Strut bar
Moderator: Styremedlemmer
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Strut bar
Jeg har forstått det slik at du kan avstive bilen ved å montere forskjellige stag under bilen. Hvilke typer finnes det, og hvilke anbefales (og utgjør stor forskjell)?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Chassis-braces er stag som monteres fast i bilens chassis, under bilen.
Disse vil gjøre bilen din mer torsjonsstiv (vridningsstiv). Det samme gjelder vel Strut-brace (inni motorrommet) og sånne man monterer mellom tårnene til setebeltene.
Disse vil gjøre bilen din mer torsjonsstiv (vridningsstiv). Det samme gjelder vel Strut-brace (inni motorrommet) og sånne man monterer mellom tårnene til setebeltene.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Strut bar
Jeg kan stikke nakken frem og skrive litt, siden jeg har endel bilder rundt dette i tråden min.magenuss wrote:Jeg har forstått det slik at du kan avstive bilen ved å montere forskjellige stag under bilen. Hvilke typer finnes det, og hvilke anbefales (og utgjør stor forskjell)?
Strutbar/strut-towerbar/tårnavstivere går fra støtdempertårn til støtdempertårn. Fås både foran og bak:
Disse stiver av på den måten at bevegelser (alle veier) mellom støtdemperene blir "unisone", og ikke lever egne liv på hver side. Merket litt til denne. Har ikke montert bak. Finnes en bedre versjon som går i en triangel, hvor den også festes i torpedoveggen.
Chassisbraces, foran og bak:
Disse bruker eksisterende hull - plug and play. Stiver av karrosseriet, dvs hindrer vridning. Spesielt viktig på kabrioleer. Disse er billige og jeg merket veldig god forskjell. Ingen ulemper.
Fra 94 og ut fikk alle NAer et stag mellom setene i kupeen:
Opprinnelig for beskyttelse ved sidekollisjoner, men stiver av karrosseriet også. Aldri kjørt bilen uten, og da jeg skrudde det av var det for å sette på denne:
Sinnsyk forskjell mtp karrosseri-stivhet. Verdt prisen alene. Ingen ulemper bortsett fra ca 20-25 kg ekstra vekt.
Swaybars/krengningshemmere, foran og bak, gammel og ny:
(Man bytter gjerne til en grøvere, og samtidig bytter ut gummiforingene som holder denne til poly-foringer.)
En swaybar går under bilen, fra side til side, og dens misjon er å hindre krengning i svinger. I f.eks en høyresving så er hjulene på venstre side trykt lengre opp i hjulbuen enn "innerhjulene". Siden understellet er koblet sammen på hver side med denne baren så blir innerhjulene dratt ned mot bakken og bilen går flatere gjennom svingen. Jo tykkere jo mindre blir forskjellen mellom hjulene og dermed krengninga. Det kan bli for grøvt dog. Merket stor forskjell på disse. Minimalt med ulemper; det som kan skje er at ujevnheter som tidligere bare ble forplantet på en side nå går over på begge. Bagateller.

Når det gjelder fabrikater av de forskjellige delene her er jeg usikker på hvilke som er best. Handler man fra de kjente sjappene så er man "safe".
Interessant. Noen som vet hva som er standard på en 10th AE versjon, siden den har andre dempere og slikt, tenkte jeg det kunne være forskjell på stagene også. Tårnstag har jeg. Den ruller lite, men noe er det jo, og om jeg kunne fått det bort hadde det vært svært interessant. Mulig jeg ikke har swaybar, eller burde hatt noe tykkere.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Takk for innlegget Hauk, det var akkurat det jeg trengte. Roll-over bar'n som jeg har fra IL-Motorsport fungerer som stag mellom setene i kupeen, så den trenger jeg ikke. Chassisbraces og swaybars får jeg skaffe meg da! Swaybars er vel originalt på de fleste biler, inkl. miata?
Siden det er åpenbart at du vet mer om dette enn meg, hva bør jeg bestille fra denne siden? Det er så mange swaybar der så jeg vet ikke hvilken jeg bør gå for (tykkelse, merke, fram/bak - det er vel nok med bare framme?). Av chassisbraces er det nok med framme og bak fra denne siden?
Siden det er åpenbart at du vet mer om dette enn meg, hva bør jeg bestille fra denne siden? Det er så mange swaybar der så jeg vet ikke hvilken jeg bør gå for (tykkelse, merke, fram/bak - det er vel nok med bare framme?). Av chassisbraces er det nok med framme og bak fra denne siden?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
De chassis-bracene som Hauk har på sin bil får du bl.annet her:
http://www.mx5parts.co.uk/advanced_sear ... af&x=0&y=0
http://www.mx5parts.co.uk/advanced_sear ... af&x=0&y=0
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Swaybar har du. En grov stang som går på tvers forran motoren når du åpner panseret og kikker ned.Terondo wrote:Mulig jeg ikke har swaybar, eller burde hatt noe tykkere.
Jeg bytta min fram i en grøvre ( 1,125" ) fra RB nå i høst, og monterer på grøvre bak til våren. Merkbar forskjell.
Veit ikke om 10ae har noen grøvre stag enn andre MX-5`er.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
En annen ting det er verd å merke seg, er at du kan øke/minske over/understyring, med de forskjellige oppsett fram og bak.
Det er flere oppsett som allerede ligger ut på forskjellige Miata/MX5-racingsider, så det avhenger hva du er ute etter av kjøreegenskaper.
Bruk gjerne litt tid på hva du er ute etter og hva du har av kjøre-egenskaper, og hvordan bilen din allerede oppfører seg, så du ikke ender opp med en bil med dårligere kjøreegenskaper, og slankere lommebok.
anser
Det er flere oppsett som allerede ligger ut på forskjellige Miata/MX5-racingsider, så det avhenger hva du er ute etter av kjøreegenskaper.
Bruk gjerne litt tid på hva du er ute etter og hva du har av kjøre-egenskaper, og hvordan bilen din allerede oppfører seg, så du ikke ender opp med en bil med dårligere kjøreegenskaper, og slankere lommebok.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Er ikke det brace bar (tårnstag)? Swaybar er vel under bilen?motorhead wrote:Swaybar har du. En grov stang som går på tvers forran motoren når du åpner panseret og kikker ned.Terondo wrote:Mulig jeg ikke har swaybar, eller burde hatt noe tykkere.
Jeg bytta min fram i en grøvre ( 1,125" ) fra RB nå i høst, og monterer på grøvre bak til våren. Merkbar forskjell.
Veit ikke om 10ae har noen grøvre stag enn andre MX-5`er.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Strut brace, mellom støtdempertårnene, er standard på 10ae.
Sway bar har alle, men om 10ae har en grøvre variant har jeg ikke peiling på. Den ser du når du kikker ned forran motoren. Og ja, under bilen.
Sway bar har alle, men om 10ae har en grøvre variant har jeg ikke peiling på. Den ser du når du kikker ned forran motoren. Og ja, under bilen.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Trengte ikke å demontere noe - men jeg husker det det stoppet opp litt der. Om det ble løst med å lure en fastnøkkel inn fra siden med mutteren i eller om jeg bare brukte fingrene er jeg usikker på. Får man først mutteren på bolten så er man "home free" - da var det bare å skru til fra undersiden. Kanskje jeg brukte en skrutrekker for å holde mutteren i ro?Husbyaune wrote:Hvordan fikk du skrudd fast chassisbrace foran? jeg kom ikke til med noe verktøy å skru med uten å starte med demontering for å komme til