Vurderer å kjøpe :)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

webizz wrote:Grattis med ny bil! Stikk gjerne innom på Biltema på Rosten lørdag 25 april - vi har et lite treff der mellom klokken 12.00 - 18.00, for å vaske & polere bilene, og lage litt blest om klubben..
Tusen takk til deg og alle andre som har gratulert meg med ny bil :D

Ok, regn med meg :wink:

Skal også på lånke 2 mai :)
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

tronder wrote:Er stor fonøyd med bilen bortsett ifra at det er bunndrag på nivå med en toyota yaris med 1,3 liter, er dette normalt? Dette er jo en 1.8 liter med 142hk..
Hmm.. kjenner meg ikke igjen i det utsagnet. Bunndraget skal ikke være noe å si på. Drar pent avgårde på alle gir fra 1250rpm. Aksellerer i oppoverbakker i 6. gir når jeg ruller i rundt 60. Og det går ikke i en Yaris.

Det skal sies at når jeg overtok den jeg har var den ikke så sprek. Den bar tydelig preg av å være kjørt av en person som ikke var noe turtallvillig. Etter en frisk runde med min kjøring over litt tid så våknet alle gampene fra vinterdvalen.

Er vel lettere også den bilen din. Er vel bare 1000kg den? Skulle jo gjøre det ytterligere bedre. Hmm.. rart.

Når det gjelder mer skyv, så er det bare kompressor eller turbo som gjelder, men da blir det fort mye ekstra skyv.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

Terondo wrote:
tronder wrote:Er stor fonøyd med bilen bortsett ifra at det er bunndrag på nivå med en toyota yaris med 1,3 liter, er dette normalt? Dette er jo en 1.8 liter med 142hk..
Hmm.. kjenner meg ikke igjen i det utsagnet. Bunndraget skal ikke være noe å si på. Drar pent avgårde på alle gir fra 1250rpm. Aksellerer i oppoverbakker i 6. gir når jeg ruller i rundt 60. Og det går ikke i en Yaris.

Det skal sies at når jeg overtok den jeg har var den ikke så sprek. Den bar tydelig preg av å være kjørt av en person som ikke var noe turtallvillig. Etter en frisk runde med min kjøring over litt tid så våknet alle gampene fra vinterdvalen.

Er vel lettere også den bilen din. Er vel bare 1000kg den? Skulle jo gjøre det ytterligere bedre. Hmm.. rart.


Når det gjelder mer skyv, så er det bare kompressor eller turbo som gjelder, men da blir det fort mye ekstra skyv.
Begynner faktisk å bli bedre nå, kan virke litt dau kjørt ifra før, og at jeg har kjørt diesel i så mange år, at jeg ikke har vært vant med å tyne turtall :lol:

Den veier 1040kg, men det har ikke vært byttet reg reim på den enda. Det er 2000 mod, gått 72000km.. Har lest at man mister en del effekt hvis man kjører med en gammel eller slitt reim, stemmer dette, og bør den kanskje byttes? Har sjekket priser, men beste pris foreløbig er 6950,-
for bytte at reim(komplett sett), og vannpumpe.. Har eventuelt tenkt å kjøpe delene ifra usa, og få de byttet av verksted..

Hva anbefaler dere? Er utrolig fornøyd med bilen, og jeg og dattra har vært rundt å cruiset uten tak idag :D Må si at dette må være lykkepille på 4 hjul, bare helt herlig å kjøre rundt i denne bilen. Jeg smiler ifra øre til øre :D
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Høres merkelig ut at man skal miste effekt om reg.reim er slitt...
Tror nok det er fysisk umulig.

Kan jo være kjekt å bytte før den ryker.
Sjekk litt rundt på forumet her, ikke umulig noen kan hjelpe deg med det.
7000,- var mye synes jeg.
Er vel ikke verdens største og vanskeligste jobb, iallefall iforhold til hvor ting er plassert.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

nope-mx5 wrote:Høres merkelig ut at man skal miste effekt om reg.reim er slitt...
Tror nok det er fysisk umulig.

Kan jo være kjekt å bytte før den ryker.
Sjekk litt rundt på forumet her, ikke umulig noen kan hjelpe deg med det.
7000,- var mye synes jeg.
Er vel ikke verdens største og vanskeligste jobb, iallefall iforhold til hvor ting er plassert.

-n
De påsto at delene var ca 4000,- :shock:

Hvis man handler ifra usa, så kommer man jo under 1000,- lappen..
Jeg har aldri byttet reg reim selv, så jeg tør ikke på egenhånd ihvertfall.. Men synes kanskje er litt mye forlangt at noen skla hjelpe meg med en såpass tidkrevende jobb..

