diverse info om oppsett av hjulvinkler..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

HF-mx5T
Status: Offline

diverse info om oppsett av hjulvinkler..

Post by HF-mx5T »

http://www.racerwebs.com/alignment


sikkert ikke alle her som har intresse av dette, men jeg tenkte jeg sku teste en av de mer hissige oppsetta og se hva som skjer :D
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hva slags oppsett kjører dere med egentlig ?
orginal oppsett etter boka, eller no annet ?
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Sportslig kjøring. Er nok for snill med Camber til å presse tider på bane.

Rear
Toe: +1/16 inch (0°9' or 0.15°) IN per side.
Camber: -1.5 degrees.

Front
Camber: -0.8 degrees.
Caster: 5.0 degrees.
Toe: +1/32 inch (0°45' or 0.075°) IN per side.

Jeg er bra fornøyd med dette oppsettet til daglig kjøring.
Har HR sport fjerer 35mm senking og Bilstein dempere.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

prøver detta jeg nå da..

skal si fra hvordan det funker..
men bra førsteinntrykk


Here is what I ended up with:

Front -1.5deg camber, 1/16" total toe out, maxed caster.
Rear -2.0deg camber, 1/16" total toe in.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Da er hjulvinklene satt, og det kostet astronomiske 1600 baller hos Mazda (Iglebæk) . De prøvde seg på 1800 fordi det var så "vanskelig" å sette hjulvinkler på en MX5, men 1600 er vel allerede dobbelt så dyrt som det burde koste...

Det ble nesten det samme som HF-mx5t.

1.5 camber, 4.5 caster og 0 i toe i front.
2.0 camber og 1/16 inch toe in bak.

Kjenner stor forskjell men lurer på om ikke jeg burde hatt 1/16 inch toe out i front.
Jeg vet vel egentlig ikke om jeg er fornøyd før jeg får den på bane.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

arildh wrote:.... De prøvde seg på 1800 fordi det var så "vanskelig" å sette hjulvinkler på en MX5, men 1600 er vel allerede dobbelt så dyrt som det burde koste...
Apropos priser... noen som vet hvor mye en kan få presset prisen ned for en full hjulvinkel justering...

Jeg hørte en plass, og der skulle de ha opp mot 2000 kr. Skjønner ikke hvordan f.eks du HF-mx5T kan "eksperimentere" så mye fram og tilbake på dette? Må jo koste en formue? Eller kanskje du har et triks?

Forøvrigt blir dette oppsettet anbefalt på det varmest på Miataforum.com..

http://www.hummingbirds.net/alignment.html
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

har ikke eksprimentert så mye fram og tilbake enda da :D kjører fortsatt på det oppsettet jeg posta tidligere her.

til gatebruk er kanskje toe out i grenseland kjennes det ut som. blir litt "sporete"....

skal se ann slitasjen, tror nok -2 camber bak og -1.5 foran er litt mye om man for det meste kjører pent.

men utrolig digg å kjøre med på bane :D setter seg skikkelig i svinga..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg hadde en uansvarlig kjøretur i Maridalen i går og må si jeg er virkelig fornøyd med hvordan bilen sitter. Men en ting jeg ikke likte var at bremseeffekten har blitt dårligere. Det virker som ABS kicker inn mye tidligere enn før og det betyr vel ikke annet enn at hjulene låser lettere enn før.
Mulig det har med camberen som gjør at man får mindre grep ved aks og brems.
I så fall er det litt synd da jeg var veldig fornøyd med bremsene slik de var.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

mye camber vil desverre ha den ulempa at man kan få mindre dekk i bakken på "strak" kjøring, med noe redusert bremsevirkning som en av de negative tingene.. hvor mye redusert? det påvirkes igjen av hvor myk bilen er og en masse andre ting..
oppsett av hjuloppheng er kompromiss hele veien..

selv er jeg ikke plaget av "mangel" på bremser, og storfornøyd med grepet det gir i svinga..

har lekt litt med demper innstillinger osv jeg nå. tror den er blitt litt mindre understyrt nå.. kjennes ihvertfall bra ut.. får se i morgen på rudskogen hvordan den oppfører seg da
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg får se i morgen om hvor mye dårligere bremseeffekt det er på enden av rettstrekka. Jeg tror muligens det kan være at bakhjulene slipper lenge før fremhjulene slik at ABS en slår seg på "uten" grunn. Fordelinga av bremsekraften er jo ikke kalibrert for disse hjulvinklene.
Hvis det er tilfelle kobler jeg ut hele ABS en når jeg kjører på bane. (Hvis det lar seg gjøre med enkel håndgrep)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

pleier å være en sikring bare som tar hele abs systemet. var ihvertfall på gti / rallye golfen jeg hadde..
du får komme bort å si hei om du ser meg i min lille blå der da.. alt ser ut til å funke som det skal (for det meste) så jeg tenkte meg ned i morgen)
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

En eldgammel tråd jeg blåser liv i.

Kjører dere med disse verdiene fortsatt, eller har dere kommet frem til noe bedre?

99% av kjøringa mi blir nok "inspirert kjøring på vanlig vei" - og det er spissinga foran jeg er mest usikker på.

HF kjører med toe-out, arildh kjører med 0... etc.

Men som sagt, dette er jo en hundre år gammel tråd, og mye kan ha skjedd siden da. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg kjører med disse vinklene i dag. Om man skal kjøre mye på bane kan det være en fordel med toe out og mer camber i front. Ellers så er jeg veldig fornøyd.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg tenker å prøve Flyin Miata Keith sine anbefalinger når jeg får dette gjort, men blir kanskje fjærer/dempere først.

Men hvem gjør slike innstillinger? Hvilket som helst verksted? Hvordan vet man det blir gjort nøyaktig osv.? Og jeg antar man kan bytte dekk uten at det blir påvirka?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg brukte forstillings spesialisten på Alnabru sist jeg gjorde det. Bra service og vedkommende har gjort dette på MX-5/Miata mange ganger før. Han er mye brukt av div racingfolk. Kostet vel 1100 om jeg ikke husker feil.


AH
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply