Sammenligning av turboer for 1.8 MX5.
Moderator: Styremedlemmer
Sammenligning av turboer for 1.8 MX5.
Under prosessen med å kjøpe ny turbo og manifold til MSM'en har jeg funnet mye voodo, bullshit, synsing og bastanste meninger fra div. forum angående hvilken turbo som er "riktig".
Det er ikke alltid like lett å vite hvem man skal høre på så da er alternativet å gjøre litt research selv og trekke egne konklusjoner.
Jeg laget en post i bloggen min med div maps og utregninger som tar for seg 4 turboer som alle mer eller mindre vil fungere bra for overlading av en 1.8 BP motor.
Utregningene er kanskje ikke like spennende for alle, men om noen går med planer om 300+ på bakhjulene er det kanskje av interesse å lese det jeg har skrevet om de 4 kandidatene.
Merk at det jeg skriver er ikke basert på erfaring men kun hvordan en 1.8 vil passe inn i kompressor mappet.
Kom gjerne med kommentarer.
-----> www.mazdaspeedy.com
Det er ikke alltid like lett å vite hvem man skal høre på så da er alternativet å gjøre litt research selv og trekke egne konklusjoner.
Jeg laget en post i bloggen min med div maps og utregninger som tar for seg 4 turboer som alle mer eller mindre vil fungere bra for overlading av en 1.8 BP motor.
Utregningene er kanskje ikke like spennende for alle, men om noen går med planer om 300+ på bakhjulene er det kanskje av interesse å lese det jeg har skrevet om de 4 kandidatene.
Merk at det jeg skriver er ikke basert på erfaring men kun hvordan en 1.8 vil passe inn i kompressor mappet.
Kom gjerne med kommentarer.
-----> www.mazdaspeedy.com
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
- Status: Offline
jeg får ikke sett til mer en +-5000rpm på den tabellen?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- DrHolm
- 7200 RPM
forresten j*****g bra hjemmeside du har!
Helt standard blogger.com sideDrHolm wrote:forresten j*****g bra hjemmeside du har!

Kan sette opp slikt selv om du vil, med wordpress f.eks.
(eller gratis konto på blogger.com, wordpress.com etc).
Bra tekst om turboer.
Er som Harald sier, merkelig mange som mener store turboer på Mx er noe som ikke fungerer.
-n
Last edited by nope-mx5 on 03 Feb 2009, 12:42, edited 1 time in total.
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- tness
- 6500 RPM
Flott blogg du har der Arildh, og da mener jeg ikke utseende som var greit nok, men innholdet. Alle kan som sagt skaffe seg en blogg, men det er innholdet som skaper bloggen. 

X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Hmm, det er vel templaten det er noe k** med. Fungerer fint i chrome og Firefox, men ser at man må maximere og ha 1440 x ett eller annet for å se det i exploiter.DrHolm wrote:jeg får ikke sett til mer en +-5000rpm på den tabellen?
Du kan evt. få frem matrisen selv ved å gå hit: http://www.lovehorsepower.com/CFM1.htm
Og fylle inn 1.839 liter, 10000 rpm og 30 psi
- DrHolm
- 7200 RPM
akai. sitter på jobb pc'n som suger lut..arildh wrote:Hmm, det er vel templaten det er noe k** med. Fungerer fint i chrome og Firefox, men ser at man må maximere og ha 1440 x ett eller annet for å se det i exploiter.
Du kan evt. få frem matrisen selv ved å gå hit: http://www.lovehorsepower.com/CFM1.htm
Og fylle inn 1.839 liter, 10000 rpm og 30 psi
mente selvsagt blogg.

The T3/04E 50-trim has lots of power potentional but surge could be a problem on 1.8l. Based on feedback from miata.net this could be as good or better than the 3076 for a high power street/trackday engine. And you get two of these turbos for the price of one 307x
teori og praksis er to forskjellige ting på turboer som mye annet..
føler jeg har noe å uttale meg om her.. iogmed at jeg har hatt 50trim t3/4 og nå 3076r.
trykk 300 rpm tidligere på 3076r. mer respons. osv..
aldri merket noen form for surge eller andre nykker med t3/4 50 trim heller. dette var med .48 eksos..
min motor har i begge tilfeller vært relativt mye portet(men ca lik på begge turboene) mulig dette vil ha noe å si . ve er jo mye høyere på min, enn en normal 1.8. ikke minst. bedre enn på en porta 99topp også (om man skal se på verdier fra fm som representativt )
tror du får en HELT annen bil å kjøre med den turboen du valgte.. enn du har hatt til nå. jeg har blitt kjempefan av de litt store turboene på de motorene her etterhvert. kan få kjmperespons. og veldig bra kjørbarhet, uten å få tdi feeling på kjerra. og fortsatt ha masse å gå på ved videre trim. t3/4 50trim våknet ikke skikkelig før over 1.1-1.2 bar men dæven som den våknet over det.. 3076, har nesten mer respons, alt på mye lavere trykk. selv om papirene ikke er helt enig.
teori og praksis er to forskjellige ting på turboer som mye annet..
føler jeg har noe å uttale meg om her.. iogmed at jeg har hatt 50trim t3/4 og nå 3076r.

