Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Da er hjulvinklene satt, og det kostet astronomiske 1600 baller hos Mazda (Iglebæk) . De prøvde seg på 1800 fordi det var så "vanskelig" å sette hjulvinkler på en MX5, men 1600 er vel allerede dobbelt så dyrt som det burde koste...
Det ble nesten det samme som HF-mx5t.
1.5 camber, 4.5 caster og 0 i toe i front.
2.0 camber og 1/16 inch toe in bak.
Kjenner stor forskjell men lurer på om ikke jeg burde hatt 1/16 inch toe out i front.
Jeg vet vel egentlig ikke om jeg er fornøyd før jeg får den på bane.
arildh wrote:.... De prøvde seg på 1800 fordi det var så "vanskelig" å sette hjulvinkler på en MX5, men 1600 er vel allerede dobbelt så dyrt som det burde koste...
Apropos priser... noen som vet hvor mye en kan få presset prisen ned for en full hjulvinkel justering...
Jeg hørte en plass, og der skulle de ha opp mot 2000 kr. Skjønner ikke hvordan f.eks du HF-mx5T kan "eksperimentere" så mye fram og tilbake på dette? Må jo koste en formue? Eller kanskje du har et triks?
Forøvrigt blir dette oppsettet anbefalt på det varmest på Miataforum.com..
Jeg hadde en uansvarlig kjøretur i Maridalen i går og må si jeg er virkelig fornøyd med hvordan bilen sitter. Men en ting jeg ikke likte var at bremseeffekten har blitt dårligere. Det virker som ABS kicker inn mye tidligere enn før og det betyr vel ikke annet enn at hjulene låser lettere enn før.
Mulig det har med camberen som gjør at man får mindre grep ved aks og brems.
I så fall er det litt synd da jeg var veldig fornøyd med bremsene slik de var.
mye camber vil desverre ha den ulempa at man kan få mindre dekk i bakken på "strak" kjøring, med noe redusert bremsevirkning som en av de negative tingene.. hvor mye redusert? det påvirkes igjen av hvor myk bilen er og en masse andre ting..
oppsett av hjuloppheng er kompromiss hele veien..
selv er jeg ikke plaget av "mangel" på bremser, og storfornøyd med grepet det gir i svinga..
har lekt litt med demper innstillinger osv jeg nå. tror den er blitt litt mindre understyrt nå.. kjennes ihvertfall bra ut.. får se i morgen på rudskogen hvordan den oppfører seg da
Jeg får se i morgen om hvor mye dårligere bremseeffekt det er på enden av rettstrekka. Jeg tror muligens det kan være at bakhjulene slipper lenge før fremhjulene slik at ABS en slår seg på "uten" grunn. Fordelinga av bremsekraften er jo ikke kalibrert for disse hjulvinklene.
Hvis det er tilfelle kobler jeg ut hele ABS en når jeg kjører på bane. (Hvis det lar seg gjøre med enkel håndgrep)
pleier å være en sikring bare som tar hele abs systemet. var ihvertfall på gti / rallye golfen jeg hadde..
du får komme bort å si hei om du ser meg i min lille blå der da.. alt ser ut til å funke som det skal (for det meste) så jeg tenkte meg ned i morgen)
Jeg kjører med disse vinklene i dag. Om man skal kjøre mye på bane kan det være en fordel med toe out og mer camber i front. Ellers så er jeg veldig fornøyd.
Jeg tenker å prøve Flyin Miata Keith sine anbefalinger når jeg får dette gjort, men blir kanskje fjærer/dempere først.
Men hvem gjør slike innstillinger? Hvilket som helst verksted? Hvordan vet man det blir gjort nøyaktig osv.? Og jeg antar man kan bytte dekk uten at det blir påvirka?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Jeg brukte forstillings spesialisten på Alnabru sist jeg gjorde det. Bra service og vedkommende har gjort dette på MX-5/Miata mange ganger før. Han er mye brukt av div racingfolk. Kostet vel 1100 om jeg ikke husker feil.