Bil går varm etter å ha vært på verksted

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Bil går varm etter å ha vært på verksted

Post by magenuss »

Hei

Jeg hadde bilen på et verksted til eu-godkjenning, og da måtte blant annet toppakning byttes pga oljelekkasje. Så de sendte inn toppen til mazda for plansliping. De trodde at det var lekkasje i veiv, så de de byttet simring bak i veiv. Senere viste det seg at det ikke var lekkasje der. Flott. Byttet også noe bremserør og clutch, og girolje. Kom på totalt 19 000 kr.

Når jeg fikk bilen tilbake hadde jeg følelsen at nå er bilen helt frisk. Håpte hvertfall. Så opplevde jeg at bilen ble litt varm. Jeg lot aldri nålen komme høyt opp. Da trodde jeg at det var luft i systemet, kanskje de hadde slurvet litt (alle kan gjøre feil) så jeg drev å fylte kjølevæske etter at den har stått i bratt bakke.

Men problemet forsvant ikke. Folk sa til meg at det kunne være termostaten. Så jeg tok den ut og kokte den, men den åpnet jo 1-2 cm. Byttet så pakning og skrudde godt igjen termostathuset. Noen bekjente så at det var hvit røyk i eksosen så da tenkte de at nå har noe gått galt.

Tok den på verksted og fortalte problemet. Jeg ba de finne ut av hva som var galt. Jeg ringte de etter ca. en uke og spurte om de hadde funnet ut hva som var feil. Han ville ikke si annet enn at den blir ferdig til uka.

Nå ringte jeg nettopp verkstedet og forhørte meg. Han sa at det var lekkasje fra termostathuset. Han snakket ikke noe om toppakning eller noe. Jeg fortalte at jeg hadde byttet pakningen og sjekket termostaten at den var i orden, så jeg antok at det var toppakning - siden de hadde styrt med toppakning for ikke så lenge siden.

Jeg håper altså at dette skal gå på garantien da de har holdt på med toppen, og etter at jeg fikk bilen så har den vært varm. Noe er feil, og de skal ta det på seg.

Jeg la merke til at radiatoren var kald, når motoren var varm. Har dette sammenheng med toppakningen?

Hvem har ansvaret her?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har de brukt rett pakning, eller kan det vera de har brukt en med uten hull til vannkanaler, noen pakninger mangler hull, pga de er brukt til andre mazda
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Er det mulig at en tett radiator kan føre til at det kommer luft i systemet - og den blir varm, lekker vann og begynner å koke? Jeg la merke til at radiatoren var kald - når motoren var varm.

Hvor kan det lekke vann hen? Siden bilen altså har lekket kjølevæske, så må toppakningen eller toppen gått? Det var hvit røyk i eksosen.

Motoren kom aldri opp på det rød, jeg stoppet den før det skjedde. Tåler ikke disse japsebilene litt, eller kan det være at toppen har sprukket?

Hadde vært utrolig fint om ekspertene kunne hjulpet meg, takk! :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Som jeg har nevnt før, start i den billigste enden av problemløsningen.
Skru av nederste radiatorslangen. Da skal det fosse vann ut hvis ikke radiatoren er tett. Fyll på kjøleveske igjen og fjern termostaten. Hvis bilen går varm nå vil jeg gjette vannpumpe. Hvis ikke var det termostaten.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Nå har jeg hatt den på verksted. Jeg fortalte han på verkstedet at hva som var galt. Det hadde lekt kjølevæske, bilen hadde blitt glovarm, og radiatoren var kald selv om motoren var varm (sistnevnte er vel som følge av at det ikke er nok væske så vannet sirkulerer ikke).

Han sa at det hadde lekket fra termostathuset. Han hadde trykktestet toppen og ikke finnet noe feil på den. Målt eksosen etter kjølevæske og den var visst helt normal.

Hvis det hadde lekket fra termostathuset ville jeg ikke ha sett tydelig at det var vått rundt der da? Hvor kan det ellers lekke?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

magenuss wrote:Nå har jeg hatt den på verksted. Jeg fortalte han på verkstedet at hva som var galt. Det hadde lekt kjølevæske, bilen hadde blitt glovarm, og radiatoren var kald selv om motoren var varm (sistnevnte er vel som følge av at det ikke er nok væske så vannet sirkulerer ikke).

Han sa at det hadde lekket fra termostathuset. Han hadde trykktestet toppen og ikke finnet noe feil på den. Målt eksosen etter kjølevæske og den var visst helt normal.

Hvis det hadde lekket fra termostathuset ville jeg ikke ha sett tydelig at det var vått rundt der da? Hvor kan det ellers lekke?
Vannpumpen kanskje, men er det ikke slik at pumpen pumper på den nederste slangen, og termostaten slipper ut, slik vil ikke denne påstanden stemme, det vil resirkulere like bra om du har noe vann på raddis slik at blokka ikke er tom , , hva f*** firma er det så mekker på kjerra di da, bør legges i en katalog med firmaer så ikke bør benyttes,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Den nederste slangen er på sugesida av pumpa, når termostaten åpner vil den slippe vann inn på slangen på toppen av radiatoren. Så lenge termostaten er stengt vil vannet sirkulere kun via varmeregisteret til kupeen (og litt via ISC). Se http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html

Forøvrig så bør Strandveien Auto i Trondheim legges i samme katalog, jeg må nå levere inn bilen min til lakkering for tredje gang etter en bulk i framskjermen min. j**** mopedfirma.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Han som drev verkstedet fikk til å prøve bilen. Han tok like godt å kjørte hjem til Oslo der han bodde når han skulle hjem for kvelden, og tilbake igjen til Drammen på morgenen. På veien hadde visst bilen blitt varm, mens han kjørte. Så hadde han stoppet og startet den mens den trillet 200 m, og da ble den 90 grader igjen.

Hentet bilen, og etter tre kilometer ble bilen varm. Stoppet, og sjekket om det var vann. Der manglet det 0.8 l som jeg fyllte på. Når jeg småkjørte, altså hadde liten hastighet, ble motoren glovarm VELDIG RASKT hvis jeg hadde på kald på luftinga.

Så ringte jeg verkstedet og fortalte det, tok den tilbake. Så trykktestet han for andre gang, og denne gangen så han at det lakk fra radiatoren.

Så jeg tenker følgende: Bør jeg bestille en radiator billig fra USA, og montere selv? Eller bør jeg la han gjøre det så han får spylt ut all råtten kjølevæske som er i motoren. Siden radiatoren er tett, og det lekker fra den, så kan jo det tyde på at det er mye dritt i systemet?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Spyler greit ut gørra selv,
bestill like greit en alu raddis ifra ebay, finner meget rimelige der, men er da rart dette skjedde med ett pakningsbytte, stoler ikke helt på den derre eg,, virker så rart liksom,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Post by magenuss »

Han hadde målt om det var kjølevæske i eksosen, og det var det visst ikke. Radiatoren er tett, og det har manglet nesten en liter med vann der. Dette har han kjørt til og fra Oslo og drammen med. Hvilke symptomer skal jeg se etter hvis toppakningen har gått?

Jeg er midt i eksamenstid nå, og har to uker igjen før jeg er ferdig. Da skal jeg flytte + kjøre sammen med mc gutta rundt i Norge (ja :P en mx5 og flere sykler). Tenker at det kanskje er best at han gjør det, for da garanterer jo egentlig at det ikke er noe galt med toppen hvis det bare er han som skrur.

Hva annet bør jeg bytte mens han gjør det? Alle slanger og sånt også regner jeg med. Og spyle ut kjølevæskeskitten?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Post Reply