velte bur.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
speedy86
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 125
Joined: 27 Mar 2008, 01:48
Location: stavanger
Status: Offline

velte bur.

Post by speedy86 »

jeg kjøpe meg et velte bur får noen mnd til bake å etter mye tull å tøys så skal jeg endlig få satt det inn.. men er det noen av dere som har no detaljerte bilder eller no erfaring på hvor jeg skal sette hovedbøylen? har sett endel forskeldige steder.. så er litt skeptisk på hvor det er best å plassere den.. å event om hardtopen å caben en like høye inni? siden jeg ikke har hardtop..
mx-5 miata 1989 mod drift prosjekt
foto/film.
sponsorer:
www.ghostextreme.no
User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Post by S.F »

Du har vel kjøpt en veltebøyle som er beregna for både soft og hardtop?
uansett, det er ikke mange måter å gjøre dette på. du må kappe endel i platene ved "hattehylla" for å få det på plass
mmmmmm...
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

hvis du kjøpte et ferdig bur så er det jo bare å montere i vei.. kjøpte du en haug med rør har du seff en noe mer komplisert jobb..

anbefaler innsveisete forsterkninger på toppen av "hylla" bak setene. og nedover på bakveggen der.. hovebøylen oppå det festet.. da kommer den langt nok bak til å ikke være i veien..
skråstaga bakover skal nesten helt bak til støtdemperfestene i gulvet under hattehylla.. beltestag legger du rett over hattehylla.. , en diagonal.. fremoverstevere er litt knot i mx. trangt som fan og jeg anbefaler at du IKKE legger dem ned foran dash, men røsker ut hele dashen og lar dem følge a stolpen hele veien fram

husk at alle festeplater skal være no sånt som 120cm2 eller no sånt i areal

følg regelboka om du bygger bil for drifting, kjipt å fucke opp på no basic greier og ikke få godkjent buret for drifting etterpå..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
speedy86
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 125
Joined: 27 Mar 2008, 01:48
Location: stavanger
Status: Offline

Post by speedy86 »

jeg kjøpte et som er til mx-5 men det må justeres inn (desverre) men skal ha det til hardtopen når jeg får rå til det.
så med andre ord så er det best å sette hovedbøylen i hatthylla?

detta er bure
Image
japp må følge regelboka. skal det skal følge a stolpen!
mx-5 miata 1989 mod drift prosjekt
foto/film.
sponsorer:
www.ghostextreme.no
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Er du sikker på at buret faktisk fungerer med Hardtop?

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
speedy86
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 125
Joined: 27 Mar 2008, 01:48
Location: stavanger
Status: Offline

Post by speedy86 »

ja.. hvorfor skulle det ikke det? det er et bur som må tilpasses.
mx-5 miata 1989 mod drift prosjekt
foto/film.
sponsorer:
www.ghostextreme.no
User avatar
NiteLite
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 22 Aug 2007, 21:01
Location: Miata Country
Status: Offline

Post by NiteLite »

Bilsportboka sier om hovedbøylen at:
11.1.4. Hovedbøyle
En mest mulig vertikal veltebøyle plassert på tvers av bilens lengdeakse umiddelbart bak forsetene.
11.2.2.1. Hoved-, front- og sidebøyle.
Bøylene skal være i ett stykke uten skjøter. Rørene skal være feilfrie, uten bulker eller sprekker. Den vertikale del av hovedbøylen må være så rett som mulig, og så nær bilens indre form som mulig. Den vertikale del av fremre bøyle eller fremre del av langsgående bøyle må være rett. Dersom dette ikke er mulig, skal rørene følge frontrutens sidestolper og ha kun en bøy på den nedre vertikale del. Når hovedbøyle er bakre vertikale del av sidebøyle (tegning 253-4), skal forbindelsen mellom disse være i takhøyde. For å oppnå en hensiktsmessig montering av buret, er det tillatt å forandre standardpolstringen for å gjøre plass til rørene og koblingene f.eks. ved utskjæring eller sammenklemming.
Modifisering må ikke i noe tilfelle medføre fjerning av hele polstringsdeler.
Dersom det er nødvendig, kan sikringsboksen flyttes for å gjøre plass til buret.

I tillegg til dette er det viktig at buret "ikke opptar noe plass som er beregnet for fører eller passasjer", altså at det går "igjennom" sete e.l. Man skal også sørge for at det ikke er lett å slå borti buret med hodet, selv om dette kanskje kan være litt vanskelig i en liten MX-5 :P

Håper dette kanskje helper noe selv om det ikke var noe direkte svar :)
2004 Titanium Grey Mazdaspeed MX-5 Til salgs
1993 MX5 (Solgt)
User avatar
speedy86
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 125
Joined: 27 Mar 2008, 01:48
Location: stavanger
Status: Offline

Post by speedy86 »

takk det skal nok ikke bli no problem får det er mys som kan gjøres:D skal nok få det til bare jeg får henta hardtoppen :)
mx-5 miata 1989 mod drift prosjekt
foto/film.
sponsorer:
www.ghostextreme.no
Post Reply