Jeg har en 1998-modell, gått noen og åttitusen.
Av en eller annen grunn har den begynt å bruke mye olje.
Ingen lekkasje under bilen, den forbrennes rett og slett.
Må ha vært farlig lavt nivå mer en en gang, men måler eller lampe har ikke reagert.
Bilen kan jo ikke brukes, og nå står den inne for vinteren uansett, men det er snart vår.
Kjenner noen problemet? Dette er da ikke akkurat vanlig.
Den var på 10000km service Ullern Bil rett før (fjor sommer) men det kan da ikke være noen sammenheng. eller?
Uansett, den må på verksted. Noen anbefalinger?
Takker på forhånd, hilsen terje k[/b]
Høyt oljeforbruk
Moderator: Styremedlemmer
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Hvordan er fargen på eksosen?
Kan det ikke være ei tettning som lekker? ventiltetning...
Kan det ikke være ei tettning som lekker? ventiltetning...
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
Nå er det noen måneder siden men den er iallfall ikke mørk eller grå. heller hvit, kanskje blålig, blir motoren varm, forsvinner røyken men ikke problemet. har foresten ikke sjekket etter olje i kjølevæsken.
Har selv tenkt på toppakning, lekkasje iforb.med ventilene eller stempelringene. jeg må vel bare få den på et godt verksted når sola varmer igjen.
Har selv tenkt på toppakning, lekkasje iforb.med ventilene eller stempelringene. jeg må vel bare få den på et godt verksted når sola varmer igjen.
Bare for gøy kan du jo sjekke om det er masse griseri ved CAS. En boks som sitter bak toppdeksel mot torpedoveggen. Pakningen der varer ikke mer enn 5-6 år før det spruter ut olje og griser ned girkasse og undersiden av bilen.
Hvis det ikke ryker ved gasspådrag når bilen er varm forbrennes ikke oljen.
Hvis det ikke ryker ved gasspådrag når bilen er varm forbrennes ikke oljen.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Bytt olje til ett annet merke, så kan du risikere den slutter å bruke, eg har hatt mazda så har brukt masse olje, og rett å slett sluttet når eg byttet ut den eg pleide å bruke, 1998 modell har vel ikke cas, men kanskje en pakning der så kan begynne å lekke der alikevel., men de lekker vel ikke så mye olje at det ikke kan brukes,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Hmm, synes jeg så endel oljesøl nede ved kassa da jeg holdt på med starteren for noen dager siden... Kan det komme fra Cas? evt hva er cas?arildh wrote:Bare for gøy kan du jo sjekke om det er masse griseri ved CAS. En boks som sitter bak toppdeksel mot torpedoveggen. Pakningen der varer ikke mer enn 5-6 år før det spruter ut olje og griser ned girkasse og undersiden av bilen.
Hvis det ikke ryker ved gasspådrag når bilen er varm forbrennes ikke oljen.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
CAS er
Camshaft Angle Sensor eller Kamakselføler på godt norsk.
Litt Ari-Behnsk kanskje...
Jeg bytta nylig en pakning der (O-ringen) som hadde morknet en smule etter 15 års tjeneste. Helt vanlig på MX-5.
Camshaft Angle Sensor eller Kamakselføler på godt norsk.
Litt Ari-Behnsk kanskje...

Jeg bytta nylig en pakning der (O-ringen) som hadde morknet en smule etter 15 års tjeneste. Helt vanlig på MX-5.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Min lakk ved toppen og bak i veiva. Ble dyrt på eu-godkjenninga! Hjalp betraktelig på forbruk.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
CAS´en sitter på baksiden av toppdekselet, inn mot torpedoveggen, rett sidenav coilen.Predator wrote:Hmm, synes jeg så endel oljesøl nede ved kassa da jeg holdt på med starteren for noen dager siden... Kan det komme fra Cas? evt hva er cas?arildh wrote:Bare for gøy kan du jo sjekke om det er masse griseri ved CAS. En boks som sitter bak toppdeksel mot torpedoveggen. Pakningen der varer ikke mer enn 5-6 år før det spruter ut olje og griser ned girkasse og undersiden av bilen.
Hvis det ikke ryker ved gasspådrag når bilen er varm forbrennes ikke oljen.
O-ringen er veldig enkel å bytte selv. Husk bare å sette av et merke (som på bildet) slik at du får satt cas´en tilbake i samme posisjon. eller forstyrrer du timingen på motoren.

Denne veiledningen brukte jeg, første gang jeg bytte o-ring på min motor.
http://www.miata.net/garage/cas_oring.html
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35