Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
uggla wrote:Jubileumsutgaven ('99 10th Anniversary) er vel en ordentlig "internasjonal" spesialmodell.
Spesielle felger og interiør, grovere stag, bilstein-understell, torsen-diffsperre og 1,8 liters motoren etc. Er litt mer en dekaler ihvertfall.
Prismessig er det vanskelig å si, men jeg tenker at en pen, velholdt bil er alltid verdt litt ekstra. Jubileumsmodellen er nok ikke verdt flerfoldige titusener ekstra, men det er viktig å se på hva du får med. Hardtop? Dekk? Felger? Oppgraderinger? Kanskje du betaler ekstra for noe du uansett skal bytte ut eller følger det kanskje med noe du skulle ha kjøpt uansett?
Når det gjelder å sammenligne kontra NC, så kan man jo se på hva man får.
1,8litern på NC er jo 126 hk og ikke 140/145 som på NB/NB-FL og man "må" nesten investere litt i understellet på en NC (den er nesten SUV-høy originalt).
Men utvalget er vel relativt stort om dagen, så kjøp det du liker best.
Syns utvalget er lite om dagen, men så ser jeg egentlig "kun" etter NB og med 1,8 literen. Eneste jeg har sett som kunne vært aktuelt er f. eks den gt-r som er linket høyere opp et sted i tråden her, men syns prisen er nok litt stiv, da man får NC som ikke er mer en 2-3 år gamle med lav km.stand til 50-60 k,- mer. Eller en jubileumsutgave som er lagt ut på autodb til 110 k,- og litt småfiks... Ikke lett å bestemme seg helt her.
Forresten, noen som har noen brukererfaringer med 5 trinns- kontra 6 trinns? Hva ligger turtallet på ved langkjøring? slitsomt å ligge i høye hastigheter v/f.eks autobahn kjøring, etc?
Takker for svar, jakter på mx5 som en nisse før julaften om dagen...
Personlig synes jeg den absolutt peneste NB`n er 10th-utgaven! Synes også fargen på den cup-bilen er veldig pen!
Prismessig ligger den "GTR"`n noget høyt.. Får vel en 2001 facelift 1.8 sport for den prisen..
6-trinns vs 5-trinns spiller vel ingen kjempestor rolle, men 6-trinnskassa er vel kjent for å tåle veldig mye! Turtallsmessig liten forskjell, lurer faktisk på om 5-trinnskassa har lavere turtall i motorveihastigheter enn 6-trinnskassa..
Hadde jeg hatt råd, hadde jeg leita frem en facelift NB.. Altså 2001-2005.. 1.8 selvsagt..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
Bilene med 6 trinns har ca 200rpm lavere turtall i ca 100 km/h enn 5 trinns..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Vidar wrote:Bilene med 6 trinns har ca 200rpm lavere turtall i ca 100 km/h enn 5 trinns..
Det avhenger vel om man har 4.1, 3.9 eller 3.6 utveksling?
Er jo litt forskjeller ute og går på de forskjellige modellene tror jeg.
(igjen, si ifra om jeg er på viddene her, er ikke noen mekaniker )
i 110 på nåla, så mener jeg at min ligger på 3000 rpm.
Vidar wrote:Bilene med 6 trinns har ca 200rpm lavere turtall i ca 100 km/h enn 5 trinns..
Dette stemmer ikke med MSM (6 gir) og en -99 NB (5 gir). EspenSort og jeg testet dette i Tyskland i fjor sommer. Han hadde høyere turtall i sin MSM enn meg på 100 km/t.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
glaibilenmin wrote:msm har da og 4,1 giring... en europeisk 10th har 3.63 giring så vil vær ett snev av forskjell
Og 3.9 for 5 trinns NB
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Brett wrote:Kikket litt etter turtall vs Speedometer (Har dsv ikke GPS)
Har en europeisk 10AE med 6trinns kasse + 205/45-16 dekk
6.gir:
100km/t = 2750rpm
105km/t = ca 2900rpm
Mest sansynlig viser både speedometret og turtelleren feil.
Men denne (link til..) er fin å bruke når du skal finne ut teoretiske hastighet og turtall..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod