dårlig bunndrag/miss-timing?
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Regner jo med at de har fyrt opp motoren mellom utnulling og ny diagnose...
uansett om mazda har nullet ut eller ikke. Kode 1,8 og 10 var der, og nå er de der ikke. Nå er det kode 17 som gjelder....merkelige greier..
uansett om mazda har nullet ut eller ikke. Kode 1,8 og 10 var der, og nå er de der ikke. Nå er det kode 17 som gjelder....merkelige greier..
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
er ikke nødvendigvis nok å bare starte den for å få memoryfeil som legger sej på hjerna...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
En ting som slo meg: Hvis Mazda har nullet ut feilkodene i ECU`en ved å koble fra batteriet, burde vel raddiokanalene på stereoen også være nullet ut.
Det er de nemlig ikke!!
Hvis ikke Mazda har nullet ut kodene på et annet mystisk vis, da..
Har jeg blitt snytt her, eller?
Jeg leverte faktisk inn bilen for at de skulle finne ut hva som var galt, ikke for å sette en binders i diagnoseboksen og telle antall blink og lese av gamle feilkoder for så å fakturere meg 500 kroner 
Det er de nemlig ikke!!
Hvis ikke Mazda har nullet ut kodene på et annet mystisk vis, da..
Har jeg blitt snytt her, eller?


89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Da har jeg vært oppe hos Ullern Bil igjen og forhørt meg angående "diagnosen" (kode1,8 og 10) de gav meg. Jeg fortalte de hvordan jeg for en tid tilbake (før mazda diagnosen) koblet ut luftmengdemåleren og prøvde å starte bilen og at jeg har sterke mistanker om at ecu´en da lagret feilkodene. Jeg fortalte og at jeg har koblet fra ecu´en og tatt ny diagnose, uten disse feilkodene. Så spurte jeg om de hadde nullstillt ECU´en før de tok diagnose.
nei, det bruker vi ikke gjøre
what!
De kodene der kan jo ha ligget der og ruget siden før jeg kjøpte bilen, sa jeg. Så spurte jeg hvorfor de ikke hadde utført en vakumsjekk, slik jeg hadde forespurt. Nei det hadde han ikke fått med seg, for det var så mye som skjedde den dagen. Jeg spurte så om de har utstyr tilgjengelig slik at de kunne få gjort denne vakumsjekken på stedet.
Vi bruker startgass på slike gamle modeller som det der, så da er det vel like greit at du gjør dette selv, så sparer du noen kroner.
Mye hjelp å få der i gården får man si. dessuten klare de å si at det ikke var noen hos dem som hadde så mye peiling på de derre gamle mx´ene.
Da jeg leverte inn bilen hadde jeg et håp om at de ville gjøre en seriøs innsats og funnet ut hva som feiler bilen. Istedet har de bare gjort samme jobben jeg selv kunne ha gjort, bare dårligere.

nei, det bruker vi ikke gjøre
what!
De kodene der kan jo ha ligget der og ruget siden før jeg kjøpte bilen, sa jeg. Så spurte jeg hvorfor de ikke hadde utført en vakumsjekk, slik jeg hadde forespurt. Nei det hadde han ikke fått med seg, for det var så mye som skjedde den dagen. Jeg spurte så om de har utstyr tilgjengelig slik at de kunne få gjort denne vakumsjekken på stedet.
Vi bruker startgass på slike gamle modeller som det der, så da er det vel like greit at du gjør dette selv, så sparer du noen kroner.
Mye hjelp å få der i gården får man si. dessuten klare de å si at det ikke var noen hos dem som hadde så mye peiling på de derre gamle mx´ene.
Da jeg leverte inn bilen hadde jeg et håp om at de ville gjøre en seriøs innsats og funnet ut hva som feiler bilen. Istedet har de bare gjort samme jobben jeg selv kunne ha gjort, bare dårligere.

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
problem delvis løst
Ja, jeg skaffet ny o2-sensor (budget typen) for et år siden som jeg har loddet til eksisterende kobling (mulig problemet lå her, men jeg har loddet gang på gang). Ja jeg har prøvd en O2-sensor som Erik hadde liggende. Etter at jeg fikk feilkode 17 så bestemte jeg meg for likevel å skifte 02-sensoren. Bestillte en Denso O2 sensor (prod.nr. Denso 234-1024)
Fordelen med den er at den ikke trengs å skjøtes. Den har egen kobling. 600 kroner ferdig levert på døra av UPS (etter 3 dager!!)
Og ja, den funker!
Ingen feilkode, og motoren drar jevnt hele veien. Ingen nykker. Fortsatt et lite kraft-trøkk rundt 4000-5000 omdr men kun i 2. gir og ikke så brått som tidligere.
Turtallet har startet å droppe i bånn når jeg trykker inn klutsjen og holder den inne. Må vel justere tomgangsskruen igjen. Hvorfor vet jeg ikke. Noen som vet hvorfor dette plutselig skjer?
Merker og at turtallet vugger litt opp og ned på tomgang når motoren er kald.
Har ikke feilsøkt etter vakumlekkasjer, men jeg holder en knapp på at det er det som står igjen nå.
Men motoren har jo blitt 10 år yngre allerede, så jeg er fornøyd jeg
Det er mer å hente, si
Ja, jeg skaffet ny o2-sensor (budget typen) for et år siden som jeg har loddet til eksisterende kobling (mulig problemet lå her, men jeg har loddet gang på gang). Ja jeg har prøvd en O2-sensor som Erik hadde liggende. Etter at jeg fikk feilkode 17 så bestemte jeg meg for likevel å skifte 02-sensoren. Bestillte en Denso O2 sensor (prod.nr. Denso 234-1024)
Fordelen med den er at den ikke trengs å skjøtes. Den har egen kobling. 600 kroner ferdig levert på døra av UPS (etter 3 dager!!)
Og ja, den funker!

