Hvordan få mer futt i parklys?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Hvordan få mer futt i parklys?

Post by magenuss »

Hei! Jeg har installert low profile lykter på min mx5 men likevel kjører jeg med de for det meste nede (fordi det ikke er pent). Mine parklys lyser altfor svakt originalt, og biler/politi blinker på meg. Hva kan jeg gjøre for å få et kraftigere lys i de, slik at jeg syntes bedre?

Hvis du ser på denne MX5'n Larsen tester så ser du hva jeg er ute etter: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/12031

Tusen takk for alle svar
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Post by Elanzer »

den mx5en på autofil har skandinaviske blinklys, så den har kjørelys der hvor du har blinklys, og kom med det orginalt...
veit oveN har byttet plass på park og blink, og det funker fjell... han fant noen pæreholdere på knoksen og miksa et eller annet sammen...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Blir dette godkjent på eu-tester? At parklyset lyser så sterkt? Eller går det greit med litt godsnakking? Finnes det en enkel måte å gå tilbake til standard veldig kjapt?

Jeg fant denne guiden http://www.miata.net/garage/park/techpark.html
men jeg er usikker på hvor jeg får tak i sånne her i norge. Noen som vet det? Og hva jeg skal spørre etter?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

magenuss wrote:Blir dette godkjent på eu-tester? At parklyset lyser så sterkt? Eller går det greit med litt godsnakking? Finnes det en enkel måte å gå tilbake til standard veldig kjapt?

Jeg fant denne guiden http://www.miata.net/garage/park/techpark.html
men jeg er usikker på hvor jeg får tak i sånne her i norge. Noen som vet det? Og hva jeg skal spørre etter?
Følg rådet til Elanzer, det er helt lovlig.
Hvis parklys er for sterkt så velger du jo bare en svakere pære.
Det som står i guiden du viser til er IKKE lovlig.
(Ikke lov å bruke blinklys til parklys eller kjørelys)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Så det er lov hvis jeg bytter til at parklyset står i den innerste store lykta, mens blinklys er ytterst i den lille lykta? Tusen takk for all hjelp. Spesielt fra deg Erik, du har svart iherdig :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg ville ikke kalt det parklys, men kjørelys.
Det er jo det du er ute etter.
Parklys er ikke så farlig, men du kan jo koble med en "dobbeltpære", slik at du får med deg parklys også (i kjørelyspæra).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Så det er lov å bytte posisjon på blink og kjørelys/parklys? Er lite keen på å bytte om hvert 2. år.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

magenuss wrote:Så det er lov å bytte posisjon på blink og kjørelys/parklys? Er lite keen på å bytte om hvert 2. år.
I 1990 ble alle norskimporterte MX5 bygd om av importør.
De satte kjørelys der du har blinklys.
Det er med andre ord lov.

Å ha blinklys i hjørnet er jo bare en fordel, men du må ha riktig styrke på pæra (21W).
Unødvendig å si at den må være orange ?

Svaret er altså, ja, det er lov.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Kan jeg spørre åssen pære folket bruker som er 21w i siden der, og åssen innfestning/pærefot man bruker?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Lys

Post by tor340 »

Jeg brukte holder fra Boble og klipte den til. Skrudde denne fast med 2 karosseriskruer på baksiden.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

bruker ei 21w pære med tilsvarende sokkel som parklysa som er lakket orange. I storedelen av lykta brukes ei 21/5w pære som brukes til kjørelys (21w delen) som er kobla sann at når ej skrur på tenninga så får relet strøm å tender disse så står der ett anna rele som skrur av igjen strømmen til dei når ej vrir på parklysa. (5w delen) som er koblet som normalt
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Takk, jeg kan komme tilbake når jeg får begynt med dette. Det er nok en stund til... :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Søk litt rundt på forumet om dette emnet. Det er blitt behandlet flere ganger.
Går i korthet ut på å fjærne den orange innmaten i blinklysdelen av innsatsen http://www.mx-5.de/html/weisse_blinker_beim_na.html ,
(skru ut innsatsen, fjærn de skruene du ser, legg innsatsen i stekeovnen ved 70-80 grader i 15 min for å skille delene osv.)
Monter en pæreholder for en 5/21W pære der hvor blinklysene har vært, slik at du bruker 5W delen av pæra til parklys og 21W delen av pæra til kjørelys. (Det siste krever litt kreativ ledningsdragning, muligens via et rele eller to om du vil ha automatiske kjørelys og baklys samtidig.)
Der hvor parklyset var før monterer du en 21W orange pære til blinklys, Biltema har egnede pærer. Det du må gjøre før du monterer sistnevnte pære er å borre opp hullet inn til pæra slik at du får den inn.
Dette gjelder for MX5 (Europeiske). Tror "hardvare" modifiseringen av innsatsene er noe anneledes for Miata.
Når denne operasjonen er gjennomført får du et par sterke kjørelys der hvor blinklysa var, og blinklys der hvor parklysa var.
Det er et par i Trondheim som har gjort dette, dette fungerer utmerket som kjørelys på dagtid. (Gamlebilen din webizz?)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Post Reply