Anbefalt jekkepunkt... Pluss: Hvor er oljefilteret?
Moderator: Styremedlemmer
Anbefalt jekkepunkt... Pluss: Hvor er oljefilteret?
Hei
lurer på hvor det er anbefalt å jekke bilen for å komme inn under fronten (har en Miata og der finnes en spylertank som lekker) - og hvordan jeg bør jekke bilen opp for å komme meg til oljetømmingpluggtingen?
Bilen virker er veldig skitten under (og lav) så det er vanskelig å føle/se seg frem.
Lurer på om noen har mulighet til å forklare meg hvor oljefilteret er? Har aldri skiftet olje på en bil før men har lyst til å prøve meg nå.
Takk på forhånd.
lurer på hvor det er anbefalt å jekke bilen for å komme inn under fronten (har en Miata og der finnes en spylertank som lekker) - og hvordan jeg bør jekke bilen opp for å komme meg til oljetømmingpluggtingen?
Bilen virker er veldig skitten under (og lav) så det er vanskelig å føle/se seg frem.
Lurer på om noen har mulighet til å forklare meg hvor oljefilteret er? Har aldri skiftet olje på en bil før men har lyst til å prøve meg nå.
Takk på forhånd.
1993 LE solgt.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Oljefilteret sitter på blokka, under luftinntaksmanifoilen.
På vedlagt bilde er den en hvit sylinder. Vanligvis er den vel svart og den er vanskelig å komme til.
Jeg bruker den lille jekken som følger bilen, for sikkerhetsskyld, så legger jeg et vinterhjul under forstillingen, i tilfelle jekken skulle svikte. Funker som bare det.

Her er linken til bildet. Her kan du lære deg å bytte girolje og diff-olje.
http://www.miata.net/garage/trans/02.htm
På vedlagt bilde er den en hvit sylinder. Vanligvis er den vel svart og den er vanskelig å komme til.
Jeg bruker den lille jekken som følger bilen, for sikkerhetsskyld, så legger jeg et vinterhjul under forstillingen, i tilfelle jekken skulle svikte. Funker som bare det.


Her er linken til bildet. Her kan du lære deg å bytte girolje og diff-olje.
http://www.miata.net/garage/trans/02.htm
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Ja. Jekkpunktene sitter i sveisebretten i kanalene. Et stykk bak fremhjulet og et stykk foran bakhjulet. Det er to stk. hakk. Jekkhodet plasserer du mellom disse hakkene. Jeg vet ikke hvor lurt det er å plassere en garasjejekk på denne sveisekanten. Da bør du heller plassere jekkhodet på forstillinga, så får du løftet begge fremhjulene.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Nå blir eg sikkert arrestert, men dette støttestaget til innsuget er noe eg har fjernet på alle bilene mine, letter arbeidet sykt,, er det noen så kan gi meg en god forklaring på hvorfor eg må ha denne, så skal eg vurdere å skru det på igjen,,
Men eg har slitt ut så mangen jekker nå, at eg anskaffet meg 2 store lange U jern, og noen paller, kjører rett og slett opp på pallene, da har eg full oversikt over servise pungta,

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Oljefiteret kan være plundrete å få av, men med "litt" pusling så går det!
Ikke så mye plass innimellom der.. Men skru av dette støttestaget på innsuget, så er det forholdsvis enkelt å komme til unnante! 


Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Har du tatt det av og på før? ikke bare bare å skru det av og på igjen!!!edw wrote:tror ikke jeg hadde fjernet dette staget permanent, sikkert en grunn til at det er der, dessuten er det jo veldig fort gjort å skru det på igjenn da...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Jeg har ikke hatt noen problemer ved bytte av filter...
Har hver gang bare åpnet panseret, stukket handa ned imellom og tatt tak rundt filteret og skrudd det ut, og trukket til meg handa med fileret i.
Aldri sølt mer enn noen få dråper olje under bytte av filter.
Har hver gang bare åpnet panseret, stukket handa ned imellom og tatt tak rundt filteret og skrudd det ut, og trukket til meg handa med fileret i.
Aldri sølt mer enn noen få dråper olje under bytte av filter.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L