Ingen feilkode, og motoren drar jevnt hele veien. Ingen nykker. Fortsatt et lite kraft-trøkk rundt 4000-5000 omdr men kun i 2. gir og ikke så brått som tidligere.
Turtallet har startet å droppe i bånn når jeg trykker inn klutsjen og holder den inne. Må vel justere tomgangsskruen igjen. Hvorfor vet jeg ikke. Noen som vet hvorfor dette plutselig skjer?
Merker og at turtallet vugger litt opp og ned på tomgang når motoren er kald.
Har ikke feilsøkt etter vakumlekkasjer, men jeg holder en knapp på at det er det som står igjen nå.
Men motoren har jo blitt 10 år yngre allerede, så jeg er fornøyd jeg

Det er mer å hente, si

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Min bil dropper også i turtall en kort stund når jeg tråkker inn clutchen, spess i nedoverbakker. Hvorfor vet jeg ikke. Anngående litt dau bil så merket jeg stor forskjell da jeg bytta regg reim. Bilen ble merkbart kjappere. Sannsynligvis var den gammle reggreima noe strukket slik at den ble feil på tenningen.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Skal tenninga fortsatt stå så langt ute?mojo-91 wrote: Vel, nå er ihvertfall tenninga stillt til 16 grader, motoren høres mye bedre ut og ikke minst fungerer bedre. Men noe rusk er det fortsatt med den.
Er ikke det normale å flytte den fra 10 til 14?
Bare lurer jeg, for dette er jo ikke mulig på min bil.
Medlem nr. 554
2004 Mx-5 1,8 Sport
Silver
2004 Mx-5 1,8 Sport
Silver
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Jeg har testet ut noe som jeg håper noen kan forklare. Jeg har koblet ut O2-sensoren og kjørt bilen en god stund i den tilstanden. Jeg kan ikke si at jeg merket noe forskjell på motoren. Etter dette tok jeg en diagnosetest, i god tro om at jeg ville få feilkode 15. det fikk jeg ikke NADA!
Kan dette bety at ECU`en min har tatt kvelden??

Kan dette bety at ECU`en min har tatt kvelden??

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Hvis du hadde søkt litt rundt på forumet her hadde du sett at budget-typen o2-sensor ofte bare er en dummy motstand som "lurer" hjernen. Jeg dro til Torshov bilrekvisita og kjøpte en Bosch o2-sensor som passer bilen, har ikke hattt noen problemer med motor siden.
Turtallsdrop når du bråslipper gass er (etter min erfaring) som regel bare en mismatch i tomgangsinnstilling mellom spjeld og ecu, som oftest for lav innstilling på spjeldet. Dette vil gjøre at tomgangen blir unormalt lav et kort øyeblikk før ECU tar over styring av tomgangen. Det kan løses ved å skru tomgangsskruen bittelitt ut uten å jorde TEN i diagnoseboksen (skal jorde denne ved normal justering av tomgang).
Turtallsdrop når du bråslipper gass er (etter min erfaring) som regel bare en mismatch i tomgangsinnstilling mellom spjeld og ecu, som oftest for lav innstilling på spjeldet. Dette vil gjøre at tomgangen blir unormalt lav et kort øyeblikk før ECU tar over styring av tomgangen. Det kan løses ved å skru tomgangsskruen bittelitt ut uten å jorde TEN i diagnoseboksen (skal jorde denne ved normal justering av tomgang).
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Tenkte jeg skulle avslutte denne tråden, da jeg har funnet ut hva som var roten til allt ondt, når det gjalt dårlig bunndrag.
Bensindysene mine var skikkelig møkkete!!
Masse avleiringer rundt selve dyseåpningen. Ikke rart motoren trakk litt merkelig og lugget i vei.
Jeg byttet ihvertfall til nyoverhalte bensindyser (takk erik) og alle mine problemer opphørte å eksistere
Jeg har og byttet til nye pakninger. De som fulgte med de nyoverhalte dysene, var harde sammenliknet med de nye. Nå oppfører motoren seg mulig enda bedre. Ihvertfall på kald motor.
Det har vært mye feilsøking underveis:
-coil
-luftmengdemåler
-tempsensor
-O2-sensor
-ECU
og så landet det til slutt på bensindysene, altså.

Bensindysene mine var skikkelig møkkete!!
Masse avleiringer rundt selve dyseåpningen. Ikke rart motoren trakk litt merkelig og lugget i vei.
Jeg byttet ihvertfall til nyoverhalte bensindyser (takk erik) og alle mine problemer opphørte å eksistere

Jeg har og byttet til nye pakninger. De som fulgte med de nyoverhalte dysene, var harde sammenliknet med de nye. Nå oppfører motoren seg mulig enda bedre. Ihvertfall på kald motor.
Det har vært mye feilsøking underveis:
-coil
-luftmengdemåler
-tempsensor
-O2-sensor
-ECU
og så landet det til slutt på bensindysene, altså.

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35