trykk 300 rpm tidligere på 3076r. mer respons. osv..
aldri merket noen form for surge eller andre nykker med t3/4 50 trim heller. dette var med .48 eksos..
min motor har i begge tilfeller vært relativt mye portet(men ca lik på begge turboene) mulig dette vil ha noe å si . ve er jo mye høyere på min, enn en normal 1.8. ikke minst. bedre enn på en porta 99topp også (om man skal se på verdier fra fm som representativt )

tror du får en HELT annen bil å kjøre med den turboen du valgte.. enn du har hatt til nå. jeg har blitt kjempefan av de litt store turboene på de motorene her etterhvert. kan få kjmperespons. og veldig bra kjørbarhet, uten å få tdi feeling på kjerra. og fortsatt ha masse å gå på ved videre trim. t3/4 50trim våknet ikke skikkelig før over 1.1-1.2 bar men dæven som den våknet over det.. 3076, har nesten mer respons, alt på mye lavere trykk. selv om papirene ikke er helt enig.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
hehe, jeg regnet med at du kom til å kommentere det jeg skrev om 3076.
Det er vel litt farget av hva folkene over dammen sier om denne turboen. , som ikke er så veldig positivt. Jeg må innrømme at jeg gjerne skulle ha sett en datalogg hvor du drar wot fra 1500 i høyere gir og sett når du når 12-15 psi. Du har jo mye triks i ermet (kammer, porting, innsug, grenrør, volum etc..) så det hjelper vel på vil jeg tro.
Jeg har en lang vei å gå før jeg maxer ut en 3071. Hvis jeg skal fortsette å ha bilen så driftsikker at jeg kan kjøre til Ringen er det ikke sikkert at jeg noen gang når 400 hester. Kan jo alltids variere trykket men den planen fungerte dårlig nå i sommer da jeg kjørte 15 psi på alle rundene der nede.
Hva angår surge så er det helt på kanten. Når turboen koster $1450 vil jeg ikke gamble på det. Kjører jo med org innsug, kammer og topp etc.
Hvis denne turboen av en eller annen grunn skulle ryke blir det en T3/T04E 50-trim.
Det er vel litt farget av hva folkene over dammen sier om denne turboen. , som ikke er så veldig positivt. Jeg må innrømme at jeg gjerne skulle ha sett en datalogg hvor du drar wot fra 1500 i høyere gir og sett når du når 12-15 psi. Du har jo mye triks i ermet (kammer, porting, innsug, grenrør, volum etc..) så det hjelper vel på vil jeg tro.
Jeg har en lang vei å gå før jeg maxer ut en 3071. Hvis jeg skal fortsette å ha bilen så driftsikker at jeg kan kjøre til Ringen er det ikke sikkert at jeg noen gang når 400 hester. Kan jo alltids variere trykket men den planen fungerte dårlig nå i sommer da jeg kjørte 15 psi på alle rundene der nede.
Hva angår surge så er det helt på kanten. Når turboen koster $1450 vil jeg ikke gamble på det. Kjører jo med org innsug, kammer og topp etc.
Hvis denne turboen av en eller annen grunn skulle ryke blir det en T3/T04E 50-trim.
50trim saken funker helt supert, men kjennes "tregere" ut i respons, og kommer på noe seinere turtall.. men alt med den, så hadde jeg 1.5 bar i god tid før 4k rpm arild. eliminator77 på miata.net feks.. ser 12psi med turbo i detta området. ved 3200? og 29psi ved snaue 4k 50trim med kulelager senter osv(så veldig likt en 3071 egentlig).. hans motor har og kammer og puster generellt veldig bra.
-*Snylter*-