Da var sesongen over for min del også :(

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Da var sesongen over for min del også :(

Post by Pacmania »

Etter å hatt bilen inne på verksted pga bankelyder fikk jeg i dag beskjed om at det mest sannsynlig var rådebank ute å gikk.. dvs full overhaling av motor.. de var ikke helt sikre men skulle få vite mer i morgen.. vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. men ting er sikkert.. skal aldri aldri la bilen dø..

at jeg flytter til bergen uten bilen om 3 uker gjør ikke heller livet bedre..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

God unnskyldning for å bygge gromt ;)

Få tak i deg en brukt motor, bør ikke koste mange kronene.. de er jo ikke kjent for å dø, så det gir deg nok mange fine timer bak rattet for en liten slump penger og en helg med skruing :)

lykke til
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Glemt å sjekke oljen eller, rådebank i mazda er nå skjelden, min er gått over 320000 km og er fin ennå, brukte masse olje men det ser ut til å ha gitt seg etter nye ventiltetninger... Rådebank fikser du lett over helga, lett å skifte de, men du må sikkert slipe veiva.. Noen som vet om du må ut med motor eller kan ta de fra undersiden... Tenkte eg skulle bytte stempler før eg turbo konverterer... :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Og jeg som er skeptisk til å montere turbo på en motor som har gått halve :)
Er ikke så dumt å bytte stempler slik at du får ned kompresjonen..

Hva som gjøres på motoroverhaling.
Nye rådelager, stempel/stempelringer + pakninger ??
Mazdafreaks wrote:Glemt å sjekke oljen eller, rådebank i mazda er nå skjelden, min er gått over 320000 km og er fin ennå, brukte masse olje men det ser ut til å ha gitt seg etter nye ventiltetninger... Rådebank fikser du lett over helga, lett å skifte de, men du må sikkert slipe veiva.. Noen som vet om du må ut med motor eller kan ta de fra undersiden... Tenkte eg skulle bytte stempler før eg turbo konverterer... :lol:
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har hørt at vis motoren er gått over 100000 km bør motoren overhales før turbokonvertering, er jo fort gjort vis man gjør det selv, bør bytte stempelringer, lager (slipe veiv er en fordel men ikkje alltid nødvendig) skal en kjøre på trykk over 0,5 bytte til lavkomp stempel. Mazda 323 gtx kjører på 0,57 bar.. Dette er gjort på en helg.. koster 1500.- og slipe veiv på auto 23 i bergen disse borer også blokker 1800.- skaffer også stempel tror eg, har fått pris på dette tidligere men husker ikkje hvor 900 per stk for smidde stempel... Eg har lyst men ikkje råd ennå... :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

På 100000 km er jo som regel motoren god som gull og det er bortkastede penger å begynne å overhale når det ikke trengs.
Min har gått 130K og hadde ingen problemer med komp eller økt veivhus trykk. Kjører bare på 5 psi nå men ting kommer til å skje.

Med FMII kjører de fleste på 15 psi / 1bar som tilsvarer 230-250 bakhjulshester uten å røre noe som helst av innmat på motoren. Dette er dog ansett som max av hva rådene klarer men det er vel ikke noe poeng å bruke flust med $ på ting man ikke trenger om ikke målet er over 250.

250 hk på bakhjula er MYE med tanke på at en "133" hesters NA 1.8l bremser mellom 100-105 på hjula.
Jeg vet om kun 2 stk. MX-5 her i norge som bremser mer enn 250 på hjula. Den ene har 323 GT-R motor (320 hk) og den andre en 1.8 med smidde stempler og råder, GT-R kammer ++++++ (over 400 hk).

1.8 motoren har dessuten lave 9.0:1 i komp på org stempel (1.6 9.4:1) så det er forholdsvis gode marginer for å trykke inn litt mere luft i denne motoren. Som nevnt tidligere, holder for 250 hk.

Målet mitt er 200 på bakhjula med T25, og det skal jeg klare med god sikkerhetsmargin.
Mangler Link ECU, dyser, IC og eksos.
Dette blir vel ikke en realitet før neste sommer. sukk...
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Mazdafreaks wrote:Glemt å sjekke oljen eller, rådebank i mazda er nå skjelden, min er gått over 320000 km og er fin ennå, brukte masse olje men det ser ut til å ha gitt seg etter nye ventiltetninger... Rådebank fikser du lett over helga, lett å skifte de, men du må sikkert slipe veiva.. Noen som vet om du må ut med motor eller kan ta de fra undersiden... Tenkte eg skulle bytte stempler før eg turbo konverterer... :lol:
må ut med enten travers eller motor, og da er det vel like enkelt å ta ut hele motoren..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

Da har jeg fått vite mer.. ett stempel bør også byttes.. "ulydene" ligger lengere ned.. så er nok mer som må gjøres.. er litt usikker om jeg skal prøve å få tak i en annen 1.6 å bytte... eller kjørt på med smidde råder og stempler.. turbo blir det uansett..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvis kompressjonen er under 175 psi.
Så er det annbefalt å overhale motoren.
Det skal også være mindre en 10% forskjell på største og minste måling.
Mazdafreaks wrote:Glemt å sjekke oljen eller, rådebank i mazda er nå skjelden, min er gått over 320000 km og er fin ennå, brukte masse olje men det ser ut til å ha gitt seg etter nye ventiltetninger... Rådebank fikser du lett over helga, lett å skifte de, men du må sikkert slipe veiva.. Noen som vet om du må ut med motor eller kan ta de fra undersiden... Tenkte eg skulle bytte stempler før eg turbo konverterer... :lol:
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

sats på en 1.8 fra au2fast i danmark
og putt på den fm2 kit
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Hva trengs for å montere en 1,8 i 1,6 ser at denne motoren bruken en annen motorstyring 1,6 bruker luftmasse måler og 1,8 bruker luftmengde måler, men 1,8 fra 323 bruker luftmengdemåler, kan en bruke det elektriske fra 1,6 til 1,8 har ikkje lyst til å stresse med ledninger...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

flyin miata har "konverteringskit" for de som vil putte 1.8 i 1.6 bilene sine
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Ja eg fant dette, blir nok kjøp av dette, mangler kun topp til min 1,8 doch, Noen som vet om det kan brukes dra 323 doch det er den samme blokka, men toppen har en annen toppdeksel... I såfall har eg en topp..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

Har fått tilbud fra Au2fast på ny motor.. han hadde følgende inne..

?90 1,6 115 hk 39 000 km ny type krumtap 25000 kr
?91 1,6 115 hk 110 000 km ny type krumtap 18000 kr
?90 1,6 115 hk 102 000 km gamel type krumtap 12000 kr
?92 1,6 115 hk 185 000 km ny ty... 15000kr
?91 1,6 115hk 134 000 km gaqmel type krumtap 14000 kr


vet ikke om jeg skal få tak i en slik motor eller bytte alt innmaten..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

synest disse prisene var meget stive.. får jo 1,8 doch til mazda 323 på huggeren til 4-6000 dette er samme motoren som i miata 1,8 bare en annen topp eller deksel.. bedre å satse på f. eks 1,6 gt motor fra 323 fra 1986- disse er de samme som miata 1,6.. noen som vet om blokka fra 1,6 323 1990- er lik da finnes det mange på huggeren også.. Ford fiesta bruker miata 1,6 motor i sine xr2i i amerika gjør de det i norge også.. mange spørsmål men håper noen har ett svar.. men til de prisene som au2fast opererer med så hadde eg sendt motoren min til overhaling.. det lønner seg, du vet jo aldri hvordan en brukt motor er....
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply