Får ikke ordentlig varluft i bilen min. Bare halvlunk. Merker også at når jeg går fra kald luft til varmluft mister blåsen som kommer ut noe av krafta. Noen som vet hva det kan være?
Vanntempraturen min ligger litt til venstre for midten hele tiden.
Varmeapparat - ingen varmluft!
Moderator: Styremedlemmer
- mussa
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 642
- Status: Offline
Dette har jeg også styra med i 7 lange og 7 breie, som du sikkert ser på den linken Anja la ut...
Punkt 1 er å sjekke kjølevæske, at du har nok kjølevæske.
Punkt 2 er å sjekke termostaten, det er enkelt, ta den ut og legg den i en kjele med kaldt vann sammen med tempmål (F.eks steiketermometer), sett på varmovnen og sjekk når termostaten åpner seg! Skal vel åpne seg på 85 grader omtrent vel??
Punkt 3 er så å enten bytte termostaten og fylle på væske for å så sette bilen i en bratt bakke med snuten opp og la den stå på tomgang i 5-10 minutter..
Punkt 4 er å hekte av hanskeromlokket og sjekk at alle rør er hele ved å se og kjenne med hånden at det ikke blåser all varmluft dit.. Røra er bak hanskerommet..
Siden du har Miata så sjekk at ikke AC står på...
Jeg fikk dette problemet etter et par lekkasjer i kjølevannsystemet, var mye luft der ja.. Har fått luftet det og lekkasjer stoppet, jeg har byttet termostat, det ble veldig mye bedre, men er fortsatt ikke helt fornøyd, så jeg må sjekke termostaten jeg kjøpte (Uorginalt), mistenker at jeg bytter dette til et orginalt..
Vær også forsiktig med termostathuset, det er av metall, men tåler ikke all verden av juling..
Good luck..!
(Skulle nesten ha tatt en tur til deg for å se på bilen, virker som du holder på med en del av morsomhetene jeg har holdt på med..) 

Punkt 1 er å sjekke kjølevæske, at du har nok kjølevæske.
Punkt 2 er å sjekke termostaten, det er enkelt, ta den ut og legg den i en kjele med kaldt vann sammen med tempmål (F.eks steiketermometer), sett på varmovnen og sjekk når termostaten åpner seg! Skal vel åpne seg på 85 grader omtrent vel??
Punkt 3 er så å enten bytte termostaten og fylle på væske for å så sette bilen i en bratt bakke med snuten opp og la den stå på tomgang i 5-10 minutter..
Punkt 4 er å hekte av hanskeromlokket og sjekk at alle rør er hele ved å se og kjenne med hånden at det ikke blåser all varmluft dit.. Røra er bak hanskerommet..
Siden du har Miata så sjekk at ikke AC står på...

Jeg fikk dette problemet etter et par lekkasjer i kjølevannsystemet, var mye luft der ja.. Har fått luftet det og lekkasjer stoppet, jeg har byttet termostat, det ble veldig mye bedre, men er fortsatt ikke helt fornøyd, så jeg må sjekke termostaten jeg kjøpte (Uorginalt), mistenker at jeg bytter dette til et orginalt..

Vær også forsiktig med termostathuset, det er av metall, men tåler ikke all verden av juling..
Good luck..!

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Hadde samme problemet på mx-6'n med at jeg ikke fikk varm luft inne i bilen. Der var hovedproblemet vannpumpa. Det var kraftige vannlekasjer i pumpa. Så det ble mye luft i kjølesystemet. Fylte en liter kjøleveske hver uke. Blokka hadde tilogmed begynt å ruste nedover..
Så hvis du ennå ikke har løst problemet. Se etter lekasjer. Eventuelt gjøre et forsøk på å bytte vannpumpa.
Så hvis du ennå ikke har løst problemet. Se etter lekasjer. Eventuelt gjøre et forsøk på å bytte vannpumpa.
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
X- MX-6
- anton.g
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 664
- Status: Offline
Kan også være varmeapparat-register, tett eller gåent.
Kjøp radiator rens og følg bruksanvisningen, kan også hjelpe å
spyle gjennom register etterpå, samlet seg mye dritt og avleiringer
opp gjennom årene.
Kjølevæske bør/må skiftes den også, på lik linje med andre væsker
på kjøretøyet.
Dette er bare en av mange muligheter til feil.
anser
Kjøp radiator rens og følg bruksanvisningen, kan også hjelpe å
spyle gjennom register etterpå, samlet seg mye dritt og avleiringer
opp gjennom årene.
Kjølevæske bør/må skiftes den også, på lik linje med andre væsker
på kjøretøyet.
Dette er bare en av mange muligheter til feil.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Har finni ut hva problemet er nå. Har hatt en liten lekasje i toppakkningen, som har blitt værre nå, så bilen står. Fant ut at det var spor av bensin i kjølevannet, og det dannet seg luft i systemet. Så nå venter jeg på deler fra England. Skal ha en mekaniker venn av meg til å bytte alt og gå over motoren.
Sjalabais!
#1 Mazda Miata Silverstone 90
#2 VW Golf 77
#1 Mazda Miata Silverstone 90
#2 VW Golf 77