Er dette en av disse Orginale norske, lurte siden jeg så de påtvingte blinklysene foran?
Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Nürburgring 2009
Så tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om turen ....

MX-5 Owners Club var som kjent initiativtaker til evenementet. http://www.mx5oc.co.uk/
De overlot arrangemetet til MOT (Mazda On Track) som driver med baneløp for Mazda biler i England. http://www.mazdaontrack.co.uk/
MOT er flink til å arrangere billøp, litt mindre flinke til denne typen arrangement.
Det ble tidlig klart at jeg måtte ordne det meste selv.
Men muliheten til å prøve Ringen, samtidig som det var mange "likesinnede" i området fristet.
Jeg angrer ikke.
På grunn av tid, dekk (gateslicks) og pur latskap, bestemte jeg meg for å ta Kielfergen.
Kongeskipet var ankret opp i finværet for å ta farvel med meg og Rudolf.

Fra Kiel til Nürburg er det ca. 650km, så det går fort (noe over fem timer).
Jeg hadde booket in på det legendariske hotellet Blaue Ecke i Adenau som er en av landsbyene som ligger ved Ringen.

Utsikt fra rommet ned i bakgården

Engelskmennene bodde i Nürburg ca 8 km unna.

Jeg kom til området på lørdag ettermiddag akkurat tidsnok til barbeque med den engelske delegasjonen.
De var 18 biler og ca. 25 deltagere.
Nick og Al fra MOT har mange års erfaring fra Ringen og er begge meget dyktige førere.
En fornøyd Al

Lørdag kveld ble brukt til Track-Walk og hyggelig samvær der mange trolige (og utrolige) historier ble presentert.

Området runt banen er fantastisk flott.
Fint landskap og koselige små landsbyer, for ikke å snakke om bilene .....

På den lokale bensinstasjonen så hadde de litt snacks på bakrommet.

Reklameplakaten fortalte meg at jeg har "riktig" utstyr på bilen(e).

Etter første dag, og syv runder fikk Rudolf premie (den minste jeg fant
)

Dekkene var viskelær, men fremdeles mønster igjen.

Søndag formiddag ble det tid til å hilse på franske MX-ere som stilte med 15 biler.
Jeg slo følge med noen av dem opp i borgen og de inviterte til lunsj.


De som ikke vil kjøre selv kan ta Taxi.
Ring-Taxi er vel noe av det heftigste som finnes.
De kjører fort, og er forhåndsbooket for over et år av gangen.
En tur koster 180 Euro (opp til tre personer), men koster vistnok BMW ca. 500 Euro pr. runde.
(Dekk blir skiftet for hver 10.de runde, dempere og fjærer hver 50.de osv.)
En av sjåførene er den berømte Sabine Schmitz.

Etter å ha vært barmhjertig samaritan for uheldige bergensere, så fikk jeg plass til Rudolf i bakgården på hotellet.

Etter nye runder grytidlig på mandag, så dukket det opp en gjeng på 17 biler fra Nederland.

Nederlenderene interresserte seg for Rudolf.

Men jeg fant denne:
En ukjent 93LE i fantastisk bra stand.
Eieren tok førerkort for et år siden og kjøpte bilen på nærmeste bruktbilhandel.
Makan


Ikkeno vanskelig å finne samtaleemne under lunsjen ....

Bilde av en situasjon jeg må begynne å venne meg til.
Rudolf og en 93LE, side om side ....

Siste natt med gjengen, og flere gode historier ...

Tirsdag morgen var det en rask fotosession før vi forlot "åstedet"

Jeg fraktet den billøse bergenseren til togstasjonen i Bonn og plottet inn I.L. Motorsport på GPS-en.
Der fikk jeg fylt opp med "litt småtteri"
og satte kursen nordover.

I Kiel kunne en støvete Nora (GPS-en) fortelle at Rudolf hadde satt ny fartsrekord (ikke på Ringen)

På Kielferga var det en bil mindre enn planlagt ..... men bergenseren hadde hatt en grei togtur.
Erik
Så tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om turen ....

MX-5 Owners Club var som kjent initiativtaker til evenementet. http://www.mx5oc.co.uk/
De overlot arrangemetet til MOT (Mazda On Track) som driver med baneløp for Mazda biler i England. http://www.mazdaontrack.co.uk/
MOT er flink til å arrangere billøp, litt mindre flinke til denne typen arrangement.
Det ble tidlig klart at jeg måtte ordne det meste selv.
Men muliheten til å prøve Ringen, samtidig som det var mange "likesinnede" i området fristet.
Jeg angrer ikke.
På grunn av tid, dekk (gateslicks) og pur latskap, bestemte jeg meg for å ta Kielfergen.
Kongeskipet var ankret opp i finværet for å ta farvel med meg og Rudolf.

Fra Kiel til Nürburg er det ca. 650km, så det går fort (noe over fem timer).
Jeg hadde booket in på det legendariske hotellet Blaue Ecke i Adenau som er en av landsbyene som ligger ved Ringen.

Utsikt fra rommet ned i bakgården

Engelskmennene bodde i Nürburg ca 8 km unna.

Jeg kom til området på lørdag ettermiddag akkurat tidsnok til barbeque med den engelske delegasjonen.
De var 18 biler og ca. 25 deltagere.
Nick og Al fra MOT har mange års erfaring fra Ringen og er begge meget dyktige førere.
En fornøyd Al

Lørdag kveld ble brukt til Track-Walk og hyggelig samvær der mange trolige (og utrolige) historier ble presentert.

Området runt banen er fantastisk flott.
Fint landskap og koselige små landsbyer, for ikke å snakke om bilene .....

På den lokale bensinstasjonen så hadde de litt snacks på bakrommet.

Reklameplakaten fortalte meg at jeg har "riktig" utstyr på bilen(e).

Etter første dag, og syv runder fikk Rudolf premie (den minste jeg fant


Dekkene var viskelær, men fremdeles mønster igjen.

Søndag formiddag ble det tid til å hilse på franske MX-ere som stilte med 15 biler.
Jeg slo følge med noen av dem opp i borgen og de inviterte til lunsj.


De som ikke vil kjøre selv kan ta Taxi.
Ring-Taxi er vel noe av det heftigste som finnes.
De kjører fort, og er forhåndsbooket for over et år av gangen.
En tur koster 180 Euro (opp til tre personer), men koster vistnok BMW ca. 500 Euro pr. runde.
(Dekk blir skiftet for hver 10.de runde, dempere og fjærer hver 50.de osv.)
En av sjåførene er den berømte Sabine Schmitz.

Etter å ha vært barmhjertig samaritan for uheldige bergensere, så fikk jeg plass til Rudolf i bakgården på hotellet.

Etter nye runder grytidlig på mandag, så dukket det opp en gjeng på 17 biler fra Nederland.

Nederlenderene interresserte seg for Rudolf.

Men jeg fant denne:
En ukjent 93LE i fantastisk bra stand.
Eieren tok førerkort for et år siden og kjøpte bilen på nærmeste bruktbilhandel.
Makan



Ikkeno vanskelig å finne samtaleemne under lunsjen ....

Bilde av en situasjon jeg må begynne å venne meg til.
Rudolf og en 93LE, side om side ....

Siste natt med gjengen, og flere gode historier ...

Tirsdag morgen var det en rask fotosession før vi forlot "åstedet"

Jeg fraktet den billøse bergenseren til togstasjonen i Bonn og plottet inn I.L. Motorsport på GPS-en.
Der fikk jeg fylt opp med "litt småtteri"


I Kiel kunne en støvete Nora (GPS-en) fortelle at Rudolf hadde satt ny fartsrekord (ikke på Ringen)


På Kielferga var det en bil mindre enn planlagt ..... men bergenseren hadde hatt en grei togtur.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Dette er nok en av de 55 ja ...Kolbotn wrote:Erik, du er vel ikke tilfeldigvis ute etter en gjevngammel lekekompis til Rudolf da, møtte denne karen når jeg var nedover i østfold idag..
Er dette en av disse Orginale norske, lurte siden jeg så de påtvingte blinklysene foran?
Skulle vært moro å visst rammenummeret
Tror jeg så den på Finn.
Kan det stemme ?
Hvis Rudolf skal ha flere lekekamerater, så blir det nok noe annet ja ...
Takk for tipset

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg tror det er viktig å kjøre Ringen med masse respekt.StianOppistov wrote:Bra skrevet dette ja, det både frister og blir litt skremt av ringen samtidigt,,
Ærefrykt er det noe som heter.
Jeg var (og er ..) full av respekt.
På Ringen er det INGEN som er sjef, det er bra sikkert.
I kapittelet om "Medaljens bakside" beskriver jeg en hendelse med en fransk NA.Pelle wrote:Flotte bilder og tekst.
Var det noen MXer som du vet om som dro av banen, ble ødelagt?
Hva med deg, måtte du svelge hardt noen ganger for å få hjertet på plass
igjen?
Han vrengte to dekk (tok en "Kjakan") og havnet utenfor banen.
Men det skjedde på en av de uhyre få plassene der det var plass, så han hadde lykken med seg.
Når jeg først var i gang, så var jeg ikke det minste nervøs.
Da jeg kjørte de to siste rundene, merket jeg at jeg var raskere, og følte meg sikrere.
Da ga jeg meg .......
Jeg kjørte fast og bestemt ut av banen og vekk fra området.
Nok .... (for denne gangen ...

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Det er nok det lureste.Rudolf wrote:Da jeg kjørte de to siste rundene, merket jeg at jeg var raskere, og følte meg sikrere.
Da ga jeg meg .......
Erik
Første året jeg var på Ringen satt jeg på med en kompis i hans 911sc. Han har noen runder der nede fra før, og skulle sette "pers" den nest siste runden på klippekortet. Vi forlot bommen noen minutter etter en nordmann på sykkel, som vi var blitt kjent med i Adenau.
Ved Hedwigshöe står den noen og gir signal om å slakke av på farta. Noen meter lenger bort drar vi kjensel på en motorsykkel i gresset. Og ved rekkverket står en kjent skikkelse og vinker oss videre. Det har heldigvis gått bra med han, men sykkelen er noe kortere.
Vi øker farta for å ta igjen det tapte, men konsentrasjonen er ikke helt på topp etter det vi nettopp så. Det ender med at hekken på Porscha kommer som ei slegge ved Wippermann. Hjernen begynner å tenke at detta blir dyrt i det vi sklir baklengs mot gresset. Som ved et mirakel får vi feste, og stopper rett før vi smeller inn i rekkverket.
Kompisen min kjørte ikke mer den dagen, så det ender opp med at jeg får siste klippet og debuterer på Nordschleife i en 911.
Han på sykkel skulle også bare finjustere persen han satt runden før, for han visste hvor han bomma.
Så det beste er nok å gi seg mens leken er god. Og som det er kommet billed-bevis for i denne tråden.: Det er det ikke alle som gjør.
Det er ikke xbox eller playstation

- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Mye bra skriving her og flotte bilder! Merker på meg selv at denne banen ikke er noe for meg, ikke enda i hvertfall.. Misliker sterkt tanken på å dra frem buss/togtabeller for å komme meg hjem, med godbilen stående igjen... Kjenner jeg meg selv rett så vokser det frem et horn i panna etterhvert, selv om jeg mistenker sterkt at det hornet hadde blitt borte når man kjenner på atmosfæren der og ser hvordan det går med en del på banen..
Får holde meg til å kjøre på banen med mulighet til å ta en "reset"!

Får holde meg til å kjøre på banen med mulighet til å ta en "reset"!

