Jeg leste litt i en annen tråd, da jeg kom i tanke på at man ikke alltid kan vite hvordan de litt skjulte delene på bilen er.
Denne tråden: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=10040
Å sjekke om RR'en er lekk kan vel kanskje være en utfordring. Hvis det blir vått under teppet på hattehylla, er den lekk på de midterste området, og trenger utskifting. Utfurdringen er vel om eventuelle lekkasjer er på de ytterste 10 cm av RR'en. Vannet kan havne utenfor trakten som leder ned i dreneringsrøra, noe som vel ikke er helt bra.
Jeg har ikke merket noe vannproblemer på min bil, men siden jeg har hatt engelsk bil er jeg litt paranoid.
Er det noen som har løsninger på dette?
Da jeg skiftet kalesje kjente jeg ikke til Duetto sin evigvarende rainrail. Hadde jeg kjent til den ville jeg ha kjøpt den (selv om den var vel dyr da..).
Hvis man ikke popper fast rainrailen tar det vel ikke så mange timer å skifte ut en gammel en som har begynt å lekke.
Lekkasje fra rainrail/regnrenne.
Moderator: Styremedlemmer
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
- Status: Offline
Lekkasje fra rainrail/regnrenne.
Last edited by midget77 on 28 May 2009, 21:47, edited 1 time in total.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
'A' package
Rød, original hardtop.
Helle et par liter vann langs kanten av kalesjen, og kjenne om det lekker på innsiden? bare stå klar med et håndkle på innsiden i tilfelle det kommer inn
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
- Status: Offline
Her for en stund siden begynte jeg å tenke litt på hvordan jeg kan vite at det ikke er noen lekkasjer fra kalesjen på bilen? Kalesjen skiftet jeg selv for den for to år siden, og jeg har ikke merket noe galt. Om vinteren bruker jeg hardtop, så frostskader kan jeg vel se bort fra.
Men siden man ikke kan være for sikker, så jeg tok ut teppet på hylla under bakvinduet for å sjekke. Til min store forskrekkelse var teppet dyvått! Jeg tok det ut av bilen og tørket det. Deretter begynte jeg å lete etter lekkasjer. Jeg tok hageslangen og lot det renne vann på bakvinduet, og det fosset vann inn her:

Jeg løsnet og fjernet alle mutterne og den sorte skinna, slik at jeg kunne sjekke om det var sprekker i rainrailen, men jeg kunne ikke finne noen.
Det litt underlige var at det var stor forskjell på hvor hardt måtte ta i for å løsne mutterne.
Jeg husket fra da jeg skiftet kalesjen at disse mutterne måtte dras til i en bestemt rekkefølge og til et bestemt moment. 70 – 85 inch-pund. Litt søking på nett viste meg at dette er ca 1 kgm/8 Nm. Min momentnøkkel går ikke så langt ned! Normale M6 bolter skal tåle 9 Nm, mens momentnøklen ikke går lengre ned enn 20 Nm
Jeg tok bare sjansen, dro de til i riktig rekkefølge og prøvde å bare dra det likt til, men ikke for hardt.
Etter dette prøvde jeg med litt vann. Ikke noe kom inn. Full sprut med hageslangen, og det ble noe fuktighet på begge sider av hattehylla. Det virker som om det pipler inn litt vann når det er mye vann i regnrenna.
Dette er ikke en ny regnrenne. Det var den som sto på den kalesjen jeg skiftet ut. Det er ikke noen ordentlige sprekker i den, men den var litt “frønseteâ€
Men siden man ikke kan være for sikker, så jeg tok ut teppet på hylla under bakvinduet for å sjekke. Til min store forskrekkelse var teppet dyvått! Jeg tok det ut av bilen og tørket det. Deretter begynte jeg å lete etter lekkasjer. Jeg tok hageslangen og lot det renne vann på bakvinduet, og det fosset vann inn her:

Jeg løsnet og fjernet alle mutterne og den sorte skinna, slik at jeg kunne sjekke om det var sprekker i rainrailen, men jeg kunne ikke finne noen.
Det litt underlige var at det var stor forskjell på hvor hardt måtte ta i for å løsne mutterne.
Jeg husket fra da jeg skiftet kalesjen at disse mutterne måtte dras til i en bestemt rekkefølge og til et bestemt moment. 70 – 85 inch-pund. Litt søking på nett viste meg at dette er ca 1 kgm/8 Nm. Min momentnøkkel går ikke så langt ned! Normale M6 bolter skal tåle 9 Nm, mens momentnøklen ikke går lengre ned enn 20 Nm
Jeg tok bare sjansen, dro de til i riktig rekkefølge og prøvde å bare dra det likt til, men ikke for hardt.
Etter dette prøvde jeg med litt vann. Ikke noe kom inn. Full sprut med hageslangen, og det ble noe fuktighet på begge sider av hattehylla. Det virker som om det pipler inn litt vann når det er mye vann i regnrenna.
Dette er ikke en ny regnrenne. Det var den som sto på den kalesjen jeg skiftet ut. Det er ikke noen ordentlige sprekker i den, men den var litt “frønseteâ€
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
'A' package
Rød, original hardtop.