Hjelp med feil på overtrykket/innsuget..
Moderator: Styremedlemmer
bare så det er sagt, pcv har ingenting med resirkulering av avgasser.
Positiv crankcase ventilation= Veivhusventilasjon.
Motoren må ha veivhusventilasjon for å klare å bygge oljetrykk.
Garantert ikke for mye olje?
Positiv crankcase ventilation= Veivhusventilasjon.
Motoren må ha veivhusventilasjon for å klare å bygge oljetrykk.
Garantert ikke for mye olje?
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
- Status: Offline
Merkelig da.. men muligheten er at den også slipper olje inn i innsuget. dvs at det ikke er tett. Men jeg tenkte at da burde mitt hjemmelaget filter også være ned olja.. .eller vil ett åpent filter virke anderledes enn om jeg setter den inn mot innsuget...Harald wrote:innsuget er i praksis et stort tomt kammer.. lufta som kommer fra den ventilen på toppen, slipper direkte inn i innsuget.. ..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
det er div "kanaler" inni toppdekselet som lufta må gå via for å komme ut åndinga, dette gjør at det skal j****g mye til før du får oljedråper ut der..
når du har slangen koblet inn på innsuget, drar vakumet i innsuget til seg mer luft(med og uten oljedamp i seg) enn det du vil få i et filter som settes rett på istedenf for pcv.. derfor kan du ha filter som ikke får oljedamp i seg.
når du har slangen koblet inn på innsuget, drar vakumet i innsuget til seg mer luft(med og uten oljedamp i seg) enn det du vil få i et filter som settes rett på istedenf for pcv.. derfor kan du ha filter som ikke får oljedamp i seg.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Fred
- 7200 RPM
Høres ut som en forklaring ja. Men hva gjør at den drar så mye oljedamp med seg når jeg tar den til innsuget.. noe er dermed feil ett stedHarald wrote:det er div "kanaler" inni toppdekselet som lufta må gå via for å komme ut åndinga, dette gjør at det skal "finner ikke ord" mye til før du får oljedråper ut der..

(opp om 5 timer pga jobb.. tilbake imorgen tidlig)
- Fred
- 7200 RPM
Jeg kom på at jeg leste om du stk som fikk problemenet når du skifta toppdekselet.. Som bytta tilbake til det gamle og da var alt ok. De fant ut at det var det de kalles "baffles" som jeg regner med er de klaffene/rommene som sitter foran utluftinga i toppdekselet..

Er vel en ting å sjekke iallefall om andre ikke har andre gode forslag?

Er vel en ting å sjekke iallefall om andre ikke har andre gode forslag?
- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
til og med på min, som "bare" er 10 år gammal, var det en del olje inni innsuget pga. åndinga.
har ikke skumma så godt igjennom tråden, om det er nevnt før. men kanskje det hadde vært lurt og titta over innsuget ditt?
har ikke skumma så godt igjennom tråden, om det er nevnt før. men kanskje det hadde vært lurt og titta over innsuget ditt?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
No offence men det er litt vanskelig å dekryptere hva du mener. Jeg antar du har et problem med utåndinga.
Det skal være litt olje i innsuget. Ikke slik at det renner over men vegger og baksiden på spjeldet er oljete og brunt. Det er jo et hel vetes vakum der på tomgang og delgass som suger til seg oljedamp fra toppen. Ventilen er der for å hindre at luft/trykk ikke går den andre veien. I de tilfellene ventilen stenger går trykket i motoren ut ventilasjonen på eksossiden av motoren.
Det første jeg ville ha sjekket er om du har høyt trykk i toppen/motoren.
La bilen idle og skru av oljepåfyllingslokket. Om du kan føne håret ditt har du et case. Normalt skal det ikke komme noe luft ut da innsuget suger ut det lille som er på en frisk motor gjennom PCV ventilen.
Det skal være litt olje i innsuget. Ikke slik at det renner over men vegger og baksiden på spjeldet er oljete og brunt. Det er jo et hel vetes vakum der på tomgang og delgass som suger til seg oljedamp fra toppen. Ventilen er der for å hindre at luft/trykk ikke går den andre veien. I de tilfellene ventilen stenger går trykket i motoren ut ventilasjonen på eksossiden av motoren.
Det første jeg ville ha sjekket er om du har høyt trykk i toppen/motoren.
La bilen idle og skru av oljepåfyllingslokket. Om du kan føne håret ditt har du et case. Normalt skal det ikke komme noe luft ut da innsuget suger ut det lille som er på en frisk motor gjennom PCV ventilen.
- Fred
- 7200 RPM
Ikke så lett å forklare seg skriftelig når man ikke vet hva man snakker omarildh wrote:Det første jeg ville ha sjekket er om du har høyt trykk i toppen/motoren.

Men kan godt sjekke dette, men dersom det er høyt trykk.. hva da?
- Miatapowers
- 7200 RPM
Som eg har sagt i noen år, du bør bytte hele motoren, du har aldri hatt noen god motor, vis du har overtrykk, så er min mistanke som eg har hatt lenge rett, slitte stemple ringer, du blåser trykk ned forbi stemple ringer, og ned i bunnpanna, dette trykket går derifra opp igjen til toppdekslet via oljeretur ifra toppen, derifra vil jo trykket gå videre til pcv ventil og slangen på andre siden, om det er mye luft så vil bilen fuske pga falsk luft, enkleste måten å sjekke dette er faktisk å bruke ett a4 papir, eller rett å slett skru av oljepåfylling lokk, og snu det å legge det opp ned mens motoren går, på tomgang så vil det danse litt, mens med litt pådrag så skal det sitte lett, blåser det vekk så vet du hva du må til med,
Tviler veldig på at du har noen tette kanaler i toppdekslet, det er som de sier her, kun ett tomt hullrom, slik at man ikke skal skvette for mye olje rundt,, og det er ikke noe problem å kjøre med open stuss ut på eksos siden om det var der du hadde opnet det, det har eg gjort i flere år, nå har eg satt ett lite ebay filter der,,
Tviler veldig på at du har noen tette kanaler i toppdekslet, det er som de sier her, kun ett tomt hullrom, slik at man ikke skal skvette for mye olje rundt,, og det er ikke noe problem å kjøre med open stuss ut på eksos siden om det var der du hadde opnet det, det har eg gjort i flere år, nå har eg satt ett lite ebay filter der,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Fred
- 7200 RPM
Har hørt og hører det du sier om ny motorStianOppistov wrote:Som eg har sagt i noen år, du bør bytte hele motoren, du har aldri hatt noen god motor, vis du har overtrykk, så er min mistanke som eg har hatt lenge rett, slitte stemple ringer, du blåser trykk ned forbi stemple ringer, og ned i bunnpanna, dette trykket går derifra opp igjen til toppdekslet via oljeretur ifra toppen, derifra vil jo trykket gå videre til pcv ventil og slangen på andre siden, om det er mye luft så vil bilen fuske pga falsk luft, enkleste måten å sjekke dette er faktisk å bruke ett a4 papir, eller rett å slett skru av oljepåfylling lokk, og snu det å legge det opp ned mens motoren går, på tomgang så vil det danse litt, mens med litt pådrag så skal det sitte lett, blåser det vekk så vet du hva du må til med,

Jeg prøver litt til nå og løsningen blir eventuelt og kjøre som jeg kjører nå med filter på pcv ventilen. Funker fint. skal innom å kjøpe ett på biltema etterpå istedenfor den hjemmelagde.
Men har fortsatt håp. skal prøve det med oljelokket når jeg kommer hjem.