norge har ikke kjørelysautomatikk, da automatisk kjørelys på kjøretøy ikke var påbudt etter 1998. (EU sak. Dette gjelder også masse andre bilmerker, BMW feks.)
Det at det er påbudt at man skal bruke kjørelys i Norge, også etter 1998 er en helt annen sak.
Steinar
Min NC har i alle fall kjørelysautomatikk.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red