Skal bytte oljen og filter til helga, hvilken olje bruker dere? Kan man bare bruke biltema sin olje og filter?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Bruk gjerne Biltema helsyntet, men kjøp originalt Mazda filter.

4000,- i deler ja... sjekk hos Mekonomen :)
(evt. gjør som du sier, og kjøp delene fra Usa, men da kan det være at verksteder helst ikke vil gjøre jobben. Da har du iallefall ikke noe garanti, siden det ikke er deler verkstedet har levert.)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Kjøp hvertfall mazda filter, koster en 50lapp hos forhandler. Ang olje, så ville jeg personlig kjøpt en litt dyrere, feks Mobil1, Castrol osv.. Biltema sin er sikkert ok, men jeg synes det er en trygghet å bruke en fra noen som har olje og smøremidler som hoved område, enn biltema som har tusenvis av varer. :)
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har brukt biltema med god erfaring, men er liksom ikke så coolt å fylle dette på en sportsbil da, men som en mann sa engang, biltema oljen som de selger nå, den er nok mye bedre enn hva oljen var i 1989 når mx5 motor ble produsert,, så kjør ivei, selv så kjører eg mobil1 olje til rabbatert pris,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

[quote="nope-mx5"]Bruk gjerne Biltema helsyntet, men kjøp originalt Mazda filter.

4000,- i deler ja... sjekk hos Mekonomen :)
(evt. gjør som du sier, og kjøp delene fra Usa, men da kan det være at verksteder helst ikke vil gjøre jobben. Da har du iallefall ikke noe garanti, siden det ikke er deler verkstedet har levert.)

-n[/quot

Takk for tipset, skal ringe mekonomen :wink:
Er jo greit med garanti også, hvis det skulle skje noe.. En slik jobb bør jo ikke komme stort over 5000,-?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Biltema sin helsyntet er så vidt jeg ved samme helsyntetolje som blir solgt til nesten 200,- pr.liter hos Statoil.

Biltema kjøper store partier fra de største produsentene, og fyller dette på egne flasker.

Er overhodet ikke noe problem å bruke.
Kjørte på det på Mx3`n i flere år uten problemer selv.
(Den gikk bedre og med mye mindre tikking på Biltema sin, en på Castrol sin tullete dyre Magnatec GTX el.hva den heter).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Mekkonomens delepriser kan du sjekke selv på deres hjemmesider.
Du bare taster inn bilnummeret ditt, så er det bare å velge og vrake.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

Pelle wrote:Mekkonomens delepriser kan du sjekke selv på deres hjemmesider.
Du bare taster inn bilnummeret ditt, så er det bare å velge og vrake.
Registerreimsats (2135,-), er dette en del av bytte? Blir dyrt bytte da isåfall :shock:

reg reim 501,25
spennrulle reg reim 625,25,-
fjær 126,25
løperulle reg reim 856,25,-
vannpumpe 862,25,-
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

Er litt grønn når det kommer til alt reim relatert.. Olje og filter bytte, og bremse klosse bytte er vell alt jeg har hatt erfaring med tidligere..

Jeg har lært at ingen spørsmål er for dumme, det finnes bare dumme svar, hehe :oops:

Når man bytter olje hvert år, så tror jeg biltema sin duger.. Men det er jo uansett ikke den største utgiften når det kommer til bil.. Skal bruke orginal filter som selges hos mazda ja :wink:

Setter stor pris på gode råd ifra dere, så tusen takk til dere alle :wink:
tronder
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 03 Jul 2008, 18:33
Status: Offline

Post by tronder »

tronder wrote:
Pelle wrote:Mekkonomens delepriser kan du sjekke selv på deres hjemmesider.
Du bare taster inn bilnummeret ditt, så er det bare å velge og vrake.
Registerreimsats (2135,-), er dette en del av bytte? Blir dyrt bytte da isåfall :shock:

reg reim 501,25
spennrulle reg reim 625,25,-
fjær 126,25
løperulle reg reim 856,25,-
vannpumpe 862,25,-
Ok regreiminsats er vell hele den pakka uten vannpumpe vil jeg da tro? :lol:

Så delene bare kommer seg på underkant av 3000,- Så spørs det om man kommer noe mye under 6-7000,- ?

Skal jo ha bilen i noen år, så da kan man like gjerne koste på seg å få gjort dette med full garanti..
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Mekonomen er ikke noe billigt, ofte så er de faktisk dyrere enn original deler,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply