Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har montert nye sommerhjul på bilen og nye felger. Jeg kjenner forøvrig en vibrasjon i bilen når jeg ligger i ca 100km/t. Under dette er det ingen vibrasjon. Hjulene ble montert og balansert på verksted. Jeg har montert et stk. låsebolt til hvert hjul. Kan det være denne som skaper ubalanse??
Den er så å si identisk i volum, som de ordinære boltene, men det kan jo likevel være forskjell nok til å lage krøll, eller??...
eller er det verkstedet som har gjort en slurvete jobb med balanseringen?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Det første jeg ville ha sjekka, og det veldig godt mulig at du har gjort det alt, er lufttrykket..
Har aldri hørt om låsemutre/andre hjulmutre som har skapt vibrasjoner..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
glaibilenmin wrote:har hørt om folk som har fått vibber (60mph shimmy) av låsemutter ja
hm...jeg får ta av disse, da, og teste ut.
det virker veldig merkelig, da låsemutterne er så å si identiske i form og vekt, som de ordinære mutterne....men det er verdt et forsøk.
Det ser ut til at de ordinære mutterne veier 26 gram, mens låsemutteren veien 30. Det er 4 gram i vektdifferans. Ser ikke helt at det skulle gi noe utslag, men hva vet jeg ?
Da gjenstår det bare å ta en prøvetur uten låsemuttere for å sjekke om vibrasjonene fortsatt er der.
nå veit ikke jeg hvor mye toleranse det er i mx-5'n, men jeg regna meg fram til at i 100 km/t er det ca 90 gram (0.14N) forskjell på sentripetalkrafta mellom dem..
mer info: det tilsvarer ca 5 gram bly ved balansering av en 14" felg
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson