Vurderer å kjøpe :)
Moderator: Styremedlemmer
Regreim er svinbillig, koster noen hundrelapper. Vannpumpa er heller ikke noe dyr. Ingen av de delene er dyre. Kan ikke helt se for meg at det skal kunne komme på 4 000 i deler.
Når det er sagt, så trenger du ikke å skifte reg.reim enda. Med mindre du faktisk er såpass bilkyndig at du har sjekket den, og funnet den for slitt til at den holder til 90 000 service som den skal holde til. På 90 000 service skal den skiftes, sammen med en god del annet knask. Vannpumpe er ikke en av de tingene. Den skal også holde lenge, mye lenger enn 90 000 service. Den ligger også svært enkelt plassert, og kan fint skiftes for seg selv på et senere tidspunkt. Om reg.reim ryker er ikke det noe problem, bortsett fra at bilen stopper. Stempelhodet når ikke opp til ventilene, så ingenting blir knust om reg.reim ryker, iallfall på 1.8 BP.
For å ta et eksempel så kostet min nylig utførte hovedservice på bilen (90 000 service) 8 700 kroner. Reg.reim skifte og det hele. Dette var forøvrig hos Mazda, og selvsagt bare orginaldeler. Så 7 000 for bare reg.reim og vannpumpe ville jeg takket nei til. Spesielt med tanke på at du sikkert ikke trenger det enda. Vist bilen bare har gått 72 000.
Og denne smile fra øre til øre effekten du snakker om er langt fra et ukjent fenomen hos folk her inne. Jeg tar meg selv ofte i å le litt inni meg av de som ikke kan ta taket sitt å brette det ned. For det er bare så utrolig herlig å kruse rundt med vinden i håret og solsteiken i pannebrasken. Herlig!! Og i dag er det sol ute, så jeg ser frem til nok en dag med fantastisk vær å kruse hjemover i etter jobb!!
Når det er sagt, så trenger du ikke å skifte reg.reim enda. Med mindre du faktisk er såpass bilkyndig at du har sjekket den, og funnet den for slitt til at den holder til 90 000 service som den skal holde til. På 90 000 service skal den skiftes, sammen med en god del annet knask. Vannpumpe er ikke en av de tingene. Den skal også holde lenge, mye lenger enn 90 000 service. Den ligger også svært enkelt plassert, og kan fint skiftes for seg selv på et senere tidspunkt. Om reg.reim ryker er ikke det noe problem, bortsett fra at bilen stopper. Stempelhodet når ikke opp til ventilene, så ingenting blir knust om reg.reim ryker, iallfall på 1.8 BP.
For å ta et eksempel så kostet min nylig utførte hovedservice på bilen (90 000 service) 8 700 kroner. Reg.reim skifte og det hele. Dette var forøvrig hos Mazda, og selvsagt bare orginaldeler. Så 7 000 for bare reg.reim og vannpumpe ville jeg takket nei til. Spesielt med tanke på at du sikkert ikke trenger det enda. Vist bilen bare har gått 72 000.
Og denne smile fra øre til øre effekten du snakker om er langt fra et ukjent fenomen hos folk her inne. Jeg tar meg selv ofte i å le litt inni meg av de som ikke kan ta taket sitt å brette det ned. For det er bare så utrolig herlig å kruse rundt med vinden i håret og solsteiken i pannebrasken. Herlig!! Og i dag er det sol ute, så jeg ser frem til nok en dag med fantastisk vær å kruse hjemover i etter jobb!!
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
Du kan jo vurdere å kjøpe reg.reim sett fra http://ilmotorsport.com/shop/article_de ... bd060b070e
De selger jo komplett sett til 60euro nå...ca 550kr +fortolling/behandling av pakka..tja si at d blir 700kroner da. Sparer ca 1500
-Roger
De selger jo komplett sett til 60euro nå...ca 550kr +fortolling/behandling av pakka..tja si at d blir 700kroner da. Sparer ca 1500

-Roger
Medlem nr. 722
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort
1995 Golf TDK (bruksbil)
2008 Mazda3 1,6D (bruksbil)
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort
1995 Golf TDK (bruksbil)
2008 Mazda3 1,6D (bruksbil)
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
- Status: Offline
Eller fra MX5 Parts: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id=216. Kr. 535,-.
Toppdekselpakning er til og med inkludert.
Steinar
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Tusen takk for ett meget utfyllende svar, det med stempelhodene har jeg også fått bekreftet.. Fikk en onkel av meg som er meget bilkyndig til å se på bilen.. Han sa akkurat det samme som deg, og mente at regreim skifte nå var som å kaste penger utav ruten, og at jeg trygt kunne kjøre til 96000km som er oppgitt i håndboken og service hefte.. Alle komponenter forøvrig var også i god stand, og vi fant ikke en rust flekk på hele bilen. Vi kjørte den opp på bukk, heheTerondo wrote:Regreim er svinbillig, koster noen hundrelapper. Vannpumpa er heller ikke noe dyr. Ingen av de delene er dyre. Kan ikke helt se for meg at det skal kunne komme på 4 000 i deler.

Skal skifte olje og filter til helgen, selv om oljen var helt fin og riktig nivå.. Er litt nøye på slikt jeg, hehe

Var på langtur idag, ifra trondheim til åre i sverige og tilbake, selvfølgelig med taket av.. Det finnes bare ikke ord

Dette var virkelig billigSteinar wrote:Eller fra MX5 Parts: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id=216. Kr. 535,-.
Steinar

Takk takk

- TomTom77
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 756
Hvor får man tak i den oljen til girkassen?nope-mx5 wrote:En annen ting som kan være kjekt, er å bytte olje på girkassa og evt. diff.
Er gjerne slikt folk aldri tenker på å bytte.
Anbefaler Redline MT-90 på girkassa. Mest sannsynlig beste girolja man får.
(iallefall til Mazda kasser)
-n
93 Svart Mx5.
Medlem nr: 756.
Er det vanskelig å bytte dette selv? Har du eventuelt en guide? Takk på forhåndnope-mx5 wrote:En annen ting som kan være kjekt, er å bytte olje på girkassa og evt. diff.
Er gjerne slikt folk aldri tenker på å bytte.
Anbefaler Redline MT-90 på girkassa. Mest sannsynlig beste girolja man får.
(iallefall til Mazda kasser)
-n

- TomTom77
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 756
Fant den her som forklarer greit hvordan man gjør det. (På engelsk)
http://www.miata.net/garage/trans/everything.html
93 Svart Mx5.
Takk skal du ha, veldig grei guideTomTom77 wrote:Fant den her som forklarer greit hvordan man gjør det. (På engelsk)

Byttet olje og filter idag, litt prakk å komme til oljefilteret, men det gikk

Pratet litt med verkstedet angående regreim bytte, og det var KUN regreima som skulle byttes på 90000km/5år.. Resten holdt ihvertfall 100000km til, og vannpumpa skulle også byttes på ett senere tidspunkt..
De sa også at det ikke var noen fare om reima skulle ryke, men mente at det kunne jo uansett være greit å bytte den. Men ett komplett regreim sett var absolutt ikke nødvendig.