glaibilenmin wrote:min veier den nette sum av 860kg uten fører og den er TOTAL ribbet for ekstrautstyr
Har du veiet den? Hva har du evt. fjernet...? En helt totalt original 1990 Miata (base package) uten noen form for ekstrautstyr som cruisecontrol, AC, servo og elektriske vinduer veier 959,8 kg iflg Mazda USA. Deretter ble bilen tyngre og tyngre for hvert år.
Dine 100 kg under originalt er ENORMT mye med tanke på at bilen allerede har forholdsvis lett panser og bagasjelokk i aluminium. I dørene og ellers på bilen er karosseriplatene tynnere enn veldig mange andre biler.
Jeg regner ikke med at en klarer å fjerne 100 kg ved å kjøre UTEN dører, panser og bagasjelokk engang. Slenger du ut passasjersetet, kalesje med rammeverk, alle matter inni bilen OG har ekstremt lette felger så kanskje.. kanskje klarer du å fjerne 100 kg.
Vekt har blitt diskutert på Miata.net i årevis, og den generelle oppfatningen er at det er ikke mye å hente i vektreduksjon på en original Miata uten ekstrautstyr. Konklusjonen er som regel at bilen tross alt er forholdsvis lett, og det er billigere å trimme motoren enn å fjerne vekt.
Forøvrig står det 991 kg i vognkortet mitt for en 1991 med servo og AC, men uten el.vindu.... (nå har jeg forsåvidt installert det senere

men det "vet" ikke vognkortet

)