MX-5 vs SLK

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

BlackSpecial
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 18 Sep 2004, 02:00
Location: Lørenskog
Status: Offline

MX-5 vs SLK

Post by BlackSpecial »

I mai leide jeg en SLK 200 i Tyskland og kjørte alpene rundt i 5 dager. MX-5 var for vanskelig å få tak i og min NA92 var det ikke snakk om å kjøre ned (for liten tid). 200en skal vistnok ha 184 hk, men det merket jeg lite til. Bilen hadde gått under 10' km, men allikevel...
Det som slo meg med SLKen er at den er fullstendig kjønnsløs. Jeg fikk ikke antydning til reisning en eneste gang på turen...
Nei, Mazda må det bli (og da helst en NCFL 2,0 Sport...)
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

SLK'en veier 1390kg da. Det er jo 29% mer enn MX-5 (1390 / 1080)
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
noekult
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 143
Joined: 12 Apr 2009, 21:39
Location: Tiggerstaden
Status: Offline

Post by noekult »

Det er en vanlig Mercedes-Benz... Den skal ikke være gøy... :lol: Den skal være komfortabel og dyr...
1993 LE solgt.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

såvidt jeg husker er 230 Kompressor Automat, oppgitt med 1 sek bedre enn NA med 116 hk... det er litt dårlig syns jeg...

og er mye plast i de, som slites og blir stygt siden det ikke er gjennomfarget..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

valget for min del er enkelt: MB vs. Mazda - "bli kjørt" vs. kjøre bil- følelsen...
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Jeg skal aldri ha 'invandrer'-bil... selvfølgelig skal man aldri si aldri, kan jo hende man ender opp med ei som absolutt skal ha tyskertralle som familiebil. :roll:
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

B1ackBoX wrote:Jeg skal aldri ha 'invandrer'-bil... selvfølgelig skal man aldri si aldri, kan jo hende man ender opp med ei som absolutt skal ha tyskertralle som familiebil. :roll:
hm, ikke noe negativt ment med ordet 'p-a-k-k-i-s', men 'en av mine venner-bil' eller 'invandrer-bil' blir ikke helt det samme :)
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

B1ackBoX wrote:Jeg skal aldri ha 'invandrer'-bil... selvfølgelig skal man aldri si aldri, kan jo hende man ender opp med ei som absolutt skal ha tyskertralle som familiebil. :roll:
Hmm er ikkje mazda invandrar bil da, merce er da laget i den ariske rases land, har ikke noe imot merce eg, men er bare ikke noe for meg ennå, liker leketøy eg enda, kanskje om noen år da eg kanskje setter komfort forran, men nå har eg en annen tysk bil med komfort,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

StianOppistov wrote:Hmm er ikkje mazda invandrar bil da, merce er da laget i den ariske rases land, har ikke noe imot merce eg, men er bare ikke noe for meg ennå, liker leketøy eg enda, kanskje om noen år da eg kanskje setter komfort forran, men nå har eg en annen tysk bil med komfort,
Poenget er vel bil kjørt av utlendinger, ikke laget av.. merce og bmw 3-serie (spesielt cab) kan jo bare ikke kjøpes av den enkle grunn.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvem som kjører bilene er vel uvesentlig..
Hvordan bilen er å kjøre og om du trives i bilen er vel viktigere.

Du blir ikke kriminell av kjøre biler kriminelle gjenger bruker, det er handlinigene dine som evt gjør deg kriminell.
Du blir ikke homofil av å kjøre en "gay-car"
osv....

BMWn min har hatt to eiere før, begge med norskt navn..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Vidar wrote:Hvem som kjører bilene er vel uvesentlig..
Hvordan bilen er å kjøre og om du trives i bilen er vel viktigere.

Du blir ikke kriminell av kjøre biler kriminelle gjenger bruker, det er handlinigene dine som evt gjør deg kriminell.
Du blir ikke homofil av å kjøre en "gay-car"
osv....

BMWn min har hatt to eiere før, begge med norskt navn..
Følelsen og image betyr mye for mange..
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Det er klart det er følelsen man får av å kjøre bilen som er det viktigste. I alle fall for oss som setter bil et stykke opp på listen. Og faktisk bryr oss om hvilket ratt vi setter oss bak.

Det er mange bilmerker som for min del er helt utelukket på grunn av små detaljer som jeg ikke kan fordra.

Førsteinntrykket du skaper når noen ser deg i bilen er også med på å velge bilen for deg. For å si det sånn en 520 touring er ikke en kebabtralle. En tupperwarestylet 3'er coupe eller cab, er. Hjelper ikke om det er aldri så mange tidligere norske eiere av bilen. Disse bilene blir notorisk likt av Pakistanere. Det er nå bare slik at enkelte stusser litt over 20 år gamle pakistanere i 400 000 kroners "bimmere", og drar paraleller til kriminelle gjenger. Og da er det også naturlig for mange å unngå disse bilene, for husfredens skyld.

Når det gjelder SLK, så har de utseendemessig komt seg veldig på siste modellen. Den før det var, etter min smak, forferdelig stygg, spesielt i fronten. Mercedes har aldri vært kjent for fart, aksellerasjon, kjøreegenskaper, kjøreglede, rimelige deler, gode seter, moderne interiør og nymoderne utseende. Og det er de ikke nå heller. Nye C og E klassen ser litt freshere ut, både innvendig og utvendig. Mercedes er kjent for komfort og driftsikre motorer, og for noen tydeligvis status.

Jeg har kjørt mye forskjellig, men om jeg skulle kjøpt en tysk bil, ville jeg valgt en større BMW eller en Audi. Driftsikkerheten til VAG er for dårlig, men design, interiør, eksteriør og kjøreglede veier opp for dette. BMW har bedre driftssikkerhet enn VAG, og på de nye bilene vel så pent eksteriør og interiør. Opel regner jeg ikke med, for de har langt igjen til toppen, og Mercedes blir for gubbete etter min smak, med verken pent eksteriør eller interiør, og for prisen av 2 tilsvarende riskokere, bør man kunne forvente mer. Japsene begynner å komme etter på interiør, og det er deilig å se. For det er vel ingenting bedre enn at verdens mest driftssikre biler får tilsvarende interiør som Tyskertrallene leveres med.

Jeg kjøpte MX-5'en min på grunn av at den passet inn under disse kriteriene: driftssikker, pent eksteriør, pent interiør, bra kjøreglede, bra kjøreegenskaper og det lille ekstra. For min del er det ingenting som kommer over MX-5'en på den listen, om man har et pristak.

Folk må for all del kjøpe det de ønsker.

Skulle jeg kjøpt meg en familiebil nå, ville jeg sterkt vurdert nye Mazda 6, som er en nydelig bil.
Lekebil, da er MX-5'en fortsatt mitt førstevalg, men nå har jeg jo en av de.
SUV, vurderer jeg ikke engang, siden det er et latterlig konsept.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

+1
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Post by jallatralla »

Synes SLKen er grei jeg, men den kan være litt vanskelig å bli kvitt med manuell kasse (mercedes-syndrom), selv om det sikkert er litt lettere enn med de større mercene.

Men det er nå en anderledes type bil med veldig forskjellig kjørefølelse enn min kjære MX-5.
noekult
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 143
Joined: 12 Apr 2009, 21:39
Location: Tiggerstaden
Status: Offline

Post by noekult »

Morsomt at MX-5ere diskuterer image............................................. :roll:
1993 LE solgt.
Post Reply