
Angående mazdaspeed
Moderator: Styremedlemmer
Angående mazdaspeed
Hei, jeg vet det er noen som har mazdaspeed her i landet! Jeg bare lurer på hva som har skjedd med de som eier en slik og har trimmet den litt videre. Sånt som ic og eksos osv har det oppstått noen problemer med ved foreksempel eu godkjenning eller noe annet? hva som helst?, hørte bare en sa at det var nye regler nå som skal komme, de er sånn at alle biler som er importert fra Usa eller andre steder, skal man ikke skifte deler på for og opnå mer hester, de ser seg ganske strenge på det særlig mazdaspeed. noen som vet noe mer 

- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hvorfor mazdaspeed om man skal oppgradere alikevel, er det ikke like greit å trimme en annen da, prisen blir uansett lavere med å bygge selv, og er fremdeles ikke lov å trimme turbobiler hinsides, noe folk tror,,stianboy wrote:er norge i et nøtteskall da![]()
![]()
er jo den eneste mxen levert med turbo i disse tider.

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
en ting er å bygge selv, det har jeg gjort før. men hele greia er jo at det skal stå i vognkortet også, særlig hvis du skal kjøre på veien. alle vet jo hva som kan skje hvis du klarer å være så uheldig å kjøre ned en person å forsikringselskapet får snurten av at det er ganske så mye mer gamp i bilen enn orginalt. skal være riktig så uheldig, men muligheten er der.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Jepp, men da må man jo holde mazdaspeed original da, for å slippe å vera redd, for om forsikringsselskapet vil finne ut så gjør de det, kanskje en na til bruksbil er tingen da, og en skyline eller nissan 200 til banebil,stianboy wrote:en ting er å bygge selv, det har jeg gjort før. men hele greia er jo at det skal stå i vognkortet også, særlig hvis du skal kjøre på veien. alle vet jo hva som kan skje hvis du klarer å være så uheldig å kjøre ned en person å forsikringselskapet får snurten av at det er ganske så mye mer gamp i bilen enn orginalt. skal være riktig så uheldig, men muligheten er der.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Nei det vil eg ikke tro de har, så lenge avgasser er ok, eg har da selv eu godkjent mazda 323 1,6 lx med gtr motor, på eu så bryr de seg ikke så lenge alt er ok, men biltilsynet kan gi problem, nå skal man teoretisk ta masse bilder å legge i arkiv nå, så de kan sjekke om alt er likt senere. Vet ikke om dette blir utført da men..stianboy wrote:heheh joda.. i pose og sekk.. klager ikke da:P
men er vell noen flere som har gått lengre med msm sin. de har ikke hatt problemer på ettersyn?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Spørs om det er så mange trimma MSM-eiere som ønsker å stå frem og greie ut om det ene og det andre på et åpent forum. Hvis man tenker etter så er det ingen av dem - som jeg kommer på i farten - som har skrevet noe som helst i prosjekt-trådene sine. Gjelder å holde en lav profil, kanskje spesielt med biler tatt inn på unntaksregelen.
Vet aldri. SVV har sikkert fått breiband på vegstasjonene sine...
Eller?
Vet aldri. SVV har sikkert fått breiband på vegstasjonene sine...
Eller?

Alle biler som det gjøres tekniske endringer på skal avskiltes før endringene gjøres, for så å godkjennes før man får skiltene tilbake (hvis man skal følge lovens bokstav til punkt og prikke, men så klart er det ingen som gjør dette).
Kjøretøyforskriftens paragraf §1-15 (unntaksregelen) sier at:
Fordelen med Mazdaspeeden er jo at det er kanskje er litt lettere å snike seg unna hvis du har endra turbo/ladetrykk enn hvis du har turbo montert på en 1.6l NA som aldri har blitt levert med turbo. 
Skal bli gøy å se nå etterhvert som vi blir kalt inn til eu kontroll og se hvordan det er med eventuelle endringer som er gjort.
Kjøretøyforskriftens paragraf §1-15 (unntaksregelen) sier at:
og atBil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4.
Rent praktisk sett betyr det vel at på en Mazdaspeed så kan du egentlig ikke søke om å få gjøre endringer. På en vanlig MX-5 så kan du søke og være sikker på å få nei hver gang.Med «original utførelse» menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken.


Skal bli gøy å se nå etterhvert som vi blir kalt inn til eu kontroll og se hvordan det er med eventuelle endringer som er gjort.

2004 Titanium Grey Mazdaspeed MX-5 Til salgs
1993 MX5 (Solgt)
1993 MX5 (Solgt)