Ventiltikking
Moderator: Styremedlemmer
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Hvis du har verkstedskvittering står vel oljen som et produkt der, og da vil typisk viskositeten stå, som ala. 10/40 . Jeg ville funnet ut hva de brukte, og hva som er på den du pleier å ha. Som sagt ble min tikking løst den gang med annen type olje, og jeg har sett mange si det på disse Mazda motorene, hvis det kom ganske plutselig.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Tviler på at et verksted kun bruker helsynt mobil1...kavuta wrote:fant i allefall ut at det er helsyn. mobil1 olje de bruker der og da er d det som er på bilen min...
Skjønner ikke en dritt jeg...
ville funnet det ut sikkert, før jeg sendte bilen på verksted...
90% av tilfellene hvor folk lurer på hva tikkingen kommer av på mx-5,
er det oljebytte som er problemet
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
for å si det slik så har jeg ikke noe kvitt. på dette akkurat da det er innenfor "slekta" som har gjort det da oljefilter og alt ble byttet.
De har ganske "strenge" krav til hva dem skal bruke på verkstedet med tanke på bilene og kundene dem har der...
Men jeg skal ta en tlf i morgen og spørre for sikkerhets skyld!
De har ganske "strenge" krav til hva dem skal bruke på verkstedet med tanke på bilene og kundene dem har der...
Men jeg skal ta en tlf i morgen og spørre for sikkerhets skyld!
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
reg reima ble byttet for 2 år siden og bilen min har gått ca 130 nå.SweetMX5 wrote:ellers kan det være at ventilene dine må justeres, det står i service hefte at skal justeres ved 90 km eller ved reg reim bytte.
har ikke lest den boka akkurat.men skal se hva jeg får gjort i morgen.
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
jeg har alltid vært nøye med det selv og gitt den olja som jeg alltid har brukt til verksted osv....
Men jeg skal få en til å se på ventila i dag forhåpentligvis og justere dem hva nå enn det går ut på så får vi se om det blir bedre!
Visste ikke at olja har så mye å si på bilene,så takk alle sammen!!
Men jeg skal få en til å se på ventila i dag forhåpentligvis og justere dem hva nå enn det går ut på så får vi se om det blir bedre!
Visste ikke at olja har så mye å si på bilene,så takk alle sammen!!
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
kavuta wrote:Har ikke peiling da dette ble gjort på autonovapå alfaset.Aner ikke hva slags olje dem bruker der.
VW i Kristiansand brukte Mobil1.
Ingen problemer eller ulyder.
Skiftet til Shell, bilene begynte å tikke.
Skiftet til Statoil, bilene begynte å tikke + bruke olje.
Mazda er følsom med oljetype for å unngå ventiltikking.
www.stjerneservice.no har Mobil1 til fast lavpris kroner 99 i Oslo.
Jeg kjører helsyntetisk YX olje, for jeg får den billigere enn bensinstasjonene kjøper den inn for. Den fungerer også bra, både på Mercedesen, Miataen, Ivecoen jeg har kjørt 90.000km med, og båten, som har en 3,5 liters Yanmar turbo intercooler diesel.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Blir nok det ja. Men han typen din sa du hadde kjørt den tom for olje? Eller at den maleren din i dashen hadde hoppa litt opp og ned. Kjørte du den hardt da eller? Men uansett. Hvis det er bare rådebank så er ikke det SUPER vanskelig å fikse da. 

O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo