Full forvirring - import av Mx5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Rasmus79 »

"Skillet mellom 2000- og 2001-modell er jo ganske viktig for noen. Vet ikke om du har noen tanker rundt det..."

Jeg hadde en ArtMica 2000 og det er derfor den jeg kjenner best.
Den store forskjellen jeg klarte å se var stolene (tynnere og "høyere") - men ellers visste jeg ikke at det var noe.
Gjorde de også noen "oppgradering" på andre ting? Ex motor eller gir eller lignende?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg ville kjøpt en NBFL sport..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Rasmus79 wrote:"Skillet mellom 2000- og 2001-modell er jo ganske viktig for noen. Vet ikke om du har noen tanker rundt det..."

Jeg hadde en ArtMica 2000 og det er derfor den jeg kjenner best.
Den store forskjellen jeg klarte å se var stolene (tynnere og "høyere") - men ellers visste jeg ikke at det var noe.
Gjorde de også noen "oppgradering" på andre ting? Ex motor eller gir eller lignende?
En del endringer ja, litt hastverk her nå, så det blir så som så.

NB: 1998-2000
NBFL: 2001-2005

Det første man legger merke til er det estetiske. 2001+ har en annen front og lykter (bilder fra finn.no):

NB:

Image

NBFL:


Image

Ellers, fra tråden: http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... light=2001

"...also later NBs have a clutch-type springloaded torsen LSD with a slightly less aggressive response than 99-00s and NAs. I find it more conducive to driving, especially in the rain, than the NA's torsens, but that is a matter of personal preference. It does have an advantage however, the pressure of the spring loaded mechanism gives it a degree of lock(anti-slip) when one wheel is completely airborne. Older torsens turn into an open diff unless there is at least SOME pressure on both wheels.

as far as 99-00 vs 01+, to put it simply, think of the 99-00 as a pretty much unchanged NA with different bumpers and headlights. the 01+ actually began to change more hardware to the next generation, such as far more effective projector lens headlamps (compatible with HIDs) and large brakes, VVT was introduced to widen the powerband, suspension was tuned, and interior was improved, and small little options were added such as a "slamlock" feature (to lock without the remote, you no longer have to hold the door handles when you close to door for them to remain locked), the brightness of the tail lights and visibility increased after 2001 as well, and it has on-plug coilpacks(it no longer has spark plug wires to replace every 30k)

I find 03+ to be much easier to live with as an only car due to small details that are just simply convenient, but the immersive experience of "high performance driving" is largely unchanged throughout the years, with the exception of the 99-00's inferior brakes, but you won't notice that unless you drive your car fairly hard and fast."

Ellers, er det bare å google...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

with the exception of the 99-00's inferior brakes
Det var nytt for meg. Er det forskjell mellom 1.8 NA bremser og 1.8 99-00 bremser ?
1.8 NA bremser med riktige klosser og bremseveske var veldig bra på banekjøring.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Rasmus79 »

Hei Jon
Ganske morsomt.
Den øverste du tok der fra finn har vært ute i mange år nå
Ganske utrolig at de fortsatt prøver å selge den.....
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

Rasmus79 wrote:Hei Jon
Ganske morsomt.
Den øverste du tok der fra finn har vært ute i mange år nå
Ganske utrolig at de fortsatt prøver å selge den.....
er Bidne Bil som selger den øverste (ser det ut til?). jeg kjøpte min der for litt over tre år siden, og da nevnte dagelig leder at dem skulle kutte ut å ta inn Mx-5 fra Sveits. noe dem tydelig vis fortsatt gjør. (kanskje han midletidig ga opp pga. prutinga til meg og fatter? ) :lol:

Sveits er nok stedet for å få tak i de billigste Mx-5ene.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply