velte bur.
Moderator: Styremedlemmer
velte bur.
jeg kjøpe meg et velte bur får noen mnd til bake å etter mye tull å tøys så skal jeg endlig få satt det inn.. men er det noen av dere som har no detaljerte bilder eller no erfaring på hvor jeg skal sette hovedbøylen? har sett endel forskeldige steder.. så er litt skeptisk på hvor det er best å plassere den.. å event om hardtopen å caben en like høye inni? siden jeg ikke har hardtop..
hvis du kjøpte et ferdig bur så er det jo bare å montere i vei.. kjøpte du en haug med rør har du seff en noe mer komplisert jobb..
anbefaler innsveisete forsterkninger på toppen av "hylla" bak setene. og nedover på bakveggen der.. hovebøylen oppå det festet.. da kommer den langt nok bak til å ikke være i veien..
skråstaga bakover skal nesten helt bak til støtdemperfestene i gulvet under hattehylla.. beltestag legger du rett over hattehylla.. , en diagonal.. fremoverstevere er litt knot i mx. trangt som fan og jeg anbefaler at du IKKE legger dem ned foran dash, men røsker ut hele dashen og lar dem følge a stolpen hele veien fram
husk at alle festeplater skal være no sånt som 120cm2 eller no sånt i areal
følg regelboka om du bygger bil for drifting, kjipt å fucke opp på no basic greier og ikke få godkjent buret for drifting etterpå..
anbefaler innsveisete forsterkninger på toppen av "hylla" bak setene. og nedover på bakveggen der.. hovebøylen oppå det festet.. da kommer den langt nok bak til å ikke være i veien..
skråstaga bakover skal nesten helt bak til støtdemperfestene i gulvet under hattehylla.. beltestag legger du rett over hattehylla.. , en diagonal.. fremoverstevere er litt knot i mx. trangt som fan og jeg anbefaler at du IKKE legger dem ned foran dash, men røsker ut hele dashen og lar dem følge a stolpen hele veien fram
husk at alle festeplater skal være no sånt som 120cm2 eller no sånt i areal
følg regelboka om du bygger bil for drifting, kjipt å fucke opp på no basic greier og ikke få godkjent buret for drifting etterpå..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Bilsportboka sier om hovedbøylen at:
I tillegg til dette er det viktig at buret "ikke opptar noe plass som er beregnet for fører eller passasjer", altså at det går "igjennom" sete e.l. Man skal også sørge for at det ikke er lett å slå borti buret med hodet, selv om dette kanskje kan være litt vanskelig i en liten MX-5
Håper dette kanskje helper noe selv om det ikke var noe direkte svar
11.1.4. Hovedbøyle
En mest mulig vertikal veltebøyle plassert på tvers av bilens lengdeakse umiddelbart bak forsetene.
11.2.2.1. Hoved-, front- og sidebøyle.
Bøylene skal være i ett stykke uten skjøter. Rørene skal være feilfrie, uten bulker eller sprekker. Den vertikale del av hovedbøylen må være så rett som mulig, og så nær bilens indre form som mulig. Den vertikale del av fremre bøyle eller fremre del av langsgående bøyle må være rett. Dersom dette ikke er mulig, skal rørene følge frontrutens sidestolper og ha kun en bøy på den nedre vertikale del. Når hovedbøyle er bakre vertikale del av sidebøyle (tegning 253-4), skal forbindelsen mellom disse være i takhøyde. For å oppnå en hensiktsmessig montering av buret, er det tillatt å forandre standardpolstringen for å gjøre plass til rørene og koblingene f.eks. ved utskjæring eller sammenklemming.
Modifisering må ikke i noe tilfelle medføre fjerning av hele polstringsdeler.
Dersom det er nødvendig, kan sikringsboksen flyttes for å gjøre plass til buret.
I tillegg til dette er det viktig at buret "ikke opptar noe plass som er beregnet for fører eller passasjer", altså at det går "igjennom" sete e.l. Man skal også sørge for at det ikke er lett å slå borti buret med hodet, selv om dette kanskje kan være litt vanskelig i en liten MX-5

Håper dette kanskje helper noe selv om det ikke var noe direkte svar

2004 Titanium Grey Mazdaspeed MX-5 Til salgs
1993 MX5 (Solgt)
1993 MX5 (Solgt)