Artikkel om MX5 på VG
Moderator: Styremedlemmer
Artikkel om MX5 på VG
VG slår til og skriver noen ord om MX5 i forbindelse med NC face lift.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=540714
De glemte å ta med NBFL i oversikten.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=540714
De glemte å ta med NBFL i oversikten.
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
En liten faktafeil i arikkelen.
De snakker om når den nye modellen kommer til Norge:
"Bilen skal være i Norge i april, og da er det 20 år siden den dukket opp for første gang"
Ikke i Norge.
Det blir NØYAKTIG 19 år siden den første MX5 landet i Norge i april 1990.
Erik
De snakker om når den nye modellen kommer til Norge:
"Bilen skal være i Norge i april, og da er det 20 år siden den dukket opp for første gang"
Ikke i Norge.
Det blir NØYAKTIG 19 år siden den første MX5 landet i Norge i april 1990.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- PetterHG
- 1000 RPM
- Posts: 160
- Joined: 14 Aug 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 513
- Location: Oslo
- Status: Offline
Stemmer det. 89 modellen var litt "forsinket" hit på berget. Men den kom
høsten 89, så det må ansees som "nær nok" for en journalist.
Tenk bare på alt annet de skal putte inn i hodet av vesentlige detaljer! Alle sport og idrettsresultater som også må inn der! Selv vet jeg knapt at fotballen er rund... 8-)
høsten 89, så det må ansees som "nær nok" for en journalist.
Tenk bare på alt annet de skal putte inn i hodet av vesentlige detaljer! Alle sport og idrettsresultater som også må inn der! Selv vet jeg knapt at fotballen er rund... 8-)
Petter HG
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
Medlem: 513
Oslo
'98-NB (Nytt 2008: Skreddersydde skinn seter! Flott jobb, Tor340!!)
"... bare en død fisk følger strømmen..."
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Nei !PetterHG wrote:Stemmer det. 89 modellen var litt "forsinket" hit på berget. Men den kom
høsten 89, så det må ansees som "nær nok" for en journalist.
Den første båten fra Hiroshima med 55 røde MX5 kom til importkaia i Drammen i april 1990.
I artikkelen i Bilnorge.no http://bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=33163&tid=Pelle wrote:Erik,
Jeg er blitt fortalt at den ikke kommer til Norge før i 2010.
Kanskje du er bedre informert?
som det vises til så står det:
"De oppdaterte MX-5-modellene er på plass i Norge fra april 2009".
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
På utsiden er det blant annet grillen, lyktene og fangerne som har fått et nyere utseende. Inne i kupeen er det materialvalget, fargene og knottene på dashbordet som er blant det nye.BAE wrote:Hva er nytt på NCFL bortsett fra grill og tåkelys?
Mener den har sideskjørt

Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Sideskjørt er vel muligens ikke standard.
Leste forøvrig en artikkel (vet ikke om det var her det var linka?) om at dette er siste bilen som blir finpussa personlig av han som har leda "retningen" til MX-5 fra starten. "ND" var allerede starta utviklingen på og ble noe "helt" nytt. Spørs om det blir så veldig annerledes uansett, men mer enn før kanskje. Synes NCFL er veldig lik RX-8... men det er forsåvidt flere og flere Mazdaer på visse detaljer.
Leste forøvrig en artikkel (vet ikke om det var her det var linka?) om at dette er siste bilen som blir finpussa personlig av han som har leda "retningen" til MX-5 fra starten. "ND" var allerede starta utviklingen på og ble noe "helt" nytt. Spørs om det blir så veldig annerledes uansett, men mer enn før kanskje. Synes NCFL er veldig lik RX-8... men det er forsåvidt flere og flere Mazdaer på visse detaljer.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
"The car is also available with newly designed 16in and 17in aluminum wheels. The 16in wheels have five sets of twin spokes, while the 17in wheels have 10 twisted spokes. New exterior color options include Aluminum, Metropolitan Grey and Sunflower Yellow.BAE wrote:Hva er nytt på NCFL bortsett fra grill og tåkelys?
Changes to the car’s powerplant range include the introduction of a forged crankshaft, fully floating pistons and newly designed valve springs. The rev limit for the 2.0L manual model now registers at 7,500rpm, with peak output of 160hp (118kW) 188Nm coming at 7,000rpm. The six-speed manual gearbox has also been upgraded with new carbon-coated synchronizer for improved shift-feel.
A lower front roll center and retuned suspension make the car’s response to steering inputs more linear and enable the driver to precisely trace desired lines. A key refinement was made to the front suspension knuckles. The ball joints’ vertical pivot position was changed to reduce the height of the front roll center by 26mm. This decreased fluctuations in the vertical loading on the outer wheel during cornering maneuvres."
( http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... light=ncfl )
Det er slike endringer jeg synes er viktig men som aldri kommer fram i slike folkelige artikler. Plast er plast.Hauk wrote:"The car is also available with newly designed 16in and 17in aluminum wheels. The 16in wheels have five sets of twin spokes, while the 17in wheels have 10 twisted spokes. New exterior color options include Aluminum, Metropolitan Grey and Sunflower Yellow.BAE wrote:Hva er nytt på NCFL bortsett fra grill og tåkelys?
Changes to the car’s powerplant range include the introduction of a forged crankshaft, fully floating pistons and newly designed valve springs. The rev limit for the 2.0L manual model now registers at 7,500rpm, with peak output of 160hp (118kW) 188Nm coming at 7,000rpm. The six-speed manual gearbox has also been upgraded with new carbon-coated synchronizer for improved shift-feel.
A lower front roll center and retuned suspension make the car’s response to steering inputs more linear and enable the driver to precisely trace desired lines. A key refinement was made to the front suspension knuckles. The ball joints’ vertical pivot position was changed to reduce the height of the front roll center by 26mm. This decreased fluctuations in the vertical loading on the outer wheel during cornering maneuvres."
( http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... light=ncfl )
Amerikanerne har alltid klaget over at det er vanskelig å tune NC for Auto X i forhold til NA og NB. Kanskje de har fikset litt på dette med endringene over.
At bilen har fått smidd veiv her jo helt rått i forhold til fremtidig ekstrem tuning. Hadde det bare vært plass til en turbo i motorrommet...
Og har vekten økt på ncfl ?
Jeg vil ha den nye fronten på min bil...



Tor Olaf Høiaas
Medlem nr. 449
X: 2007 MX-5 1.8 Stormy Blue
X: 1990 MX-5 1.6 Classic Red
Medlem nr. 449
X: 2007 MX-5 1.8 Stormy Blue
X: 1990 MX-5 1.6 Classic Red
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
hørt no rykter om at et medlem her, er på vei for å prøve NCFL et par dager?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |