Turbo på NA - forberedelser
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Dette er ett kit så man får med powercard eller hva det hette, det tar seg av ecu justering,. grenrøret må man ikke ha, men gir enda litt mer power.. trang eksos er da brems uansett hvordan man skal ha ut eksos. og det blir jo endel mer eksos med overtrykk..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- mariusba
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 17 Dec 2008, 11:52
- Medlemsnummer: 854
- Location: Askim, Norvègé
- Status: Offline
ok, da skjønner jeg den!Dette er ett kit så man får med powercard eller hva det hette, det tar seg av ecu justering,. grenrøret må man ikke ha, men gir enda litt mer power.. trang eksos er da brems uansett hvordan man skal ha ut eksos. og det blir jo endel mer eksos med overtrykk..
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Nei eg er da bare litt skeptisk til å ha små korn ifra borren i oljen eg, vet om folk så har havareret pga slikt, vet man kan gjøre det mens motoren er i, men ofte greit å sikre seg litt,edw wrote:hvorfor ta ut motoren når man skal borre til oljeretur?? helt meningsløst det da......
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- mariusba
- 500 RPM
- Posts: 92
- Joined: 17 Dec 2008, 11:52
- Medlemsnummer: 854
- Location: Askim, Norvègé
- Status: Offline
Vi får se hva som skjer 
Forhører meg litt med BEGi via elektronisk-post i disse dager, hva de anbefaler av tilbehør osv..
.. eneste som er litt leit er jo at man ikke finner kit hos forhandlere i Norge, kjekt med garanti hvor man slipper å sende alt over dammen
Mange som har hatt problem med f.eks. metallspon i motoren etter en olje-retur-jobb..?

Forhører meg litt med BEGi via elektronisk-post i disse dager, hva de anbefaler av tilbehør osv..
.. eneste som er litt leit er jo at man ikke finner kit hos forhandlere i Norge, kjekt med garanti hvor man slipper å sende alt over dammen

Mange som har hatt problem med f.eks. metallspon i motoren etter en olje-retur-jobb..?
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Joa vet det kan gjøres lett slik mens den står i, men ett lite korn er nok for full havari, gamle bilen til sweet ble det gjort slik, den ble havarert meget kort tid etter montasje av turbo (LAGER HAVARI), vet om andre tilfeller dette også er skjedd, vet også at de skal stoppe i filteret, men nå har det seg slik at veiven kaster opp endel olje også, og da kan dritten komme seg inn over alt, sier jo bare hva som anbefalles, hvordan skyller dere ut dritten og er sikker på at alt er ute da,Harald wrote:så slækk som du er på rengjøringa ellers,. har neppe et par spon i olja mye å si oppistover ikkeno problem å lage hullet i bunnpanna uten å ta ut motor, det må bare gjøres riktig.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
jeg borret å gjengeet med MASSE fett på borr å gjengetapp, litt å litt, tok meg GOD tid, hadde opp motoren i vinter fant ikke antydning til noe spon whatsoewer å alle lagere var strøkne, så om du tar deg god tid er dette en helt safe måte å gjøre det på, om man er usikker kan man gjøre det med bunnpanna full av olje, eller sette på litt trykk.
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
let opp flyin miata sine monteringsanvisninger..
men i praksis er det
1 finn rett sted å borre..
2 teip ørten runder på borret så det IKKE får gått dypere enn 10mm
3 tapp ut olja seff
4 om mulig, bruk bittelitt trykkluft (ikke 6 bar) ned i peilepinnehullet
5 borr saaakte, ha masse fett på borret, og tørk av og klin på nytt fett med korte mellomrom
samme gjelder når man gjenger.. fett på tappen. sakte, og fjern spon osv fra tappen underveis..
når man er ferdig bruk en liten umbrako eller annet, roter inni hullet med korte enden(knekke av evnt spon/grader på innsiden av hullet)
bruk gjerne nippel med koniske gjenger om det ikke følger med kit feks. evnt bruk egnet produkt for å tette gjenger, er ikke trykk her, så dette funker meget bra uansett. .
skru sammen alt skikkelig, tre på en eller annen slange, og regelrett hell minst 2 liter whitesprit eller annet relativt snillt løsemiddel/teknisk sprit ned i slangen ved hjelp av en trakt.. dette gjøres med tappeplugg av selvsagt..
la alt stå åpent et stund, (gjerne oljelokket på motorn og) til alt har fordampet..
FERDIG..
men i praksis er det
1 finn rett sted å borre..
2 teip ørten runder på borret så det IKKE får gått dypere enn 10mm
3 tapp ut olja seff
4 om mulig, bruk bittelitt trykkluft (ikke 6 bar) ned i peilepinnehullet
5 borr saaakte, ha masse fett på borret, og tørk av og klin på nytt fett med korte mellomrom
samme gjelder når man gjenger.. fett på tappen. sakte, og fjern spon osv fra tappen underveis..
når man er ferdig bruk en liten umbrako eller annet, roter inni hullet med korte enden(knekke av evnt spon/grader på innsiden av hullet)
bruk gjerne nippel med koniske gjenger om det ikke følger med kit feks. evnt bruk egnet produkt for å tette gjenger, er ikke trykk her, så dette funker meget bra uansett. .
skru sammen alt skikkelig, tre på en eller annen slange, og regelrett hell minst 2 liter whitesprit eller annet relativt snillt løsemiddel/teknisk sprit ned i slangen ved hjelp av en trakt.. dette gjøres med tappeplugg av selvsagt..
la alt stå åpent et stund, (gjerne oljelokket på motorn og) til alt har fordampet..
FERDIG..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Crawler
- 1000 RPM
- Posts: 155
- Joined: 01 Jun 2007, 02:00
- Location: Sogn og Fjordane
- Contact:
- Status: Offline
ok, og rett sted å borre er?...Harald wrote:let opp flyin miata sine monteringsanvisninger..
men i praksis er det
1 finn rett sted å borre..
2 teip ørten runder på borret så det IKKE får gått dypere enn 10mm
3 tapp ut olja seff
4 om mulig, bruk bittelitt trykkluft (ikke 6 bar) ned i peilepinnehullet
5 borr saaakte, ha masse fett på borret, og tørk av og klin på nytt fett med korte mellomrom
samme gjelder når man gjenger.. fett på tappen. sakte, og fjern spon osv fra tappen underveis..
når man er ferdig bruk en liten umbrako eller annet, roter inni hullet med korte enden(knekke av evnt spon/grader på innsiden av hullet)
bruk gjerne nippel med koniske gjenger om det ikke følger med kit feks. evnt bruk egnet produkt for å tette gjenger, er ikke trykk her, så dette funker meget bra uansett. .
skru sammen alt skikkelig, tre på en eller annen slange, og regelrett hell minst 2 liter whitesprit eller annet relativt snillt løsemiddel/teknisk sprit ned i slangen ved hjelp av en trakt.. dette gjøres med tappeplugg av selvsagt..
la alt stå åpent et stund, (gjerne oljelokket på motorn og) til alt har fordampet..
FERDIG..