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Kjempe bra turbeskrivelser her. Gleder meg til August.
Men Erik svartmaler situasjonen litt.
Pinsehelga er jo en av de aller værste helgene i året + bloddy sunday i tillegg.
Det skjer mye ulykker der, det er det ikke noen tvil om, men når det kommer til personskade er det 90 % MC.
Om det skal være en sikkerhetsregel man skal være påpasselig med må det være å IKKE kjøre MC. Den regeln gjelder forøvrig på vanlig vei også...
Om man er heldig og ikke dauer når man sklir på skrevs inn i rekkverket kommer det jo x antall biler og kjører over deg i etterkant...
Jeg håper de banner sykler der. Da vil skadestatistikken gå ned til et "forsvarlig nivå". I det minste la tullingene i skinndress kjøre alene.
Men Erik svartmaler situasjonen litt.
Pinsehelga er jo en av de aller værste helgene i året + bloddy sunday i tillegg.
Det skjer mye ulykker der, det er det ikke noen tvil om, men når det kommer til personskade er det 90 % MC.
Om det skal være en sikkerhetsregel man skal være påpasselig med må det være å IKKE kjøre MC. Den regeln gjelder forøvrig på vanlig vei også...
Om man er heldig og ikke dauer når man sklir på skrevs inn i rekkverket kommer det jo x antall biler og kjører over deg i etterkant...
Jeg håper de banner sykler der. Da vil skadestatistikken gå ned til et "forsvarlig nivå". I det minste la tullingene i skinndress kjøre alene.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har brukt litt tid til å fremskaffe så objektive fakta som mulig,arildh wrote: Men Erik svartmaler situasjonen litt.
forøvrig så beskriver jeg bare det jeg opplevde/så selv,
så jeg vil gjerne vite hva som er "svartmalt".
Er forøvrig enig i det du skriver om MC-er.
Jeg tror det er fullt forsvarlig å kjøre på banen hvis en er litt forberedt.
Mulig skade på bil, må en imidlertid "kalkulere" med.
Jeg mener at uvitenhet er et problem.
Jeg snakket med flere som hadde kjørt på banen (med mere eller mindre suksess ..),
og som ikke hadde den minste anelse om ulykkesrisiko eller "kjøreregler".
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Dritsekker.
Jeg er egentlig en MC'er som kjører MX5 pga. ryggen til kona.
Alle mine runder på ringen har jeg kjørt med MC.
Har ennå ikke kjørt av veien med en MC. Vettet sitter mellom øra.
Steinar
(PS: Livet er farlig, man dør jo av det.)
(PS2: Mere sure oppstøt kommer senere dersom hetsen av MC førere fortsetter.)
(PS3: Har spøla av 24 mil i dag med min gamle BMW R50 med R75/5 motor, 15" hjul og Squire ST2 sidevogn.)
Jeg er egentlig en MC'er som kjører MX5 pga. ryggen til kona.
Alle mine runder på ringen har jeg kjørt med MC.
Har ennå ikke kjørt av veien med en MC. Vettet sitter mellom øra.
Steinar
(PS: Livet er farlig, man dør jo av det.)
(PS2: Mere sure oppstøt kommer senere dersom hetsen av MC førere fortsetter.)
(PS3: Har spøla av 24 mil i dag med min gamle BMW R50 med R75/5 motor, 15" hjul og Squire ST2 sidevogn.)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Å bruke ordet "drittsekker" fordi de styggeste ulykkene er på MC er vel litt drøyt.? Føler DU DEG uthengt pga detta ?Steinar wrote:Dritsekker.
Jeg er egentlig en MC'er som kjører MX5 pga. ryggen til kona.
Alle mine runder på ringen har jeg kjørt med MC.
Har ennå ikke kjørt av veien med en MC. Vettet sitter mellom øra.
Steinar
(PS: Livet er farlig, man dør jo av det.)
(PS2: Mere sure oppstøt kommer senere dersom hetsen av MC førere fortsetter.)
(PS3: Har spøla av 24 mil i dag med min gamle BMW R50 med R75/5 motor, 15" hjul og Squire ST2 sidevogn.)
Hilsen Knekten