Hjelp med feil på overtrykket/innsuget..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

bare så det er sagt, pcv har ingenting med resirkulering av avgasser.

Positiv crankcase ventilation= Veivhusventilasjon.

Motoren må ha veivhusventilasjon for å klare å bygge oljetrykk.


Garantert ikke for mye olje?
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

innsuget er i praksis et stort tomt kammer.. lufta som kommer fra den ventilen på toppen, slipper direkte inn i innsuget.. ..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

mrinzane wrote: Garantert ikke for mye olje?
jepp :)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Harald wrote:innsuget er i praksis et stort tomt kammer.. lufta som kommer fra den ventilen på toppen, slipper direkte inn i innsuget.. ..
Merkelig da.. men muligheten er at den også slipper olje inn i innsuget. dvs at det ikke er tett. Men jeg tenkte at da burde mitt hjemmelaget filter også være ned olja.. .eller vil ett åpent filter virke anderledes enn om jeg setter den inn mot innsuget...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

ka oljetrykk målern i bilen din vise?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

det er div "kanaler" inni toppdekselet som lufta må gå via for å komme ut åndinga, dette gjør at det skal j****g mye til før du får oljedråper ut der..

når du har slangen koblet inn på innsuget, drar vakumet i innsuget til seg mer luft(med og uten oljedamp i seg) enn det du vil få i et filter som settes rett på istedenf for pcv.. derfor kan du ha filter som ikke får oljedamp i seg.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Harald wrote:det er div "kanaler" inni toppdekselet som lufta må gå via for å komme ut åndinga, dette gjør at det skal "finner ikke ord" mye til før du får oljedråper ut der..

når du har slangen koblet inn på innsuget, drar vakumet i innsuget til seg mer luft(med og uten oljedamp i seg) enn det du vil få i et filter som settes rett på istedenf for pcv.. derfor kan du ha filter som ikke får oljedamp i seg.
Høres ut som en forklaring ja. Men hva gjør at den drar så mye oljedamp med seg når jeg tar den til innsuget.. noe er dermed feil ett sted :)

(opp om 5 timer pga jobb.. tilbake imorgen tidlig)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

glaibilenmin wrote:ka oljetrykk målern i bilen din vise?
Normalt :-) Hva enn det var.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jeg kom på at jeg leste om du stk som fikk problemenet når du skifta toppdekselet.. Som bytta tilbake til det gamle og da var alt ok. De fant ut at det var det de kalles "baffles" som jeg regner med er de klaffene/rommene som sitter foran utluftinga i toppdekselet..

Image

Er vel en ting å sjekke iallefall om andre ikke har andre gode forslag?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

inni bak de lokka der , skal det også være helt tomt..er bare sånn at lufta skal ha en vrien vei ut(hindre olja i å komme ut ).. men går vel ann å sjekke, hvis de er fulle av guff.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

til og med på min, som "bare" er 10 år gammal, var det en del olje inni innsuget pga. åndinga.
har ikke skumma så godt igjennom tråden, om det er nevnt før. men kanskje det hadde vært lurt og titta over innsuget ditt?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

No offence men det er litt vanskelig å dekryptere hva du mener. Jeg antar du har et problem med utåndinga.
Det skal være litt olje i innsuget. Ikke slik at det renner over men vegger og baksiden på spjeldet er oljete og brunt. Det er jo et hel vetes vakum der på tomgang og delgass som suger til seg oljedamp fra toppen. Ventilen er der for å hindre at luft/trykk ikke går den andre veien. I de tilfellene ventilen stenger går trykket i motoren ut ventilasjonen på eksossiden av motoren.


Det første jeg ville ha sjekket er om du har høyt trykk i toppen/motoren.
La bilen idle og skru av oljepåfyllingslokket. Om du kan føne håret ditt har du et case. Normalt skal det ikke komme noe luft ut da innsuget suger ut det lille som er på en frisk motor gjennom PCV ventilen.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

arildh wrote:Det første jeg ville ha sjekket er om du har høyt trykk i toppen/motoren.
La bilen idle og skru av oljepåfyllingslokket. Om du kan føne håret ditt har du et case. Normalt skal det ikke komme noe luft ut da innsuget suger ut det lille som er på en frisk motor gjennom PCV ventilen.
Ikke så lett å forklare seg skriftelig når man ikke vet hva man snakker om :lol:

Men kan godt sjekke dette, men dersom det er høyt trykk.. hva da?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Som eg har sagt i noen år, du bør bytte hele motoren, du har aldri hatt noen god motor, vis du har overtrykk, så er min mistanke som eg har hatt lenge rett, slitte stemple ringer, du blåser trykk ned forbi stemple ringer, og ned i bunnpanna, dette trykket går derifra opp igjen til toppdekslet via oljeretur ifra toppen, derifra vil jo trykket gå videre til pcv ventil og slangen på andre siden, om det er mye luft så vil bilen fuske pga falsk luft, enkleste måten å sjekke dette er faktisk å bruke ett a4 papir, eller rett å slett skru av oljepåfylling lokk, og snu det å legge det opp ned mens motoren går, på tomgang så vil det danse litt, mens med litt pådrag så skal det sitte lett, blåser det vekk så vet du hva du må til med,

Tviler veldig på at du har noen tette kanaler i toppdekslet, det er som de sier her, kun ett tomt hullrom, slik at man ikke skal skvette for mye olje rundt,, og det er ikke noe problem å kjøre med open stuss ut på eksos siden om det var der du hadde opnet det, det har eg gjort i flere år, nå har eg satt ett lite ebay filter der,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

StianOppistov wrote:Som eg har sagt i noen år, du bør bytte hele motoren, du har aldri hatt noen god motor, vis du har overtrykk, så er min mistanke som eg har hatt lenge rett, slitte stemple ringer, du blåser trykk ned forbi stemple ringer, og ned i bunnpanna, dette trykket går derifra opp igjen til toppdekslet via oljeretur ifra toppen, derifra vil jo trykket gå videre til pcv ventil og slangen på andre siden, om det er mye luft så vil bilen fuske pga falsk luft, enkleste måten å sjekke dette er faktisk å bruke ett a4 papir, eller rett å slett skru av oljepåfylling lokk, og snu det å legge det opp ned mens motoren går, på tomgang så vil det danse litt, mens med litt pådrag så skal det sitte lett, blåser det vekk så vet du hva du må til med,

Tviler veldig på at du har noen tette kanaler i toppdekslet, det er som de sier her, kun ett tomt hullrom, slik at man ikke skal skvette for mye olje rundt,, og det er ikke noe problem å kjøre med open stuss ut på eksos siden om det var der du hadde opnet det, det har eg gjort i flere år, nå har eg satt ett lite ebay filter der,,
Har hørt og hører det du sier om ny motor :-) Men nekter. hehe.
Jeg prøver litt til nå og løsningen blir eventuelt og kjøre som jeg kjører nå med filter på pcv ventilen. Funker fint. skal innom å kjøpe ett på biltema etterpå istedenfor den hjemmelagde.

Men har fortsatt håp. skal prøve det med oljelokket når jeg kommer hjem.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply